Har ett runt gammalt klaffbord som jag skulle önska var 20 cm större.
Går det förlänga så att det fortfarande blir runt?
Bordet är byggt med två utfällbara halvmåne-klaffar och mitten-delen har rundade kanter för att bordet ska bli helt runt.
Om det går ska man då förlänga mitten eller 10 cm på varje klaff?!
 
Nej det går inte, för att öka diametern måste radien på skivan bli större. Det du kan göra är att lägga i 20 cm i mitten-delen och få ett bord som är längre (ovalt) men inte bredare.
 
Om du vill öka diametern med 20 cm så måste du bygga 4 delar som du monterar på det befintliga bordet. Tänk att du gör en 10 cm bred ram som följer bordet runt. en på varje klaff och då två på bordet.
Eller så gör du som Larsa skrev

Det ät ju lite pyssel att få till det snyggt om det är en ram runt du vill bygga. Om bordet skall målas i en täckande kulör blir det lite lättare med betoning på lite.


Pär
 
Hej!

Lyfter en gammal tråd med liknande frågeställning. Jag har ett runt bord med en iläggsskiva som gör det lite större.

Jag är egentligen nöjd med bordet men skulle vilja göra det ännu större. Bordet+4 stolar köpte jag begagnat för 500kr för 20 år sedan så det känns ju onödigt att lägga några större pengar. Att anlita en möbelsnickare för att bygga något blir antagligen för dyrt. Men jag gillar ju bordet och skulle gärna behålla det.

Har hittat några reglar/förlängningssatser som skulle kunna lösa mitt problem, men jag hittar inte vart man kan få tag på dessa. Amazon från USA kan väl fungera men känns lite krångligt med tull, moms osv.

Förlängningssats från Skånebeslag i metall:
https://www.skanebeslag.se/expansio...l-f-2-ilaggsskivor-jarn-forzinkad-1-2x500-mm/

Förlängningssats i trä från Amazon US:
https://www.amazon.com/Standard-Tab...1&refRID=YFJRZASGKWHD2Z111172#customerReviews

Någon som gjort något liknande? Någon som vet vart man kan få tag på sånt här? Eller om man kan bygga något eget? Har inte tillgång till någon egen snickarbod då jag bor i lgh.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vore det inte enklare (och kanske billigare) att köpa ett "nytt" bord på blocket?
Jo så kan det väl vara men jag är ju som sagt nöjd med själva utseendet på det jag har..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.