I badrummet sitter det en ventil i taket. Den går upp på vinden och närmare sex meter till murstocken. I dagsläget är det inget som helst drag i den ventilen. Zero, zip, nada, zilch.

Skulle det räcka att sätta en fläkt i den befintliga ventilen eller är det bättre att ta upp ett hål i ytterväggen och sätta en fläkt där?
 
Är denna ventil påbyggd med stick från murstocken eller är monterad direkt på murstocken?
Om den är påbyggd med stick finns risken att tryckfallet som det påbyggda sticket orsakar, motverkar självdragsmetoden.
Alternativt är den igensatt och kanske bör rensas?

Sitter den direkt i murstocken bör ni inte har några problem alls, kanske lite sämre flöde än tänkt men bör fungera. Har ni kontrollerat murstocken så att ni har inte fågel som bor där?
 
Stick?

Jag tror inte den är kontrollerad, själv har jag alltid tänkt att det nog beror på att den går så långt på vinden innan den träffar på murstocken. Det är ett envåningshus så den går väl dubbelt så långt horisontellt som vertikalt.
 
Det bästa är om det går att sätta fläkte på taket så att den drar ut luft från kanalen.

En tryckande fläkt kommer innebära att alla otätheter läcker ut fuktig luft på vinden istället för ut.
 
Badrummet är långt ifrån murstocken? Utan fläkt på taket?
 
Japp, de andra rummen i den delen av huset fick egna kanaler rakt ut genom taket men badrummet drogs som sagt många meter på vinden och in i murstocken istället. Ingen fläkt på taket.
 
Där har du tyvärr svaret, man har räknat med att självdragseffekten skulle räcka till badrummet.
Hur ser kanalen från badrummet ut? Är den i bra skick? Är murstocken användbar?
 
Grå, fyrkantig (asbest?). Märks det att jag varken har kunskaper eller särskilt stort intresse av sånt här? :cool:
Murstocken är i prima skick, åtminstone de kanaler som används för att värma upp huset (pelletspanna + kamin)
 
Med tanke på ditt ointresse och oengagemang så svarar jag:
Ta upp ett nytt hål i ytterväggen och sätt fläkten där.
 
Du bör kunna montera en liten pax-fläkt där istället för att göra hål i väggen.
 
Om ni inte eldar "kontinuerligt" i någon eldstad så är det minimalt med självdrag.

Det du/ni skulle behöva satsa på är någon typ av mekanisk ventillation för hela huset F/FT/FTX.
 
Det jag har hört är att det bästa är att få ut den fuktiga luften uppåt genom taket..
vid väggventilation så kan den fuktiga luften kondensera mot väggen eller takfoten.

Samt vid otäta kanaler är sugande fläkt bäst, dvs. fläkten på skortenen.
monterar du in en paxfläkt i befintlig kanal som trycker in luften, då gäller det att kanalen är 100% fri från läckage
 
Demmpa skrev:
Om ni inte eldar "kontinuerligt" i någon eldstad så är det minimalt med självdrag.

Det du/ni skulle behöva satsa på är någon typ av mekanisk ventillation för hela huset F/FT/FTX.
Det görs bara vintertid, på sommaren värmer vi vattnet med el.
 
sblixten skrev:
Med tanke på ditt ointresse och oengagemang så svarar jag:
Ta upp ett nytt hål i ytterväggen och sätt fläkten där.
Varför skapa en onödig köldbrygga när han har en fungerande kanal?
Montera paxfläkt istället för nuvarande ventil, det finns täckplåtar mm så de blir bra!
 
Om du inte har något drag alls nu så är det stop i kanalen. Och då kommer det inte hjälpa ett skit med en paxfläkt i den kanalen.
Börja med att åtgärda problemet med täppt kanal. Sen kan du se om du behöver en fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.