Jag såg ingen tråd som handlade om att smålandsvillan för ett tag sedan byte från husqvarna till bosch på vitvaror och sånt. Är det någon som har erfarenheter om det blev bättre/sämre? Jag byggde för 1 år sen (husqvarna) och det enda jag klagar på är att spisen är väldigt långsam att få upp värmen på, samt att köksfläkten för ett väldans oväsen trots lägsta hastigheten. Nån mer som har liknande erfarenheter?


Och en anan fråga till er med mariannelund. Hur möblerade ni vardagsrummet på nedervåningen? Jag ahr bokhylla, hörnsoffa, tv med bänk + 5 högtalare, tvbord, bokhylla med filmer o dyl. Oerhört svårmöblerat rum om man tvingas blanda tv-rum o vardagsrum.

Hur jag än vrider o vänder på det så kan jag inte undvika att blockera elementen. Jag har möblerat ungefär som på smålandsvillans "referens". med den stora bokhyllan mot väggen till tvättrum.

Sista frågan... hur har ni "lyxat" till badrummen? Jag börjar lessna på originalet och skulle vilja höja helhetsintrycket något. Nån som har tips på vad som kan vara snyggt.

MVH
Henrik
ps uselt av smålandsvillan att inte skicka med en stege!!! ds
 
Vi har precis flyttat in i vårt Katthult och kan inte säga varken buuuhuuu elller JIPPPI om våra vitvaror ännu..

Badrummet: Vi har satt klinkers och har matta på golvet efter inrådan av vår hantverkare. Tydligen så är träbjälklag/klinkers inte en helt lyckad lösning. Det rör sig för mycket och har en tendens till att orsaka vattenskador vilket försäkringsbolagen fått upp ögonen för. Vi fick själva välja hur vi ville göra och det kändes onödigt att chansa dessutom sparades det ju en del pengar eftersom vi med mattan struntade i golvvärme.

Läser man på nätet kan man få alla möjliga och omöjliga svar på huruvida träbjälklag och klinkers är gångbart men vi gjode iaf valet att låta bli att chansa..

Vi blandade 10*10 plattor med olika nyanser av beige och VI tycker det vart kanonfint (plattsättaren däremot tyckte inte det var roligt att spela "finns i sjön" varje gång han skulle sätta upp en platta (inget mönster för de olika nyanserna))
 
Vi ska ha klinkers i badrummet... Man lägger tydligen någon gipsskiva och det ska inte vara någon fara då enl hantverkare o säljare.

När det gäller vardagsrummet så ska vi i framtiden ha det som ett matrum dvs i mitten av rummet ska vi ha ett matsalsbord. Sedan kommer vi självklart att ha andra möbler oxå men tv blir på övervåningen när den är klar.
Från början blir det bara en tv + soffa + bord + bokhylla + braskamin
Högtalare och övrig bioutrusning såsom projje o duk sätts inte upp förrän övervåningen är klar så vi kan börja göra stora sovrummet nere till biorum.
 
Vad jag förstått så kan man lägga gipsskivor..6mm så löser sig det mesta. Men så är jag ingen hantverkare heller... :)
 
Jo jag har läst om det där med gipsskivor..

Läser man på diverse hemsidor så står det att det är helt OK enligt dom regler som finns i branschen MEN läser man riktigt noga kan man se skillnader som att tex gyproc skriver att man SKALL använda skruv ibland (beroende på längd av golv) medans GVK skriver att man INTE ska använda skruv (då de kan skada tättskiktet)... så en viss osäkerhet verkar råda???
Gyproc:http://www.gyproc.se/gyproc/content...EC1256E4000470337?OpenDocument&m=mjmcmcma

GVK: http://www.gvk.se/upload/bjalklagsnyckel.pdf

Summa summarum, man KAN självklart lägga klinkers på träbjälklag genom att använda gipsskivor MEN det har också orsakat en och annan fuktskada (om man har väldans otur..).

Jag är långt ifrån någon expert utan vidarebefodrar bara den information vi fick från våra hantverkare, tycker det visade på en seriös inställning till sitt arbete då man informerade oss om de problem som man KAN få men att man gladeligen satte klinkers om vi önskade det!

Hittade lite info på viivilla.se...
http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=923&Cat=&sCat=151
 
Verkar som det finns flera här som har erfarenheter av att bygga en Smålandsvilla och därför skulle jag vilja veta vad det är som kostar och vad det kostat för er? Ser väldigt billigt ut att bygga ett 1 1/2 plans villa för mellan 700 000-800 000. Vad tillkommer mer som man inte kan läsa på hemsidan? Skulle jättegärna vilja se vilka utgifter man mer bör räkna med? TACKSAM!
 
Dem priserna som står på hemsidan är priser utan några tillval överhuvudtaget..
Det finns alla möjliga sorters tillval att välja mellan. Det är det som är själva finessen med Smålandsvillan.

Vi håller på att bygga ett Stora Mariannelund som är ett 1 1/2 plans på 145kvm.

Totalt med tomt (200 000 inkl anslutn. va+el) och markarbete så slutar vårt bygge på 1,5 milj

Andra kostnader som kommer till är grund och markarbetet (för oss var det 130000)

Om jag ska säga några tillval som vi har valt till är det:
*ekluckor i köket
*innertrappa
*entréveranda
*finare innedörrar
*varmluftsugn
*fönster i gavlarna på ovanvåningen
*spröjsade fönster..

Så visst blir kostnaden något större än var från-priset på hemsidan visar. Men där kan du ju som sagt styra lite sjäv beroende på vad du kan göra själv och vilka tillval du väljer..

MVH

Frida
 
Så själva grunden som huset ska byggas på kostade alltså 130 000 och bara att ansluta VA till huset, kostade det 200 000 eller har ni fått dra rör långt?
Är det dyrt eller billigt för en tomt annars?

Vad får ni för månadskostnad? Hur mycket tjänar ni och hur mkt pengar har ni lånat?

Har TUSEN frågor! ;D
(Svara inte på det ni tycker blir för personligt!)
 
Det är bara om man frågar som man får veta nått..... ;D

Vår tomt (i Kalmar) kostade 102000:- och där tillkom då anslutningsavgift för elen med 18750:- och vatten & avlopp 98750:-.Detta är ju inget som man betalar till Smålandsvillan utan till elbolaget och vatten&renhållningsbolaget..

Sen stämmer det att själva grund- och markarbetena dvs. själva grunden, schaktningen osv inte ingår utan detta kostade för oss 130000:-

vårt tomtpris är bland de billigaste i Kalmar, men det är för att det ligger en bit utanför stan....

Vi är verkligen inga höginkomsttagare, teletekniker och mammaledig lärarstudent :)
Men vi hade turen att ha en bostadsrätt i en attraktiv förening så vi kunde få loss 103000:- till kontantinsats, så på så sätt kommer vi att totalt låna 1,4 milj.

Vår månadskostnad kommer att bli ca 5500:- inkl drift
Är det nått mer du undrar över så är det bara att höra av dig igen...

Glömde säga att i dessa 1,5milj så har vi också beställt ett garage på 39kvm + betongplatta för 120000:-

MVH

Frida
 
Hej FridaSven!

Undrar hur eran tomt såg ut? Var det en plan tomt med lite arbete på eller var det massa fyll som skulle till samt kanske tom sprägning?

Har fått pris från smålandsvillan på en relativt plan tomt med lite fyll för 220000 och tycker det låter alldeles för mycket. Övriga i området tar ca 100.000 inkl.grund.

I så fall så ingår inte grunden i smålandsvillan och priset är inte rättvisande.
 
Mulan: Vår tomt var från början ganska plan, men tyvärr ganska vattensjuk, så dem fick gräva ur 20 cm extra poå djupet tills de kom ner till fast mark.
Så för detta arbete har vi gett 130 000:- som är standardpriset och sedan fick vi betala ca 20000:- extra för extra material + arbetskostnaden för det arbetet som kom till pga av vattensjukan..

Tilläggas ska att vår tomt är på ca 1100kvm, vet inte om det har någon inverkan på priset..
Sen tror jag att priset varierar mycket på beroende på de lokala entreprenörerna som gör grunden.
Vi tog en entreprenör som Smålandsvillan rekommenderade och som brukar göra alla deras jobb här nere i Kalmar med omnejd..

Vet inte om detta svaret gjorde dig något klokare, men det är bara att fråga igen om det är nått..

MVH

Frida
 
Jodå..tack!

Inser att de tar för mycket :)

Det är mängder som skall bygga på området och i princip samma grävare. De kommer fylla med mark som de tar från andra tomter osv...så det bör inte kosta mer än någon tusing. Nåja, skall pressa dom lite imorgon så att de finplanerar i så fall samt lägger matjord.
 
Hur kommer det sig att så många gnäller över kvalitet och utförande på olika husfabrikat som man inte själv byggt och oftats med referens till och i jämförelse med just det huset dom själva byggt?

Grundtanken med att bygga hus är ju att ha någonstans att bo. Sedan finns det ju tusen och en olika intressen, möjligheter och ekonomiska situationer som gör att det som känns rätt för mig kanske inte alls är rätt för dig.

Bygg det hus ni tycker om och har råd med och bryr er inte vad andra tycker, känns det rätt så är det ju rätt. ;)
 
;) ;D
På pricken Christina!
 
Jag måste säga att själv har jag högre tankar om mina medmänniskor än vad Dilbert verkar ha. Jag är övertygad om att man väljer en viss husfabrikant framför andra för att man anser att den firman kan ge en vad man vill ha för en summa man kan/vill/är beredd att betala.

De som till sist väljer ett företag som har torpargrund och radiatorer är säkert medvetna om detta!

Och det är klart att "ett par hundralappar i månaden" kan vara det som får banken att säga nej istället för ja. Någonstans går ju gränsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.