Vi har ett problem som har uppstått nu när det har blivit lite kyligare ute. Det luktar skorsten inne när vi inte eldar i vår kamin. Jag tror jag vet varför men behöver hjälp med att åtgärda det.

Vårt hus har mekaniskt frånluft samt ventilerat golv på bottenvåningen (platta på mark). Så jag antar att undertrycket i huset gör att skorstenen blir som en tilluftsventil och därav lukten. kaminen har ett spjäll mellan kamin och skorsten samt en ventil för tilluften framtill. Jag är noga med att ha dessa stängda när jag inte eldar. Men det verkar inte vara helt tätt i skarven mellan kamin och skorsten då det är där lukten kommer från.

Jag har inga problem med att det ryker in när jag väl eldar men jag kan tycka att elden ibland kan dö ut lite efter man har eldat ett tag. Det finns ingen separat tilluft direkt till kaminen men en väggventil i samma rum.

2014-09-03 21.47.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-09-03 21.48.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det i skarven som syns på andra bilden som det känns mest?
Om så, så går det kanske att täta där med särskild tätningsmassa (exempelvis denna) som tål värmen,
 
GoForIt skrev:
Är det i skarven som syns på andra bilden som det känns mest?
Om så, så går det kanske att täta där med särskild tätningsmassa (exempelvis denna) som tål värmen,
Ja det tycker jag, risken är väl att det tar någon annan väg sedan. Luckan har jag redan tätat med tätningsband.

Det är något tätningsband i skarven idag, så jag funderade om man bara kan dra ut hela kaminen och byta det till ett nytt isf att använda någon massa. Brukar det vara svårt?
 
SSSS skrev:
.. Det är något tätningsband i skarven idag, så jag funderade om man bara kan dra ut hela kaminen och byta det till ett nytt isf att använda någon massa. Brukar det vara svårt?
Det borde väl spontant gå också..
 
Jag har inte gjort något åt detta problem än. Men jag har funderat lite, grundproblemet är ju att det är ett så pass stort undertryck i huset så luften hellre vill gå ner igenom en 6,5m skorsten än genom befintliga tilluftsventiler.

Så lösningen är väl mer tilluft? Så jag ska kanske sätta in en till friskluftsventil istället. För även om jag åtgärdar skarven enligt ovan kommer det ju ändå att dra in luft genom skorstenen när jag öppnar kaminluckan när kaminen är kall.
 
Hur mycket undertryck har du ? Är frånluftsfläkten rätt inställd (varvtalsreglering eller spjäll)?
 
HasseTeknik skrev:
Hur mycket undertryck har du ? Är frånluftsfläkten rätt inställd (varvtalsreglering eller spjäll)?
Det suger bra i de tre frånluftsdonen i badrum/tvättstuga/wc, se flöden nedan som kommer från energideklarationen (gjordes 2009). Jag har dock bara två stycket tilluftsventiler på nedervåningen samt en i skafferiet (har stängt den i skafferiet nu inför vintern). Sen har vi ju utsuget från det ventilerade golvet, vet inte hur mycket det är.

Frånluftsfläkten vartalsstyrs via fläktkåpan i köket i 4 olika steg (går inte att slå av helt). Har alltid på steg 1 förutom vid matlagning. Vet inte om det går att justera in den på något vis.

flöde.jpg

vent.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Med 126 m3 + ?(golvventilation) utsug per timme och bara 2 (med skafferiet stängt) tilluftsventiler känns det ju spontant att det behövs mer tilluft. Ingen tilluft alls på övervåningen förvånar mig lite. Kanske där du skulle sätta in en (eller två) nya ventiler.
 
Hej! Har du lyckats lösa detta?
Jag har samma problem. Satt in två tilluftsventiler men det hjälper inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.