I mitt nyvunna snickeriintresse har jag flera kommande projekt i huset som inbegriper platsbyggd/inbyggd bokhylla. Med det menar jag helt egenhändigt sågade och konstruerade plattform, sidor, hyllor samt Face frame (eller vad heter det på svenska?), med socklar, kröningslister mm, som jag ska måla vita för en slutlig (förhoppningsvis) fin finnish. Har byggt lite förut men har baserat det på IKEA-komponenter jag byggt in och förfinat. Nu vill jag bygga allt från början.

Jag har investerat i lite nya verktyg och en ny snickerhörna i garaget (halva nöjet :))...
- Festool TS55 sänksåg med skenor och parallellanslag
- Festool MFT med enhandstvingar och Parf dogs
- Festool Rotex slipmaskiner 150 och DTS400
- Festool dragare/borr C15
- Festool dammsugare CTL Mini
- Bosch GOF 1600 fräs
- Bosch GCM 8 SJL kap
- KREG Jig i olika modeller
- Joint Genie för pluggar
- Wagner W 550 färgspruta
- Plus en jäkla massa tillbehör

Har kollat på en massa bloggar och Youtube-filmer om byggteknik, tips, verktygstester mm men har inte hittat något om själva processen att gå från hög med material till färdigt bygge.
Jag är alltså ute efter svar på frågor som:

- Mätning av plats, mätning av virke, utgår man från befintliga skivstorlekar, vilken ordning?

- Hur gör man med virket man köper (limfog eller Plywood-skivor) ska man rätsåga alla sidor först, eller räcker det med att trimma fiberändarna? Ska virket torka efter man fått hem, hur ska tex skivor förvaras, liggande/stående?

- Hur ser typiska processen tex ut för att såga x antal exakta lika stora hyllplan ur större skivor?

- Vilket virke till vilka delar? Har gjort lite prov med några limfogsskivor i furu som jag delat på längden och redan på en bredd av 100mm kan man se att de bågnar. Har tänkt MDF för sidorna, plywood för hyllplanen och något lite hårdare till framsidans ramar.

- Ska man såga till alla delar efter ritningen först och sedan passa ihop eller ska man bygga i ordningen man monterar hyllan så att man snabbt kan korrigera misstag?

- När ska man slipa resp måla, före sågning, före montering eller på plats? Ska man måla allt eller bara det som syns?

- När i byggprocessen är noggrannheten viktigast och när är det okej med lite slarv?

- När och var i byggkedjan finns "point of no return" dvs då man INTE kan gå tillbaka och ändra? Vilka moment är tex livsviktiga att inte få fel så att man måste börja om från början?

- Hur gör man med Dry assembly (hittade inget bra svenskt ord), ska man göra det i garaget för varje hyllmodul eller gör man det på plats?


Är ingen yrkessnickare som behöver optimera tid men jag tror att det blir mer givande om man har en någorlunda logisk process man följer så att man undviker onödiga och kostsamma misstag.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Jag har inget specifikt tips, men med så många frågeställningar skulle jag föreslå att läsa en bok eller två i ämnet.
Internetsökningar och Youtube är bra, men ger inte det djup OCH bredd du verkar behöva.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Jag skulle ha börjat i precis andra änden jämfört med carl_Elvis, bara sätt igång. I värsta fall får du slänga lite felsågat material men då har du ändå lärt dig något. :)

Många av dina frågor handlar mer om tycke och smak än om absoluta sanningar. Mina förslag (som alltså inte är sanningar utan tyckande) är att du borde jobba med limträ eller massivt trä. Det brukar bli snyggare och är enklare att jobba med.

Sen skulle jag bygga i etapper och testa lite mellan varven. Om du ska testa i verkstan eller på plats där du ska ha skåpet beror på vad det är du vill testa. Om du tex är osäker på om hela konstruktionen får plats kan du ta med sidostycken och ett eller två hyllplan och testa på plats...

Angående frågan när man har råd att slarva och när man ska vara noggran är nog det tråkiga svaret att det i stort sett aldrig lönar sig att slarva i möbelsnickeri. Det är för det mesta bättre resultat av att göra rätt från början än att försöka spackla och slipa i efterhand.
 
godeha skrev:
Jag skulle ha börjat i precis andra änden jämfört med carl_Elvis, bara sätt igång. I värsta fall får du slänga lite felsågat material men då har du ändå lärt dig något.

...

Angående frågan när man har råd att slarva och när man ska vara noggran är nog det tråkiga svaret att det i stort sett aldrig lönar sig att slarva i möbelsnickeri. Det är för det mesta bättre resultat av att göra rätt från början än att försöka spackla och slipa i efterhand.
Det där tyckte jag var väldigt motsägelsefullt.
-Läs.
-Lär.
-Gör rätt från början.
 
Inte alls - det ena rådet handlade om hur man kommer igång, då föredrar en del teori och andra praktik. Och det andra rådet handlar om hur noga man ska vara när man bygger, mitt råd där var att vara noggrann från början. Den noggrannheten är enligt min erfarenhet lättare att nå genom övning än genom läsning...
 
Redigerat:
Carl_Elvis skrev:
Jag har inget specifikt tips, men med så många frågeställningar skulle jag föreslå att läsa en bok eller två i ämnet.
Internetsökningar och Youtube är bra, men ger inte det djup OCH bredd du verkar behöva.
Som du skriver är YT och WWW lite ytliga. Några specifika boktips?
 
Den bittra sanningen är väl att man inte kan läsa sig till att bli en duktig snickare.
Det är övning, övning och åter övning som gäller.
Helst under handledning av en gammal van snickare.
Det skall ju inte bara sitta i skallen, utan framför allt i händerna.

Det är ju inte utan anledning som lärlingssystemet finns i alla hantverksyrken.
Men i brist på kunniga handläggare får man pröva sig fram.
Men det kommer nog att ta tid, och gå åt en hel del virke.

(Därför kan t.ex.. jag inte göra något som är värt att bevara till eftervärlden.
Jag kan dra åt en klämringskoppling och kapa av en bräda, men där någonstans går gränsen)
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Den bittra sanningen är väl att man inte kan läsa sig till att bli en duktig snickare.
Det är övning, övning och åter övning som gäller.
Helst under handledning av en gammal van snickare.
Det skall ju inte bara sitta i skallen, utan framför allt i händerna.

Det är ju inte utan anledning som lärlingssystemet finns i alla hantverksyrken.
Men i brist på kunniga handläggare får man pröva sig fram.
Men det kommer nog att ta tid, och gå åt en hel del virke.

(Därför kan t.ex.. jag inte göra något som är värt att bevara till eftervärlden.
Jag kan dra åt en klämringskoppling och kapa av en bräda, men där någonstans går gränsen)
Är helt med på att själva hantverket måste läras via händerna, och jag tror att jag kommer att sumpa en hel del virke under tiden jag lär mig, men jag tror ändå att det finns många moment som man kan lära sig teoretiskt först, tex som att man kan läsa sig till ordningen man målar en vägg på så att resultatet blir bra dvs tvätta, spackla, slipa, grunda, måla.
Det är lite mer av den varan jag är ute efter.
 
Det finns ju böcker som behandlar just det ämnet du är intresserad av, denna tex http://www.adlibris.com/se/bok/shelves-cabinets-bookcases-9781600850493 som jag tipsade om I en annan tråd. Resevration dock, har inte läst den själv.

Det där med lärling o ska läras med händerna o hitan o ditan håller jag inte helt med om, väldigt mycket vad gäller snickeri kan läsas in teoretiskt, speciellt nuförtiden när man har stor hjälp av maskiner. Sen hjälper det ju om man inte har tummen mitt i handen.
 
  • Gilla
Carl_Elvis och 1 till
  • Laddar…
Just det, tack! Den boken skall beställas.
 
S
Du har ju köpt på dig mycket maskiner (är nog mer än halva nöjet ;) och du borde göra några enkla tester så att du vet hur grejorna funkar. Tex bygga en låda eller liten hylla så att du har gjort de flesta momenten.

För övrigt heter det torrlimma på svenska.

Limma ihop i verkstan så stora sektioner du kan få plats att bära in.
Och det är lättare att ytbehandla delarna innan montage men då blir man begränsad om man behöver justera något efteråt. Men om du täcker kanterna med lister så spelar det ju ingen roll.
 
Redigerat:
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Det är smart att ytbehandla så mycket det går innan man monterar ihop. Tänk bara på att inte ytbehandla där man skall limma, det kanske var uppenbart men i alla fall.

Jag säger som jag brukar säga. Det finns inget rätt eller fel i snickeri,

Jag är ganska övertygad om att du har bra koll på hur din bokhylla skall se ut i färdigt skick. Även själva processen dit.
Så det handlar bara om att du skall våga ta steget. Efter som du är modig och vågar stå för att du är helt grön i området och har miljoner frågor så har du redan visat att du är en tänkande människa. och tänkande människor är bra människor.

Sedan när du har börjat och det dyker upp ett problem som du inte kan lösa, ställ frågan så kommer du få väldigt många olika svar på ditt problem. Det ena kanske du tycker verkar mera logiskt än det andra så då väljer du det som ett av många sätt att lösa din uppgift på.

Tänk bara på alla dessa konstsnickare dom kan göra fantastiska kreationer. Och dom flesta har nog ingen fin utbildning utan det är visionen som driver dom.


Pär
 
  • Gilla
TräNa och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det bästa är att gå ut i garaget och köra, du kommer göra fel i början, inget konstigt med det, det är så man lär sig!

Kan rekommendera www.thewoodwhisperer.com
100-tals videoklipp, 1000-tals artiklar och mycket annat.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Låter som ett superkul projekt!

Mitt tips på dina konkreta frågor är att vara supernoga med "fundamentet" till hyllan, dvs att det den ska stå på och mot är helt rakt, och bygga detta på plats med justeringar efterhand. Underlättar enormt. Ialla fall om du har ett snett och vint hus som mitt är ... :)
Man kan mäta hur mycket som helst innan men det blir alltid fel nånstans ändå. Bättre att mäta alteftersom.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Tack för alla goda råd!
Jag är i full gång med att bara testa och lära mig de olika maskinerna samt olika alternativ för sammanfogningar, mätning, tekniker mm. Gjorde precis min första upptäckt av bristande rätsidighet i en skiva jag sågade där själva snittytan var romb-formad. Såg inte det förrän jag fäst den i 90 grader mot en annan skiva, med plugg... mao det är viktigt att kolla sänksågens vinkel. Den gör jag aldrig om :)
Har även beställt några böcker i ämnet där jag tror att det finns tydligare röda trådar än på WWW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.