Men är detta verkligen ett nybygge?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Ja, absolut!

Skönt att känna att det är fel än vi som reagerar på detta.

Vi har sagt det samma, det ser ut som om något försökt sig på att renovera något gammal hus, dock har vi själva renoverat ett gammal föräldrahem och det går inte ens att jämföra!

Det gammal föräldrahemmet, ser ut som ett slott i jämförelse!
 
Otroligt, men om så ändå är fallet, och det är köpt på totalentreprenad så borde namnet på den husleverantören lämnas ut!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag håller med hempularen...
Listerna verkar ju ha spår av gammal färg samt torrsprickor.
 
Efter tips från er har jag nu ringt Målarmästarna och Måleriföretagarna.

Ej medlemmar i Målarmästarna och ska ringa tillbaka efter lunch och kolla med M-företagarna!

Gick in på deras hemsida, 23 års erfarenhet skryter de med!
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren och 1 till
  • Laddar…
Smilla05 skrev:
Gick in på deras hemsida, 23 års erfarenhet skryter de med!
Jaha, men vad består erfarenheten av. Inte är det väl måleriarbete iallafall :rolleyes:

Ser ju mer ut som ett gäng förskolebarn har varit där......

Håller med andra;

Detta ser ju så genuint illa ut att du bör ange både målerifirmans och husleverantörsfirmans namn här på BH

Om du inte har full stötning av husfirman så är dom lika goda kålsupare som målarkluddarna :(:(
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
O
När man inte kan gråta längre då är det lika bra å börja skratta åt eländet....
Det mår man ändå bättre av....

Hmmm.... Jag skulle kunna göra ett bättre jobb... helt klart....
Men jag har åxå 39års erfarenhet.... av livet.... :p

Pinsamt skulle jag säga.... Håll inne med pengarna vad det kostar att åtgärda de punkter som finns på listan. Det har du rätt till... Sedan ta ett snack med en advokat själv.. så får du bra råd på hur du ska gå vidare... Att husfirmans jurister säger en sak är inte säkert att det stämmer....
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Ganska ny på forumet, får man/kan man lämna ut namnen?

Jag personligen har inga problem med det, jag gör det gärna för att låta andra människor råka ut för dessa hantverkare!

Den stora frågan som jag känner är obesvarad är om det stämmer att vi måste betala slutfakturan till husleverantören på ca 350 000 som enl fakturan står godkänd slutbesiktning?
 
Jo du får skriva ut vilka företag det handlar om, men du får inte skriva ut personnamn (Personuppgiftslagen).

Men tänk dig för, vi har som huvudprincip att inte radera inlägg på forumet. Bla. för att det inte skall löna sig för företag att genom hot försöka få bort inlägg från forumet (inte helt ovanligt).

Företag får normalt inte göra inlägg i trådarna, men vi tillåter förhandsmodererade genmälen. Dvs. Om firman du pekar ut anser att något är faktamässigt fel, så får de skriva om det, men först efter att den anonyma användaren "support" granskat inlägget.

Vi raderar som sagt inte, även om firman senare skulle rätta sina fel, men då är det givetvis fritt fram att skriva om hur bra det blev tillslut.

/moderator
 
Vänta med att lämna ut namnet du. Jag lider med er. Vet precis hur det är att stå o titta på något skitdåligt och personen bara stirrar på en o säger " jag tycker det är jättefint".

Men, om kunden i detta fallet skriftligen kräver överbesiktning. Då behöver väl inte någonting betalas innan den gjorts? Kontakta egna besiktningsmän. Betala inte. Begär överbesiktning och acceptera INTE entreprenörens förslag. Betala inget. Bestrid ev krav med motivering att ni inväntar överbesiktning.
 
Jag lider med er. Ser värre ut än när min 7-åring hjälp till och målat i sitt rum!

Vi håller precis på och bygger och det är ju mardrömmen att det ska se ut så när det är klart och man förväntar sig ett nytt fräscht boende.

Om det är någon av de större hustillverkarna som anlitat målarfirman tycker jag att du kan skriva vilken tillverkare det är. Men skriv inte ut målarfirmans namn.
 
Det där skall du inte vara nöjd med, det där är gjort av klåpare, och har du, som i detta fall byggt ett hus från grunden. DÅ skall du förvänta dig ett hus som er ytt ut.
 
Du har full rätt att innehålla ett belopp lika vad det skulle kosta om någon annan åtgärdar bristerna. Det är du som avgör det belopp som skall innehållas och strunta i vad husfirman hotar med. Det finns förmodligen fortfarande alternativet att deponera hela summan hos,( hmmm minns inte om det var) Länsstyrelsen eller KFM. Det gör man för att visa att man är betalningsvillig, och därmed så har alla misstankar om något annat undanröjts. När det gäller överbesiktning så skall du nog läsa på om det för det är lite speciellt och kan bli kostsamt. Viktigast är att besiktningsmännen är opartiska och kunniga, och det är låååångt ifrån alla.
 
Byggis1976 skrev:
Såvitt jag förstår är det kostnaden och allvarligheten av felen som har betydelse om entreprenaden blir godkänd. Dvs om felens art är sådana att man inte kan ta entreprenaden i bruk, då blir det inte godkänt. 10% kan ju vara mycket om det det är ett nytt hus. Lite förenklat.

Så i princip kan det väl vara 3487 anmärkningar och gdkänt och en (allvarlig) och underkänt.
Förvisso. Men jag var ju tvungen att ställa frågan.
Måleriet är osedvanligt fult och borde inte ha godkänts vid en besiktning. En besiktningsman kan godkänna ett hus vid en slutbesiktning, men ändå tala om vad som ska åtgärdas och vems ansvaret är. Det ska framgå av protokollet. TS berättar inte vad som faktiskt står i protokollet.
 
Jag tycker så synd om er, när något som ska vara så kul blir så otroligt negativt! De har ju förstört avsevärt mer än bara lister och väggar, de förstör ju glädjen också. Och tar av er tid och energi!

Som amatör kan jag med säkerhet säga att jag skulle gjort det bättre själv. De verkar ju aldrig ha spacklat förr, och använder fogmassa till allt? Helt otroligt dåligt!

Det blir nog svårt att få det där snyggt nu om det ska göras om, jag skulle absolut inte lite på att samma firma får till det. Kanske har ni inget val, men jag skulle kontakta juridisk hjälp - åtminstone kommunens konsumentvägledare eller liknande. Och dokumentera precis ALLT som sägs och görs - och låta dem veta att det dokumenteras.

Vi hade problem med kvaliteten på dörrar och till viss del på fönster. Det krävdes en hel del bråk innan vi fick det åtgärdat, och det blev heller inte riktigt bra ändå. För oss var det dock ingen tvekan, vi skulle ALDRIG ge upp mot skojare - hoppas ni orkar stå på er!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.