nu vi håller på att renovera tvättstuga i källaren, vi har revat vägar och plastmatta , men eftersom vi har mycket fukt där så vi väntar på att reda på var ifrån kommer fukten underbrunnen som var släppt , utifrån då kanske dränering var inte ordentligt för 10 år sen eller varmvatten bredare som droppar!!??:confused:
nu allt är bort utan varmvatten bredare.

mina frågor är många men dem vi funderar på nu är vi måste bytta underbrunnen ? den är i plast och kläm ring var släppt från mattan. (ska sätta klinker på golvet)

puts på vägar var släppt , vi funderar på att slippa allt puts men frågan är kan vi kakla det utan att putsa igen.

det var målat under matta på golvet måste man slippa den med?

golvet i källare är betong.

undrar om ni har något tips på hur ska man göra med varmvattenberedare när man ska jobba i detta ställe ?? vi hade tänkt koppla en lite längre slang och dra den på andra sida men hittade inget som passade . är det oky att tumma på golvet låt vattnet rinna i rummet??
 
Redigerat:
Det enda rätta är att byta golvbrunnen, om den är äldre än -94 eller nåt sånt. Men jag hade lämnat den om jag hade en oisolerade betongplatta, bytt om plattan var isolerad. Har aldrig fattat varför man ska byta en OK brunn om plattan ändå är oisolerade.

Sen hade jag sett till att jag hade ett fast och mycket jämnt underlag innan jag kaklade, det blir skit annars. I praktiken, rivit och slipat bort gammal puts och jämnat till med ny.

Golvfärgen hade jag slipat bort innan jag lade klinker, nya klinkers sitter ju inte bättre än gamla färgen annars.

Vattnet i varmvattenberedaren hade jag tömt ut på golvet, om det inte var lätt att fixa slang eller ränna eller nåt.

Lycka till med renoveringen!
 
tack för tipset, nu vi har slipat färdigt hela puts från väggar. och fixat vatten slang, vi har köpt nya som är lite längre så vi har dragit varmvattenberedare lite grann. så att vi kan jobba bakom utan att ta bort den nu.;)

måste man ha ny puts? en kompis till min man sa att man ska ha fukt spärr !! vilket jag tror inte att det behövs eller?? vad menar han med fuktspärr (( tätskikt ))?

fukten finns inte länge i tvättstuga så fukten var inifrån antar jag , skönt att inte behöver dränera.
 
Redigerat:
Om golvet/plattan är isolerad har man fuktspärr i golvet, annars inte. Samma princip gäller vägg. Om det är utvändigt eller invändigt isolerat så fuktspärrar man våtrum. Tvättstuga räknas normalt inte som våtrum. Är det oisolerade tätskiktar man bara där det regelbundet är vatten, t ex duschhörnan och kring golvbrunn. I övrigt om oisolerade undviker man material som kan mögla och använder färg och fog som låter fukten vandra in och ut.
 
Redigerat:
Skulle inte använda tätskikt i källare även om det finns isolerad utsida.
Tätskikt skulle jag endast sätta i ev. dusch och en halvmeter runt golvbrunn.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
AndersS skrev:
Skulle inte använda tätskikt i källare även om det finns isolerad utsida.
Tätskikt skulle jag endast sätta i ev. dusch och en halvmeter runt golvbrunn.
I praktiken håller jag med, jag tror det är mer problematiskt att bygga så fukt kan stängas in mellan olika skikt än att något oorganiskt blir fuktigt nån gång ibland, om det har möjlighet att torka ut däremellan.
 
min man ringde försäkringen idag och frågade hur ska man göra men han tyckte att vi ska ha tätskikt på golvet!! men han sa att vi kan fråga en hantverkare istället, men jag har för mig att en hantverkare hade sagt att vi ska ha tätskikt runt brunnen.
 
sök här på forumet om t.ex."tätskikt källare" så kommer du hitta många trådar och det man är överens om är att i källare med konstruktion som kan riskera fukt i golvet så gäller ytskikt som fukt kan transporteras igenom, t.ex.fogarna på ett keramiskt golv och sedan tätskikt enligt tidigare inlägg i tråden.
Detta var känt redan när vi gjorde ett badrum i källaren i början av 90-talet men då fanns ingen rekommendation utan vi gick på leverantören av kakel/klinker rekommenderade som visade sig ha koll på vad som fungerar i praktiken.
 
AnneFi
Ring Någon som kan branschreglerna jag ringde BKR.
Tror att det kan mer än försäkringsbolaget faktiskt.
 
Reglerna är de som beskrivs i tråden för källare gällande tätskikt, det är desutom inte krav utan rekommendation som ska anpassas utifrån gällande förutsättningar för den källare som ska renoveras.
 
AnneFi
AndersS skrev:
Reglerna är de som beskrivs i tråden för källare gällande tätskikt, det är desutom inte krav utan rekommendation som ska anpassas utifrån gällande förutsättningar för den källare som ska renoveras.
Jag vet vad reglerna är men om elisa vill känna sig trygg så kan hon ringa BKR för att få era råd bekräftade
 
AnneFi skrev:
Jag vet vad reglerna är men om elisa vill känna sig trygg så kan hon ringa BKR för att få era råd bekräftade
tack för tipset ska ringa o fråga imorgon.
 
jag ringde till bkr och frågade hur ska man göra! han sa att man ska ha tätskikt på golvet och några cm upp på väggen, men om det är sånt hus som suger fukt från marken då man ska bara ha tätskikt lokalt!! jag frågade honom hur ska vi veta om det är sånt som(( suger fukt från marken)) =(( han sa något annat))) men jag förstod det så. i alla fall .. han sa att en hantverkare plattsättare eller tätskikt sättare kan ge råd bäst!! undrar vem vill komma hit och kolla på det och ge oss råd grattis.?? tänkte att ta offert av någon företag och fråga hur tänker dem göra , vi ska göra det själv har vi bestämd. vi hade fått ett offert för ca 70 000 kr inte klokt :x + att vi skulle ha rivit och slippt allt skit.
 
Enklast med ett äldre källargolv är att utgå från att det kan förekomma fukt. ;)
Och du skriver ju att du har fukt i första inlägget, t.o.m. i väggar så puts släpper, så vad talar för att du har ett torrt golv.
 
Redigerat:
jo det hade vi fukt mycket faktiskt, men nu efter att vi har rivat allt och slippa gammal puts är ganska bra fortfarande vi vet inte varifrån det kom! kanske från under brunnen!!! genom plastmatta , men man vet aldrig..... men jag tror det bästa är att ha lokalt tätskikt runt brunnen och runt om på kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.