Finns det en krok/ögla på det ursprungliga fästet i taket? Jag ser inte och fick för mig att du tänkte ta bort alltsammans och montera separat krok. Om det finns det, så är det mycket enkelt (se nedan).
Tanken är ju att översta lampdelen spänns fast mot taket med hjälp av en metallbygel, som läggs över en krok och spänns med 2 skruvar. Delen placeras så att kontakten/uttaget kommer vid det stora hålet och blir åtkomlig underifrån. En lös kort kabel med passande kontakt ( 2 poler och urtaget för jordpinnen) köps från IKEA. Kabeln monteras sedan i "sockerbiten" och ansluts till uttaget. Klart! :)

Skärmklipp1.JPG
 
Redigerat:
Pelle Ebertsson skrev:
Huvudströmbrytaren i elcentralen?

Då tänker du på vanliga proppskåpet till lägenheten, som jag kallar det, va? Knapp för avstängning för just köket eller hela lägenheten? Finns ju säkert 15 brytare i "skåpet".

Men märker man att t ex den mindre köksbänkslampan släcks, så borde ju även det betyda att det inte är ström i lampanordningen uppe i kökstaket?
Nej du kan INTE anta att taklampan blir strömlös bara för att en annan lampa i rummet slocknar. De kan drivas via olika säkringar. Du måste kontrollera att just de ledningar du arbetar med blir spänningslösa. Ex. genom att koppla in en lampa på ditt takuttag, oc kontrolelra att den först lyser, sedna slocknar när du tror du stänger av rätt säkring.

En grundregle är att man antar överhuvudtaget aldrig någonting när det gäller el, Man kontrollerar så att man säkert vet att man gör rätt. Och när man är övertygad om att nu vet jag. Då skall man fundera ett varv till på varför man troligen har fel. Det gäller oavsett om man är nybörjare eller kopplar professionellt.
 
Japp det finns metallkrok på ursprungliga takfästet (den finns i mitten av den vita anordningen längre upp här
 
Problemet är bara att det inte går att fästa Ikea-anordningens övre del i denna krok. Dels går det inte att "kränga" över Ikea-anordningen över den plastanordning som nu sitter i taket. Dels går det inte att få in Ikeaanordningen "under" kroken...

Har för lite kapacitet i mobilen för att kunna ta bild.
 
Att sätta IKEA-kontakten direkt i den gröna - är det möjligt ? Att sätta fast den på det sättet är dessutom helt lagligt.Om du lossar ledningarna från den gröna, så är det egentligen ett jobb för en elektriker :(
 
Den lamproppen ovan är ojordad. Köpte en sån för ett tag sen, så har en sådan sedan tidigare. Är det verkligen så säkert med ojordade grejer?

Hm, om det inte går att ta loss sladdarna från den gröna anordningen om man är lekman?

Får man skarva av bitar som vi pratade om tidigare eller är det också olagligt?
 
i och med att lampan är "dubbelisolerad" , så behövs inte jorden. Använd din IKEA-kabel så blir allt bra. Att skarva bitar räknas som ändring av fast installation och det är emot reglerna för en lekman :(
 
Jag "skarvade" av blå kabel nu och lyckades få loss den vitgrå kabeln, båda från den gröna lilla plastklämman på den större vita plastoriginalanordningen.
Antar att detta är inkommande kablar. Om jag nu gjort nåt olagligt så får det väl vara så tyvärr.
Ska nu klämma in dem i den vita lilla klämmande i Ikeas takanordning av plast. Enbart de stora skruvarna samt det runda omsvepande höljet är i metall så jag hoppas det inte slutar med dödsolycka...

Det är andra gången jag monterar denna lampa och inte heller nu var omständigheterna sådana att det öht gick att använda denna proppsladd som Ikea själv föreslår som komplement. Denna proppsladd måste ju sitta i någon form av ursprungsanordning och med Ikea Barometer så får inte denna ursprungsanordning plats inne i Ikeas lamphöljena, som jag ser det. Eller är det bara jag som bott i två lägenheter i rad med ovanligt stora ursprungsanordningar i taken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.