Vi köpte ett svensktillverkat spabad från Viskan. Med fabriken i Sverige och återförsäljaren 15 minuter bort så känns det bra när/om något strular. Djupare än de flesta vi tittade på innan, jag som är 190 lång har vattnet ovanför axlarna vilket känns skönt.

Har bara haft det i 2 månader så får se i vinter hur mycket extra ström det går jämfört med förra året...

Slog till när de hade kampanj (det verkar de ha ett par gånger per år).

Grymt skönt nu när det börjar bli kallare ute att krypa ned i värmen!
 
Och jag ska få koppla in mitt spa imorgon för första gången. Nu är jag bara orolig att säkringar ska gå men det kanske funkar smärtfritt. Det ska kopplas på 1x16a och min kunskap om el är väldigt begränsad.

Folkpool har jag inte heller så jättestort förtroende för, tycker att återförsäljarna jag pratade med inte hade så stor kunskap om baden eller sakerna runtomkring vilket är irriterande. Det är inte precis avancerade saker de säljer...

Vilket som så blev det ett bad från folkpool för jag har större förtroende för kedjan än lokala ÅF. Plus att jag hade tur och få ett bra pris. Första badet så det är inte så mycket massage och dylikt. Får se efter ett tag om det är något som kommer saknas. Jag är också ca 190 cm så jag tog deras djupaste runda, Folkpool XL.

Viskan verkar, baserat på deras hemsida, göra bra spabad (otippat va?)
 
Massagen tycker jag personligen är rätt så onödig men frun älskar den. Tycker mest det kliar, det är värmen jag vill åt!

Gick snabbare än väntat att värma upp badet vid inkopplingen tog under ett dygn. I och för sig varmt ute men ändå. Går man in på vattenfalls hemsida och kollar under förbrukningsfliken kan jag enkelt se vilka dagar vi badat. Blir ett litet hopp upp på stapeln de dagarna :D
 
Speed Triple skrev:
Går man in på vattenfalls hemsida och kollar under förbrukningsfliken kan jag enkelt se vilka dagar vi badat. Blir ett litet hopp upp på stapeln de dagarna :D
Kan du uppskatta vad ett bad kostar i uppvärmning?
 
  • Gilla
Ferry992
  • Laddar…
Det är för tidigt för mig att göra det eftersom vi bara haft det i 2 hela månader hittills. Jämfört med förra året så är de 2 månaderna plus minus noll i förbrukning vilket förvånade mig lite. Får se nu när det blir kallare.

Viskan spa har tydligen låtit SP testa ett av sina bad (dock ej den modell vi valde) så siffror finns på deras hemsida.

Jag gissade på att vi skulle ligga på omkring 400 kr i elkostnad per månad för vårt bad plus kostnaden för en större huvudsäkring om man ska vara korrekt.

Tiden får utvisa hur det blir...
 
Jag tänkte att du kunde se hur mycket högre spiken blir en bad-dag?
 
du menar så...

kollade nu.
1 oktober inget bad - 53 kWh
2 oktober - bad - 68 kWh
3 oktober - inget bad - 55 kWh
4 oktober - bad - 83 kWh
5 oktober - inget bad - 58 kWh

Så spiken går upp mellan 15-28kwh per dag i oktober. Då har vi badat drygt 2 timmar per tillfälle. På lördagen förmodligen lite längre.

I september hade vi enligt vattenfall 15 baddagar och största enskilda differensen var 32 kWh mellan 2 dagar så det verkar vara ungefär samma.

Kan tillägga att vi ofta varit fler än bara familjen så här i början - många kompisar och släkt som varit förbi och badat med oss vilket förmodligen har förlängt badtiderna.

Om vi badar 10-15 tillfällen per månad framöver borde det innebära en extraförbrukning på 250-400 kWh per månad.
 
Inte mer än en omgång pizza alltså.
 
Va inget,såg att det fanns en sida till med massa info.
tar bort tidigare text jag skrev
 
Redigerat:
Hej,

Ursäkta väldigt sent svar/uppföljning :D

Jag köpte ett Artesian Antigua (33 modellen) på Nordic Pool. Har nu haft badet i 7mån och är väldigt nöjd. Har dock kommit fram till att jag föredrar att sitta och jäsa utan jets så med facit i hand så kunde jag kanske kört på en billigare modell.

Baded är lättskött, drar förvånansvärt lite el och låter i princip ingenting (cirkulationspumpen).
Rekommenderas varmt!

Vill även rikta ett stort tack till johanmarsta här på forumet som hjälpte mig hitta rätt och även lånade mig ett släp och hjälpte med installation. Guld värt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.