Jag skall sätta L-stöd mot en brant slänt. Någon som vet vad det skall vara för underlag (makadamm?) och hur man gör (tillplattning?) för att få detta bra?
 
1. Gräv ur botten där L-stöden skall stå tills du når fast mark.
2. Lägg kross typ. 0-32 i botten minst 3 dm djupt och se till att bädden ligger en bra bit utanför blockets bottenplatta.
3. Vibbra underlaget med en rejält stor padda >400 kg tills det är stenhårt.
4. Sedan får man justera bädden och plana av den, då använder man lämpligast finare kross såsom 0-8 och en rätbräda och vattenpass. Proffsen använder även en rotaionslaser.
5. Sedan är det bara att lyfta blocken på plats, kontroll mät överkanten med vattenpass.
 
Har satt 32 meter L stöd i sommar och kan bara hålla med Nybyggaren.

Att tänka på är att lägga sand inte vara under elementet utan också ovanpå botten av elementet. Se också till att baksidan får ett bra stöd så att det inte trycks utåt
 
Vi ska också bygga en ca 30m lång stödmur, räknar med 2-2,5 m höga block. Vad kostade det för er att bygga muren, material resp arbete?

Mvh Vagen
 
Också intresserad att veta detta om nån har nån info.
ska bygga carportgrund med kantelement på 800mm tänkte jag
 
jag har skrivit om detta tidigare men söksystemet i forumet och jag drar inte jämt.

I mina 32 1X1X0.6M element gick det
150 M armering
5 armeringsnät
80 säck cement a 35 kr
4 M3 gjutgrus 600
4 M3 singel 600
2 rullar najtråd 20

Formvirket hadde jag gratis. Har ni ingen betongblandare så köp en. Den är värd pengarna och kan alltid säljas igen när man är klar med tomten.
 
Hej Mats,

Får man fråga vad du byggt med dina L-stöd?
Och vad betalade du för dina L-stöd?

Själv vill jag sätta 800mm höga L-stöd för att skapa en carport platta på 6*6m. Tänkte packa grus ordentligt där stöden ska stå, fylla upp med singel innuti, lägga 20cm friggolit(om man ska göra om till garage) och sedan armera och gjuta 10cm platta.
Vad tror ni om detta upplägg?

Ska man ha T-kantbalk istället för L-stöd?
Nån som vet hur mycket man måste fylla utanför så inte L-stöd skjuter ut när man fyller singel innanför samt gjuter plattan?

 
  • Gilla
Flinto
  • Laddar…
Självklart

Jag gjorde om min infart som lutade både nerför backen (längsled) och med terrängen (tvärsen). Med is på så kannade man omkring rätt bra ibland.

Så jag satte minna 32 element längs sidan på vägen och fylde sen mot dessa så att vägen nu lutar tillbaka mot tomten istället (tvärsen)

1-2 decimeter ska räcka enligt skanska prefabs papper men jag har nog 3-4 dm

Jag har inte fått sista räkningen ännu men jag tippar på att det kommer att sluta på under 12000:- och då ingår en betongblandare
 
  • Kopia_av_DSC00489.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.