Nä fy f*n!

Plötsligt är våran tragiska målare lite högre i kurs, även om mycket påminner om detta, men inte riktigt SÅ illa... Hans namn börjar möjligen inte på M?
 
Som sagt tidigare, anlita oberoende besiktningsman och håll inne din betalning!

Du är inte petig eller kräver för mycket.


/TB
 
Jag förutsätter att besiktningsmannen noterade dina/era punkter. Om inte så skriv ner *allt* och skicka direkt. Reklamera med klagomål!

1) Ta kontakt med GAR-BO (de har en speciell försäkring för slarv vid besiktning). Nöj dig inte med en handläggare utan kräv att tala med chefen för besiktningsavdelningen.

2) Därefter kan du gott ta kontakt med SBR och diskutera med expertgruppens ordförande om detta.

3) Läs besiktningsmannahandboken sid 9 om överbesiktning.
 
Håller med du är ej petig, denna målning är förfärlig! Ser ut som en målning i ett hus som är gammalt och SKA RENOVERAS och inte är NYBYGGT!

Håll inne med namn ett tag till tycker jag och stå på dig!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja jag får vatten på min kvarn när jag ser det här.
Jag bygger helt själv bara för att jag inte litar på att jag skall bli nöjd när nån annan utför arbetet. ;)

Visst finns det många skickliga hantverkare men när man behöver hjälp så är just dom svåra att få tag på. Jag tycker man går på pumpen allt för ofta. Jag har en plåtslagare som jag inte av allt smör i småland vill bli av med. Jag kan bara lida med dig att du fått tag på så klantiga målare. Ja vad gör torrsprickorna och allt gammalt kladd på listerna där på nytt virke???? Säkert att dom inte just rivit ett hus och använder listerna hos dig.

Det är nog silikon jag har sett andra målare använda det och fylla ut med..
 
Redigerat:
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Jag kan tyvärr inte hjälpa trådskaparen med några juridiska kunskaper, men jag måste säga att det man ser på bilderna tyder på ett fullständt undermåligt arbete från målarens sida. Stämmer det verkligen att personen som utfört arbetet är målare till yrket? Hur lyckas han i så fall få några kunder? Det ser ut som en berusad amatör har varit i farten.

Hoppas det löser sig!
 
Att inte husleverantören står upp för sin kund fyfan , det är inte målare som varit i ditt hus utan ett par klåpare .
 
Reklamera slutbesiktningen och måleriet (alt. den delen av hel-entreprenaden). Och säga att du vill häva dom avtalen (alt. den delen av avtalet som avser dessa).

De kan knappast hänvisa till en slutbesiktning du har reklamerat och vill häva.
 
Även om småhusentrepenaden är godkänd enligt slutbesiktningen så är det din uppfattning som gäller.
Om besiktningsmannen tycker att det är tillräckligt bra men du är missnöjd så gäller 60 § I Konsumentjänstlagen.

60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet.
* *Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som*
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen. Lag (2004:554).

En del byggare tror att besiktningsmannens ord är lag och att han agerar som något slags domare och avgör vem som har rätt.
Vi befann oss i en ungefär liknade sits där vi var missnöjda med en betongtrappa och byggaren ville ta dit en besiktningsman som skulle avgöra om trappan var ok eller inte. Den som hade fel skulle få betala beiktningsmannen.
Jag spände ögonen i byggaren och förklarade att så fungerar det inte och att jag kommer aldrig att godkänna trappan oavsett vad en besiktningsman skulle säga.
Sedan fortsatte jag med att säga att jag har min åsikt och han har sin och uppenbarligen har vi en tvist.
Byggfirman förstod väl att det inte var någon ide att fortsätta utan vi fick igenom våra krav.

Ursäkta den myckna texten men ibland lönar det sig att stå på sig.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
jag håller med alla ovanstående, det var de mest fruktansvärda arbete jag sett, ärligt talat undrade jag också om det verkligen är ett nybyggt hus.....inte ens jag skulle göra ett så undermåligt arbete, det ser mer ut som ett hus från 1800-talet med dess lagningar och sprickor och färger som inte stämmer med orginalet.

Helt klart ska ni inte finna er i detta och håll stenhårt i dom sista pengarna tills allt är har rättats till er belåtenhet, att bygga ett nytt hus är den största grej man gör i livet efter att föda barn, om jag går och köper en helt ny bil accepterar jag inte att åka ut med en som har repor i lacken och bucklor i plåten, jag lider med er och hoppas att det går bra, skriv gärna hur det gått för er när ni fått hjälp att reda ut detta!
 
Det där måste vara något av det värsta jag sett. Finns ju inte en chans att det är gjort av en målare. Om de hade varit arg på mig för sina misstag så hade jag blivit rasande. Hur kan man försvara något sådant jobb?! Borra sönder köksluckor?! Bara byta.. vilka klåpare. Hoppas det ordnar sig. Nytt ska vara nytt!
 
Tyvärr har du rätt. Jag står alltid för mina byggen och tar in hantverkare på referenser. De får planera jobben med mig (betald arbetstid) på mina underlag, lämna budgetofferter och får jobba på löpande räkning med tidrapportering. Har dessutom krav på meddelandeplikt = OM det är tveksamheter, ring mig direkt! Jag bygger nu mitt 4:e hus med ett gäng för mig ny hantverkare. Jag skulle ALDRIG låta en hantverkare få betalt för det uselt utförda arbetet som Smailla05 råkat ut för. Det har varit ett par bataljer genom åren och några har fått lämna byggena direkt, men jag har då rekommenderat dem att stämma mig och allt blir offentligt, eller att fixa till felen. Låter "dumtufft", men relationerna med hantverkarna har alltid varit bra när allt är klart. Alla vill vara med och skapa något fint och löpande räkning gör att det blir billigare, ca 25%, eftersom fastpris innebär att de garderar sig ordentligt.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Och återigen visar sig den meningslösa byggfelsförsäkringen från sin absolut vidrigaste sida när en "oberoende" besiktningsman låter sådant här gå igenom. :(

Med en trubbig käpp kan man räkna ut att när besiktningsmannen är på sitt femtioelfte bygge utfört av traktens byggare, som han med tiden blivit polare med, och inte vill stöta sig med, så blundas det hejvilt. Tur att den är avskaffad...

Håller alla tummar och tår för att det ordnar sig. En klen tröst må vara att det är relativt enkelt åtgärdat, men målaren borde definitivt inte ha en spänn. Borde snarare polisanmälas för skadegörelse... :mad:
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hej!
Ni behöver inte betala fakturan.
Det går att bestrida den men man får inte innehålla mer än vad man anser det kostar att åtgärda felen!
Slutbetalning brukar vara 10% av totalkostnaden.
Detta är praxis normalt, men då detta är ett nybygge skulle jag hellre öppna ett konto hos länsstyrelsen
och sätta in pengarna där.
Då kan de aldrig påstå att ni ej har för avsikt att inte betala eller på annat sätt gå till domstol för att stämma..
 
sledgas skrev:
Och återigen visar sig den meningslösa byggfelsförsäkringen från sin absolut vidrigaste sida när en "oberoende" besiktningsman låter sådant här gå igenom. :(
Och vad grundar du det på? Vilka fakta sitter du på som kan påstå en sån sak? Har du till skillnad från alla oss andra läst slutbesiktningsprotokollet? Enligt TS är ju punkterna med i protokollet, men vi har inte fått någon info om besiktningsmannen har ålagt entreprenören att åtgärda punkterna.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.