Självklart, dom var med nästan hela byggtiden igår och det är dom som beställer tillbehören så att säga...

Det vuxna jobbet ligger mest i tankar kring stabilitet och säkerhet :)
 
Idag fick jag hjälp av minstingen i bygget! Hann lagom få fram sågar, skruvdragare och allt som behövs så började det småregna för att en knapp timme senare börja ÖSREGNA!

1413024999645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi hann med var att krysstaga den höga gaveln och sätta två tvärreglar, sen blev det till att springa in med alla maskiner igen!

Tvärreglarna kommer jag sätta en bärlina under (mitt på) och stämpa av den mot berget samt skråspika reglarna i den! Detta borde ge tillräcklig bärighet tänker jag!?

Får se om regnet avtar under dagen så att vi hinner fortsätta? Förmiddagen gick ju tyvärr åt till att vara på "brägårn" och fixa trall (28x120) och räcke (22x95)...
 
JothaR skrev:
...
Det vi hann med var att krysstaga den höga gaveln och sätta två tvärreglar, sen blev det till att springa in med alla maskiner igen!

Tvärreglarna kommer jag sätta en bärlina under (mitt på) och stämpa av den mot berget samt skråspika reglarna i den! Detta borde ge tillräcklig bärighet tänker jag!?...
Herregud vad noggrann du är!

Det är väl bara en lekställning/lekstuga för små barn?
Bara trevligt om det sviktar och svajar lite.
Så länge det inte rasar förstås :)
 
Själva kojan/stugan ska ju stå uppe på altanen så lite staga får det allt vara på bygget ;-)
Men som sagt, jag är ju ingenjör så det brukar ofta bli dimensionerat enligt konstens alla regler... Både för- och nackdel med det där ibland :)
 
1413045168938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick ytterligare ett uppehåll under dagen så nu är räckesstolpar uppe på långsidan och trallen är påbörjad :)

Lekstugan kommer senare att placeras i det övre vänstra (hitersta till vänster) hörnet, ca 2x2,5m stor!

Barnen börjar bli uppspelta och tycker att bygget går för långsamt, själv är jag rätt nöjd med tempot måste jag säga ;-)
 
Redigerat:
Efter lite förvärvsarbete på förmiddagen och nu en eftermiddag i simhallen så blev det faktiskt några timmar mitt på dagen med riktigt fint väder här idag. Barnen hjälpte till med lite trädgårdsarbete och läggande av trall...

Kommer man till bygget så är resten av räckesstolparna är nu satta och i stort sett hela trallen är lagd... Får se om jag imorgon kan få lagt det sista av trallen och sedan under veckan få till räcken och monterering av lite lekredskap!

Barnen är gött uppspelta nu och vill att det ska vara färdigt som igår...

För er som tänker tanken om bygglov så har jag stämt av de huvudsakliga tankarna kring bygget med bygglovsavdelningen och det är solklart att en altan med den höjden är bygglovspliktig! MEN det jag bygger är i alla hänseenden i huvudsak ett lekredskap varpå det ej är bygglovspliktigt! Det är ju en klätterställning med en lekstuga på :)


Ska försöka få till en bild sen när jag kommer hem så att ni får se processen så långt!
 
1413129661852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1413129680540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser väl kanske inte jättemycket ut för världen, men man får kämpa på i alla stunder som ges. Tiden rinner som vanligt ifrån en när man håller på :)
 
  • Gilla
JT77 och 1 till
  • Laddar…
JothaR skrev:
...
Ser väl kanske inte jättemycket ut för världen, men man får kämpa på i alla stunder som ges. Tiden rinner som vanligt ifrån en när man håller på :)
Jodå det ser mäktigt ut!
Som ett nytt litet slott, som skall stå i hundra år :)

Kul att barnen får vara med och hjälpa till!
 
Det var kanske inte en dum idé... Det kanske är ett slott/borg det skall bli där uppe?? Bra tanke :)

Kan ju dessutom vara bra att redan nu förbereda inför att barnen kanske inte längre vill leka där, då blir det en perfekt plats för ett litet utespa med prima havsutsikt ;-)
 
Oj!
Får vi se en bild på havsutsikten kanske?
Alltid roligt med lite miljöbilder.

Är det uppåt Kungälvstrakten?
 
Längre norrut, Lysekilstrakten är det :)
 
Nu har räcke, klättertrappa och klättervägg monterats. Nu väntar jag och barnen på att rutshkanan ska levereras... Ska sitta till höger i bilden nedan.

20141029_154746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blir det nog en paus också forsätter vi nog med lekstugan/kojan till våren.

Just det, har även skyfflat ut ett "par kubik" jord för att jämna ut under... Hade några stora högar liggande i direkt anslutning från ett tidigare projekt :)

20141029_154811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Stiligt!

Blir kanske klart till kräftskivedags nästa år då ;)
Jag gillar färgklickarna. Vad är det för något?
 
Precis :) Nä, blir det inte färdigt i år så får det allt slutföras under våren iaf...

Färgklickarna är såna där "klätterfästen" från Bauhaus, säljs i 5-pack för runt hundringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.