Köket kommer bli det första invändiga renoveringsprojektet.

Jag vet, man ska bo in sig först. Men förre ägaren hade precis lagt in nytt trägolv (efter en fuktskada) och färdigställde inte köksinredningen innan försäljningen.
Finns både för- och nackdelar med det. Mest fördelar tycker jag, för då kan jag utforma köket precis som jag vill ha det.  :)

Men nu till saken: Masonitklädda väggar. Huset är en gammal timmerbyggnad i grunden, delvis byggd på 1700-talet och delvis på 1800-talet. Vad som sen finns innanför timmerväggarna vet jag inte, kanske ingenting, kanske lerklining, vad vet jag? Sen är i alla fall väggarna klädda med masonit, som i sin tur är målat med nån läskig blank färg (ser ut som plast i mina ögon).  >:(

Spontant skulle jag vilja riva ner masoniten, förhoppningsvis hitta lerklinade väggar som jag kan reparera om det behövs och sen måla med linoljefärg eller äggtempera.
Känns som att huset kan andas bättre om masoniten med den läskiga färgen kommer bort.  ::)
Om ingen lerklining finns så skulle det vara det som jag tror jag vill sätta dit och sen måla på som sagt.

Men så tycker min kille att masoniten faktiskt sitter bra där den sitter och att vi bara behöver måla över den befintliga färgen, eller kanske sätta upp pärlspont.
Det skulle kanske innebära mindre jobb, men vad säger huset må tro?
Och med t ex pärlspont på masoniten så skulle alla lister försvinna in i väggarna!    :(

Skulle vara trevligt att få höra andras åsikter och erfarenheter.
Är masonit med plastfärg ett elände som förhindrar huset att andas eller ett material som isolerar på ett bra sätt?  :-/
 
Din kille är bara lat ;)
Jag skulle definitivt ta bort masoniten och måla lerkliningen med *limfärg*.
 
Enligt min uppfattning så andas inte målad masonit alls. Om den sitter direkt mot väggen så kan det bli problem. Jag skulle definitivt riva bort den.
 
  • Gilla
Ensimon
  • Laddar…
Ja, finns lerklining under, bör nog den behållas men kanske kan du nyttja den klining som eventuellt finns och kommer "bakom" köksinredningen för att renovera de ytor som blir synliga. bakom köksinredningen kanske en råspont för uppriktning och montering av köket kan vara en idé (som eventuellt bygger på lika mycket som kliningen).

Finns ingen klining kanske en bröstning kan vara ett alternativ. Spår kan finnas efter en bröstningslist. Kolla annars Gysinges handbok för renovering om lämplig höjd beroende på ålderskaraktären. Under en bröstning av trä kommer man oftast åt att isolera litegrann. Under en klining bör man nog inte ge sig på någon isolering alls.

Är huset såpass gammalt att kilsågade bräder, samt en papp under, i lod kan vara ett alternativ på väggen (om det är en liten yta att täcka kan det vara värt de extra pengarna det kostar för effekten)?
 
Om nyttan med att isolera en väl timrad byggnad tvistar de lärde. Själva har vi ett utmärkt innomhusklimat med lerklining-timmer-enkel isolering-panel. Huset värms med eldstäder och el. Jag tror inte att den tunna ytterisoleringen gör speciellt mycket till eller från hos oss, men jag kan ha fel.  ::)

I köket har vi satt plyfa bakom köksinredningen, inte reglat, men kilat så att det är hyfsat plant. Resten av rummet har lerklining+bröstpanel.
 
TorpSara skrev:
Om nyttan med att isolera en väl timrad byggnad tvistar de lärde. Själva har vi ett utmärkt innomhusklimat med lerklining-timmer-enkel isolering-panel. Huset värms med eldstäder och el. Jag tror inte att den tunna ytterisoleringen gör speciellt mycket till eller från hos oss, men jag kan ha fel.  ::)

I köket har vi satt plyfa bakom köksinredningen, inte reglat, men kilat så att det är hyfsat plant. Resten av rummet har lerklining+bröstpanel.
samma här...vi här från utsidan:

kalkputs - timmer ca 15cm - kalkputs

Huset värms med eldstäder och el. utan problem även vid typ -20 grader ute

 
Tack för alla tips! :)
Masoniten ska bort, helt klart, nu är jag säker på min tidigare känsla.
Ska bli spännande att se vad som väntar där bakom. ::)
 
Klart att lerklining är bäst! Men OM man inte vill ta hand om alla rum samtidigt och OM ni inte upplever funkt i huset som det är nu - måla de blanka skivorna med limfärg (kostar nästan inget) och bo in er ett tag till. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.