Går och funderar på larm vilket är en djungel i sig och för att krångla till det ytterligare har jag koppartak på en ganska stor del av huset och även all takavvattning. Tidigare ägaren som var takläggare med stor kopparkärlek uppskattade skrotvärdet till 40 000, säkert betydligt mera idag.

Så jag skulle vilja larma åtminstone koppartaket på något sätt, frågan är hur?
Kan man ha rörelsesensor utomhus som känner av om någon rör sig på taket? Svårt med falsklarm pga fåglar osv?

Vibrationssensor? Klart man kan koppla en slinga som bryts när taket försvinner men då har det gått för långt.

Några idér?
 
Tjuvarna måste väl ändå gå fram till huset oavsett vad de ska stjäla, dvs koppartak eller göra inbrott. PIR-sensor(er) borde räcka för detta. Finns sådana som ej bryr sig om mindre objekt dvs katter och hundar, men ett och annat rådjur som triggar larmet får man kanske räkna med. :)
 
"En" vibrationssensor skulle behöva vara många fördelade över taket för att funka.
En hagelskur skulle nog trigga larmet minst lika bra som bovarna.

Har du tillgång till undersidan på plåtarna närmast kanten där jag gissar att man börjar
"bända & bryta"?
 
Det var en tanke som slog mig, behövs det verkligen larm på hustaket?
OM någon skulle komma på tanken att stjäla taket så får det gå på hemförsäkringen.

Vill du ändå ha taket larmat så går det ha magnetbrytare av något slag under de yttersta plåtarna som löser ut om plåtarna lyfts.
 
Klart att försäkring täcker men jag slipper helst bli av med halva taket . Blir lätt struligt.

Och magnetkontakt på koppar?
 
Ja magnetkontakten har två delar som arbetar mot varandra, inte mot taket.

MK110.jpg
 
Tydligen för svår fråga men du kunde fått hjälp från en som designat några kabeltestare
för flatkablar och som gått att överföra till koppartak utan alltför mycket möda.
Tror jag går och lägger mig i stället. Lycka till!
 
Sv. kyrkan har ju en hel del koppartak och somliga är 'dna-märkta'. Finns speciella kit för detta. Antar att det är prick samma som används för att märka inventarier o smycken också. Ett par utomhusdetektorer på skorstenen i annat fall...
 
DNA-märkning är det man använder för att stoppa tjuvar som nämdes ovan.
 
Metalltiger skrev:
Tydligen för svår fråga men du kunde fått hjälp från en som designat några kabeltestare
för flatkablar och som gått att överföra till koppartak utan alltför mycket möda.
Tror jag går och lägger mig i stället. Lycka till!
Hemskt ledsen att jag missade ditt inlägg. Det kan bli så ibland när man tittar in lite snabbt med mobilen.
Sov gott!
 
Krilleman
40,000:- tak i skrotvärde. Det är ett redigt tak.

Dagen koppar ligger på ca 30:- kilot i skrotvärde. Men det har varit över 50:-!

40,000/40=1000kg!

Tyvärr finns det fortfarande oseriösa handlare som tar emot vad som helst. Även ett DNA-märkt koppartak. Detta innebär ju också att det finns uppköpare "ett steg högre upp" som fortfarande ser mellan fingrarna...

Så DNA märkning håller inte så långt om tjuvarna inte blir tagna på bar järning!
 
I
Varför larma? Sätt 230v på plåtarna så får de en överraskning när de lägger vantarna på taket.
( Jag skämtar så klart )
Nej det var inte lätt.

Tänkte på stege och hängrännor, men det blev bara 0 ändå.
 
Ett sånt laserstaket eller vad det kallas som sitter på knutarna på insdustrier och vid infarter och reagerar så fort någon bryter strålarna. Blir rätt dyrt och man brukar inte höra talas om villaägare som blir av med koppartak.

Annars som sagt en rörelsesensor för utomhusbruk på skorstenen. Eller en D-Link kamera (eller liknande) för utomhusbruk som skickar mail med bilder ifall den registrerar rörelser.
 
Varken larm eller DNA-märkning hindrar nån från att stjäla taket.

Larm som börjar tjuta kanske kan skrämma bort tjuvarna, men om nu inte grannarna ser att nån stjäl taket så undrar man ju om några grannar kommer uppmärksamma ett tjutande larm? För tjuvarna är det ju bara att sätta på sig hörselkåpor och fortsätta bryta typ.

Skyltning om DNA-märkning kanske kan avskräcka, men eftersom det finns handlare som tar emot vad som helst så är det ju inte så säkert.

Jag skulle nog fundera på kamera-atrapper och skyltar om kameraövervakning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.