(Ja, jag känner mig dum!! Men jag frågar ändå...)
Äntligen skulle jag för första gången få joxa med den omtalade och mytomspunna karmskruven igår. Har läst på, tyckte jag, och på instruktionsfilmerna på nätet ser det ju så obegripligt enkelt ut.

Men icke.

När jag skulle skruva i dem, var det fullständigt lögn att få dem att gå in hela vägen. När jag skruvat i dem så långt så att ungefär hälften av den tjocka änden stack ut utanför karmen, vägrade de plötsligt i allmänhet att flytta på sig mer, utan sticka ut skulle de minsann göra. Trots idoga övertalningsförsök med T-nyckeln alltså.

Någon karmskruv fick jag trots allt i. Men så vände jag på T-nyckeln och skulle justera karmen... men inte rörde sig den inte.

Hvad i allsin dar gör jag för fel??
 
ricebridge skrev:
(Ja, jag känner mig dum!! Men jag frågar ändå...)
Äntligen skulle jag för första gången få joxa med den omtalade och mytomspunna karmskruven igår. Har läst på, tyckte jag, och på instruktionsfilmerna på nätet ser det ju så obegripligt enkelt ut.

Men icke.

När jag skulle skruva i dem, var det fullständigt lögn att få dem att gå in hela vägen. När jag skruvat i dem så långt så att ungefär hälften av den tjocka änden stack ut utanför karmen, vägrade de plötsligt i allmänhet att flytta på sig mer, utan sticka ut skulle de minsann göra. Trots idoga övertalningsförsök med T-nyckeln alltså.

Någon karmskruv fick jag trots allt i. Men så vände jag på T-nyckeln och skulle justera karmen... men inte rörde sig den inte.

Hvad i allsin dar gör jag för fel??
Vad är det för material du fäster i?
Du har inte vänt nyckeln fel/tryckt med för lite kraft för att få karmskruven att bita ordentligt.

Är man ovan är det risk att man gängar sönder hålet i karmen och då är man rökt. Bara borra ett nytt hål bredvid och göra ett nytt försök. 14 mm borr.
 
Har du borrat upp hålet hela vägen genom karmen?
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Säger samma som ovan, har du inte borrat brukar det bli så för folk.
 
Jag hade det problemet med timmervägg och skruv från byggmax. Skruvarna pallade inte väggen, så förborra väggen hade vart ett alternativ
 
Som en del påpekat...TS har nog inte borrat i karmen...
Man får borra genom med dia 14.
Anvisning brukar vara förborrad dia 16
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.