Vi ska måla om i ett av rummen och tanken var att slipa ner skarar, spackla där det känns nödvändigt och sedan måla direkt på tapeten.

Insåg sen rätt snabbt att det finns bubblor i tapeten :mad:, både större områden där det släppt ordentligt och några områden där det är många småbubblor och därmed att det inte bara går att måla på..

Vad rekommenderas att göra? Jag vet att förarbetet är allt, men vill gärna hålla det någonlunda enkelt!
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
Om du inte vill ta ner tapeten får du täcka över den.
Easy cover eller renoveringsgips tex.
Jag föredrar att alltid ta ner det gamla och börja om från början.
 
Jo, det brukar ju bli bäst om man gör allting från början.. Tror det kan vara stenvägg under all tapet och att det kan bli rätt mycket jobb med det hela!

Men om man skulle använda easy cover, antar att det inte täcker vad som helst såklart.. Bubblor i tapeten och ställen där tapeten sitter löst, ska man skära bort det, spacka igen och sedan sätta upp EC?

Ska gamla tapeter bort först om man ska bredspackla?
 
Ska man bredspackla skär man bort och river löst sittande tapet sen grundar man med spärr eller oljegrund så blir det inga nya blåsor. Sen kan man spackla.
 
Exakt. Gör inte misstaget och inte spärra innan du spacklar, om det är typ papper eller liknande under. Bubblar som fan.

Är inne på spackling i mitt sovrum. Helvete vad det är en konst alltså. Men övning ger väl färdighet till slut ! Men absolut inte så enkelt som man kan tro ! ;) En sån där sak som nästan är värt att leja bort. Tar mig 3-4 ggr längre tid just nu göra jobbet, än en van spacklade. Om inte mer. Den tiden, kan jag hellre jobba med det jag kan, och anlita någon för det jag inte kan behärskar bra. Men i slutändan. Kul lära sig detta lite bättre också. För framtiden ! ;)
 
P
Ibland är det faktiskt enklare riva bort gips och sätta nya skivor. Inte speciellt dyrt och då kan man passa på att sätta OSB bakom + att isolera om det inte är gjort i mellanväggarna, så man får en "riktig" vägg utan risk för att gamla tapetproblem bubblar upp till ytan. Även elinstallationer kan man ordna till om man river bort väggskivor. Fler eluttag eller bättre placering på de dessa? Infällda nätverksuttag?
 
Okej, det var som jag trodde.. Hittade murstocken direkt under ett antal lager tapet där det släppt och bubblat som mest..

Funderar på att ta väck tapeter där det har släppt, spärra (som ni säger) och sen bredspackla på detta.. Det måste väll fungera, eller krånglar det till det genom att det är murstocken (eldar inte)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.