Vi vill kakla på källarvägg som är betong och puts som flagar delvis.
Kan man ta bort löst och lägga på fix bara tro ?
Fuktspärr eller inte ?
Pannrum med ny värmepump och vattenpump ska in där.
 
Åsa Lund
Knacka ner allt som inte sitter ordentligt fast. För att det ska vara smidigt att kakla ska underlaget vara jämnt. Det är bäst och billigast att putsa ny puts då. Kakelfix kan ta små nivåskillnader på några mm, men inte mycket mer. Är det golvbrunn i rummet räknas det som våtrum och ska enligt reglerna ha fuktspärr. MEN vi har vanligtvis inte fuktspärr i källare eftersom det även kan vara fuktvandring utifrån och in.
 
Hur länge måste man vänta med att kakla efter man putsat ?
Nån sa flera månader.
 
Åsa Lund
Nejdå, ett par dar räcker om det inte är alltför tjock puts. Kolla på kakelfirman. Väggen bakom putsen är väl helt torr så den hjälper till att absorbera fukten?
 
Ok. Perfekt. Vi har inte mätt fukten. Men inga kända problem mer än gammalt hus.
 
Ska ju även lägga klinker på golvet i samma rum.
Är det samma metod ?
 
Åsa Lund
Jepp, men inte puts utan spackel under i så fall. Puts är inte så hållbart att gå på. Har du golvbrunn i rummet?
 
Ok det var jag nästan med på.
Japp.
 
Golvspackel, primer och puts inköpt.
Verktyg finns.
 
Nya regler gäller för golvbrunn i våtutrymme!
 
Ok vart kan jag läsa om det ?
 
AnneFi
Henri skrev:
Nya regler gäller för golvbrunn i våtutrymme!
Inte lika aktuellt i en källare. Inte samma krav som i våtutrymme
 
Vet inte vad som gäller för golvbrunn i källare, men för annat våtutrymme i bostad är det skärpta regler. Vid reparation efter vattenskada i mitt hus i sommar dög inte en golvbrunn som installerats genom mitt försäkringsbolag för endast sju år sedan. Den byttes genom mitt nuvarande försäkringsbolag ut mot en godkänd golvbrunn av nyare modell. Tror att det kom nya regler i år.
 
Nu kan ju jag inget om regler och benämningen egentligen.
Men pannrummet kommer inte användas som ett våtrum.
Sen om det räknas som ett våtrum pg.a golvbrunnen vet jag inte.
Vi kommer te.x inte att behandla väggarna som våtrum.
Och om man ska göra nått åt golvbrunnen så får man nog bila upp hela avloppet.
För allt är mycket gammalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.