I källaren har vi ett förrådsrum som ska göras om till "man cave" till min man. Min fråga är då hur vi ska göra med golvet. Först ska vi förstås dränera runt huset och isolera från utsidan. I rummet är det betonggolv (oisolerat), det finns även några mindre sprickor i golvet. Min tanke efter att ha kollat runt lite är att helt enkelt flytspackla med fuktgenomsläppligt spackel och lägga klinker på. Hur gör vi med de gamla golvbrunnarna? De ska inte vara kvar, men det känns ju onödigt att bila upp och ta bort. Golvbrunnarna är i rummet längst från där avloppet går ut ur huset så det borde väl bara vara att täppa igen och flytspackla över? Hur täpper vi igen brunnarna på bästa sätt isf?
 
Hur har ni tänkt med värme om möjligt bör man isolera golvet ev värmeslingor fylla brunnen kan göras med fogskum tex Med vänlig hälsning, Andreas
 
Tack för svar. Ska kolla upp fogskum :)

Vi har ett stort vattenburet element i det rummet och treglasfönster. I dagsläget är det 18-20 grader på sommaren och 15 på vintern så med dränering och isolering utifrån så tror vi det ska räcka. Ev. kommer vi sätta in en kamin vid ett senare tillfälle. Hellre golvkallt och tofflor att låna än att bila upp plattan och gräva för att isolera+ lägga golvvärme, har inte de pengarna eller tiden att göra arbetet själv. Har inte nog högt i tak för att isolera och lägga golvvärme direkt på plattan :/
 
Är ju inte rörmokare men har gjort ett golv hemma på oisolerad platta limmad "bacboard" sen spårad frigolit med reflektorer och 12 mm slang och täckt med flytspackel bygger ca 40 mm kopplade på en minishunt istället för elementet med cirkulationpump till slingan kan vara ett alternativ kanske
 
Finns nog ingen rörmockare som skulle rekommendera golvvärme på en oisolerad platta.
Om nu inte huset är byggt på sprängsten :)
 
smiler skrev:
Finns nog ingen rörmockare som skulle rekommendera golvvärme på en oisolerad platta.
Om nu inte huset är byggt på sprängsten :)
Jag har också förstått det så, därav ska vi inte ha någon golvvärme eftersom vi inte är så sugna på att gräva ur källaren. Det ger heller ingen värdeökning på huset, vi lägger hellre de pengarna på en utbyggnad istället :) Hade vi kunnat göra jobbet själv så hade vi kanske lagt golvvärme men med dåliga ryggar och en liten bebis så känns det omöjligt. Vi kör på mattor på golvet och tofflor på fötterna istället om det behövs :)

Nu längtar jag till vi får dräneringen gjord (väntar på offerter) så vi kan sätta igång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.