Jag har kollat alla de trådarna som kan vara mina med tanke på färgmarkeringarna med en multimeter. Tyvärr ingen kontakt. Kan tyda på ett kabelbrott inne i själva kabeln kanske?
 
zodo skrev:
Jag har kollat alla de trådarna som kan vara mina med tanke på färgmarkeringarna med en multimeter. Tyvärr ingen kontakt. Kan tyda på ett kabelbrott inne i själva kabeln kanske?
Du har fyra trådar (två par) in?
Färgerna i dessa fyra trådar är samma in i alla hus.

Den avgrävda grova kabeln går till en/två/tre/fyra/xxx pålar (slitsar i trappuppgång mm) med en/flera tiopars plintar. Bla beroende på hur tätt pålarna står så kan det vara fem eller tio direktkopplade par till telestationen.

Telepålen/skåpet/etc är låsta för att inte vem som ska koppla. Pålarna är märkta på ett speciellt sätt, om jag inte kommer ihåg fel heter första pålen A, sista heter B, alla där mellan heter från C och uppåt, där C-pålen är närmst A-pålen.
 
Nu har jag mest koll på stolpar men då har du Aoch B stolpe. Dessa är också märka vilket kopplingsskåp (C) de tillhör

Därmed kan man få en C1A7 dvs 7:e A-B parets A plint och hela kedjan är kopplad till ett kopplingsskåp som heter C1.
 
A och B plintar används när man delar upp 10 par på två plintar. Används främst när det är glest mellan abonnenterna. Man lägger 5 par från telestationen till resp plint, men har 10 par mellan dem. Genom att bygla kan man ansluta t ex 7 abbonenter i en plint och 3 i den andra.

S k C skåp samlar ihop att större antal 10 pars plintar innan telestationen.
 
Om du nu vet vilka färger som är dina och det bara finns tre par med dom färgerna så är det väl enkelt?

Köp en billig telefon på Clas i sjön. Koppla in den på det första av de tre paren som matchar dina färger. Ta fram din mobil och ring ditt hemma-nr. När clas i sjön telefonen ringer då har du hittat rätt par från stationen. Nu kopplar du in dessa mot första paret från huset. Slå ditt hemma-nr igen och när det ringer inne har du hittat rätt.
 
Ladaniva skrev:
Om du nu vet vilka färger som är dina och det bara finns tre par med dom färgerna så är det väl enkelt?

Köp en billig telefon på Clas i sjön. Koppla in den på det första av de tre paren som matchar dina färger. Ta fram din mobil och ring ditt hemma-nr. När clas i sjön telefonen ringer då har du hittat rätt par från stationen. Nu kopplar du in dessa mot första paret från huset. Slå ditt hemma-nr igen och när det ringer inne har du hittat rätt.
Jo, det var något åt det hållet jag tänkte från början. Det första problemet är dock att trådarna ligger inte parvis i kabeln (se bild tidigare), så det blir rätt många kombinationer med alla mörkblå kablar som ska testas mot de olika ljusblå (som är de färger jag har). Det andra problemet som uppstod var att jag med en multimeter inte kunde få kontakt med någon av de mörkblå eller ljusblå trådarna mot mitt jack vilket kanske tyder på kabelbrott inne i själva kabeln också. Och då känns det plötsligt lite väl hopplöst för hemmafixaren :eek:
 
Det är inte samma färger in till ditt hus.
Den grova kabeln går till ett skåp där den skarvas mot abonnentledningarna.

Du kan ju försöka summra fram ditt par, kortslut inkommande par i jacket, sedan mäta på typ alla par ;)
Tar några timmar mindre med tonsändare..
Eller vänta på kabelreparatör... :p
 
Ok. Nu hade tydligen tillräckligt med arga grannar kontaktat dem, för ärendet blev plötsligt prioriterat och de skickade en operatör i rödaste rappet. Så nu funkar allt igen. Tyvärr var jag inte hemma så att jag kunde se vad operatören gjorde.

Tack alla för idéer och kommentarer!
 
  • Gilla
Ladaniva
  • Laddar…
kul att allt löste sig snabbt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.