Vi bor i ett hus byggt 1895 där källarväggarna består av tjock granit. Delar av väggarna är även putsade. Nu vill vi måla dessa väggar och undrar vilken färg som lämpar sig bäst. Jag vill undvika moderna plastfärger, om möjligt och vill även använda mig av en färg som "andas". Den får gärna sitta kvar på stenen också, och inte ramla av :)

Kan egentillverkad limfärg vara ett bra alternativ?
 
Silikatfärg eller kalkfärg.
 
Hei,
vi brukte kalkmaling (kalkfärg) på vårt hus, der veggene består av tjocka granitblokker. Får en veldig fin patina, ock har inte misfärgast eller spruckit. Kalkfärgen kan beställas I olika färger, ock fås (som regel) I sekk som man blandar med vatten. Lite tjock at stryka på, men jag anbefaler värkligen kalkfärg framför annan maling.
 
Tack för tipsen!

Har inte kalkfärg en tendens att "damma" och färga av sig?
 
Jag rekommenderar också kalkfärg. Om den kritar av sig brukar man rekommendera att efterbehandla med kalkvatten (kalkfärg där kalken har fått sedimentera, man tar bara det som ser ut som rent vatten). Jag har inte provat det själv.

Jag köpte kalken i form av kalkpasta från Hammarkalk. Köpte i 10-litershink på Hornbach i Göteborg. Man späder med 5 delar vatten om jag minns rätt.

Jag lade på kalkfärgen med en 5-liters ogrässpruta, det sparar mycket jobb jämfört med att pensla.Det ska på rätt många lager så man uppskattar att spara lite jobb! Spola igenom den efteråt med rent vatten bara så inte kalken torkar i munstycket.
 
Andreas Lindahl skrev:
Tack för tipsen!

Har inte kalkfärg en tendens att "damma" och färga av sig?
Jo, den "kritter" litt og farger av I begynnelsen, men herder og får en "blank" yta.
Jeg brukte Weber sin kalkfärg fordi jeg da kunne bestille med färgpigment for å få riktig färg.
Kom i samma typ sekk som sement og blandes med vann. Litt grisete, men fantastisk resultat etter min mening. Fargen er fortsatt blank med fin patina nå etter 5 år. Ingen skjolder etter fukt

T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.