Igår kväll upptäckte jag tyvärr att min bänkskiva har blivit fuktskadad. Det är en laminatskiva från IKEA, precis som resten av köket. Det är runt ett hörn av diskhon som det förmodligen har smugit sig in lite vatten trots rejält med silikon vid monteringen som gjordes av en fackman.

Bänkskivan är som sagt laminat och består av två skivor som är kapade och ihoplimmade som ett L. Det var ett riktigt helvete att få bänkskivorna på plats pga av lite skeva väggar och andra problem som uppstod. Ska man ta loss bänkskivan måste man dessutom ta bort en täcksida som står på skivan. Och för att få bort skivan måste man skruva bort två överskåp...

Hur löser jag detta på lättast/bäst sätt?

Bild på skadan
2014-10-10 18.36.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på hur bänkskiva + täcksida + överskåp sitter.
2014-10-10 18.36.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på hela köket
20130810_181758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste du verkligen ta bort täckskivan? Kan du inte lirka ut skivan ändå?

Har precis själv likadan uppbyggnad av köket och vi satt täckskivan före bänkskivan.
 
Hade det gått hade det så klart varit ett bra alternativ. Men det var så trångt att jag knappt fick bänkskivan på plats från första början. Väggarna är inte helt vinkelräta och jag undrar om inte högskåpet som är mot bänkskivan är lite vinklat in mot skivan.Jag ska mäta lite under helgen och kika efter.

En snickare påstod att det skulle gå att lägga klinkers på bänkskivan men i min ögon skulle det bli skitfult.
 
Köp större vask! Och smydda bättre den här gången!
Typ tunnflyttande fuktspärr. Till en vask bör det följa speciell tätande band.
Så löste vi problemet hos våran dotter.
 
Tyvärr inget ovanligt problem när det inte är massiva skivor, det finns oftast inte mycket annat att göra än att byta ut den, eller skära ur mera och sätta in en större diskho, visst förekommer det problem med massiva skivor men de kan man torka och de återgår till ursprungsformen med på sin höjd en missfärgning! Om du byter skiva, se till att den blir spacklad och målad med en våtrumsfärg i snittet! Kostar mera i tid men det lönar sig i längden. Har själv Linoljade betongskivor i köket så jag borde inte få problem med att ytan reser sig. Annars finns det ett alternativ till räddning men det är överkurs, ta bort diskhon, skär ett snitt in i skivan med en Multimaskin (Feiner eller liknande) värm med ett strykjärn från ovansidan på samma sätt som man lagar trägolv (våt handduk under strykjärnet) när ytan är varm pressar du försiktigt ner skivan med en tving och klossar på båda sidor om skivan. Var försiktig med att inte tvinga för hårt, när du fått ner "bulorna" till en skaplig nivå så bör du skydda sågsnittet med en våtrumsfärg! Det fungerar men är tidsödande, har man inga verktyg går det på ett ut att byta skivan mot en ny!
Tror tyvärr inte att det finns många bra lösningar på problemet!
Hoppas att det löser sig!
 
Har haft en bänkskiva från Hornbach nu ett bra tag, ihop med en budget ikea-ho, men när jag sänkte ner diskhon ihop med gummitätningen som medföljde så gick det omöjligt att få det att se ut sådär. Packningen trycktes ut 1-2 mm runt om och ja, packningen är ju till för att täta. Det stack ut så pass mycket att jag störde mig på det och renskar en del, men inte så pass rent som det ser ut på din bild (packning, where?).

Sedan smorde jag in hela ändarna på skivan med enorma lager med silikon, stod med fingret i en timme tror jag och bara smörade in trät. Just för att eventuella glipor mellan hon och trät INTE ska få konsekvenser som detta.

Det ser ut som att vatten runnit in under hon (bristfällig tätning) och ner i ändträt (gillar o svälla), det trät har skickat upp laminatet i skyn vilket går rätt snabbt om ändträt får suga fukt (tar några veckor innan trät reser sig).

I min värld är bänkskivebyte det enda eller leva med det och fokusera på annat i hemmet/livet.
 
Pagno skrev:
Tyvärr inget ovanligt problem när det inte är massiva skivor..
Det här måste ju vara jättevanligt med den typ av ho TS valt. Man ska ju inte behöva vara försiktig med slabbandet på diskbänken.

Jag hade övervägt byte till en ny ho - gärna en modell med en större avrinningsplåt man kan slabba på. Något i den här stilen.
74393_PE191378_S5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
shadowfire skrev:
Har haft en bänkskiva från Hornbach nu ett bra tag, ihop med en budget ikea-ho, men när jag sänkte ner diskhon ihop med gummitätningen som medföljde så gick det omöjligt att få det att se ut sådär. Packningen trycktes ut 1-2 mm runt om och ja, packningen är ju till för att täta. Det stack ut så pass mycket att jag störde mig på det och renskar en del, men inte så pass rent som det ser ut på din bild (packning, where?).

Sedan smorde jag in hela ändarna på skivan med enorma lager med silikon, stod med fingret i en timme tror jag och bara smörade in trät. Just för att eventuella glipor mellan hon och trät INTE ska få konsekvenser som detta.

Det ser ut som att vatten runnit in under hon (bristfällig tätning) och ner i ändträt (gillar o svälla), det trät har skickat upp laminatet i skyn vilket går rätt snabbt om ändträt får suga fukt (tar några veckor innan trät reser sig).

I min värld är bänkskivebyte det enda eller leva med det och fokusera på annat i hemmet/livet.
Jag monterade en liknande grej igår hos en kompis.

En bänkskiva på 1200 och en på 3960mm från just Hornbach där jag fällde in både häll och Boholmen vask från Ikea enligt följande.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19896386/

Allt till en kostnad av under 2400:- ...klart prisvärt.

När jag sågat ut båda hålen i skivan med sänksågen så tätar man först med silikon/limtätmassa noga över hela snitten och låter detta torka till lite.
Sen la jag en rejäl silikonsträng på bänkskivan runt kanten på hålet för vasken och när den sedan spändes fast så pressas ju silikonet ut och överflödet tar man sedan bort så det blir snyggt och prydligt.

MEN... det märkliga är att den gummilisten som satt på vaskens undersida hade inte en möjlighet att tränga ut och ska ju inte tränga ut heller, men det kanske var en annorlunda list på din vask ?
 
Man ser förvisso inte så tydligt här men dock... :)

1234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
I TS fall har det varit framme en slarvig "fackman". Om man gör det ordentligt som sagt och tätar hela snittet och sedan lägger en obruten sträng silikon runt hela hon så kan man "slabba" med hur mycket vatten som helst sedan utan att laminatet ska svälla upp.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Ring snickaren och be honom komma och titta. Garantijobb vad det verkar som? Var noga med att silikona de råa spånytorna REJÄLT. Kladda ner 2 fingrar genom att dra silikon runt kanten för ursågningen. Den måste tätas tillsammans med tätningen under själva vasken. Öspå silikon och tryck in det i spånytan.

Hoppas det löser sig!
 
Tack för svaren!


Fackmannen som monterade hon är en rörmokare med över 30 års erfarenhet så jag trodde nog att han visste vad han gjorde. Det är en av familjens bästa vänner så han gjorde det dessutom gratis. Jag såg själv när han lade på silikon och han snålade inte alls utan strök rikligt runt hela den sågade ytan på bänkskivan. Jag känner stora klasar med silikon hänga under diskhon nu (det gör väl visserligen ingen nytta där :D ) men trots allt detta måste det ju ha gått fel någonstans. Jag har varit i kontakt med IKEA och med lite flyt verkar det som att de ersätter bänkskivan iaf. Nu är det ju inte den kostnaden som är problemet men det är ju plåster på såren iaf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.