Grannen och jag planerar att sätta upp ett plank i tomtgräns och vill passa på att försöka göra så ljudisolerande som möjligt. Finns såklart färdiga lösningar (Noistop osv), men de är rätt dyra.

Tror nån att denna konstruktion skulle funka?

Dvs liggande panel på båda sidor. På insidan panelen sätts tjärpapp (takpapp). Dels för att säkra att inga springor, sen så är den relativt tung och tät.
I utrymmet mellan panelen sprutas fogskum.

Vad tror ni om dämpningseffekten?
 
  • plank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror mer på markskivor av stenull eller träullit som fyllning. Tänk på att det måste vara tätt mot marken.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Tunga matrl...tex utegips på båda sidorna med markskivor i mellan.....
 
Larsa skrev:
Jag tror mer på markskivor av stenull eller träullit som fyllning. Tänk på att det måste vara tätt mot marken.
Markskivor kan jag hålla med om pga tyngden. Träullit vet jag inte så mycket om, men har man inte den i en "öppen" konstruktion, dvs utan något framför.
 
Enk Projektet skrev:
Tunga matrl...tex utegips på båda sidorna med markskivor i mellan.....
ok. Hur väl står utegips emot t.ex väta?
Och jag antar att man har träpanel ytterst väl?
 
Redigerat:
Ytterliggare en bild på hur tomterna ser ut och den planerade planket.

plank2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
aeriksson44 skrev:
Markskivor kan jag hålla med om pga tyngden. Träullit vet jag inte så mycket om, men har man inte den i en "öppen" konstruktion, dvs utan något framför.
Det finns olika varianter, finns exempel på deras hemsida http://www.traullit.se/files/2012/12/Bullerskydd_av_Traullit.pdf.

Har själv funderat en hel del på bullerplank och tycker träullit verkar smidigt.
 
Har du koll på vad de kostar? Lika dyra som Noistop?
 
Tyvärr inte. Kollade upp det för länge sedan men kommer inte ihåg...
 
Jag kollade. 70mm, kostar 148:- /m2
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vad är det för typ av ljud som ska dämpas? Noistop bygger ju på principen med absorbenter. Jag hade nog byggt något liknande med väderbeständig stenull. Enbart ett tätt plank gör rätt stor skillnad. Sedan kan man förbättra genom att tillföra massa, t.ex. ditt exempel fast fylla med sand istället för fogskum. I det typiska bostadsområdet med höga frekvenser fungerar nog en absorberande vägg bäst.
 
Det som ska dämpas är framförallt röster som jag vill ska dämpas. Tomterna ligger tätt och vår även en meter lägre och idag endast en gles ligusterhäck emellan, så allt prat och barnskrik hörs väldigt tydligt (åt båda hållen gissar jag).
 
jag hade gjort ett enkelt ramverk typ vägg, med cellplast som "isolering", och sen därefter bara planka båda sidor i vald stil och utseende.
takpapp för att täcka igen eventuella småhål känns overkill, de ljud som du kommer eventuellt få genom planket kommer inte vara någe jämför med de som smiter igenom på sidorna samt över planket.
bygg hellre på höjd och lite tjockare isåfall.
 
aeriksson44 skrev:
ok. Hur väl står utegips emot t.ex väta?
Och jag antar att man har träpanel ytterst väl?
Jag antar att du kommer göra någon form av tak på staketet och då tror jag utegipsen klarar sig bra....

Panel på utsidan skulle jag också använt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.