Hej,
vi tittar på ett sommarhus som står på en sluttningstomt, och en av utbyggnaderna från huvudhuset står på plintar som lutar lite lätt nedåt. Enligt nuvarande ägaren har de rört sig ca 1 mm per år. Är det någon som vet vad man kan göra åt detta samt om det skulle röra sig om stora kostnader. Själva utbyggnaden är ca 30 m2.
 
Allt kan göras.

En kompis håller på med en sådan operation. Kolla upp var plintarna står. Finns det plintar UNDER huset är det ett helsikes jobb - antingen krypa under huset och gräva ELLER bryta upp golvet och gräva.

Kompisen byter en plint i taget - först stämpar han upp syllen med domkraft. Därefter gräver han ur och gjuter en ny plint på stabilt underlag. Sen gjuter han en ny plint med en balksko som han bultar fast i syllen.

Fast först måse man givetvis väga upp huset så man vet hur mycket huset måste höjas.

Ett annat alternativ är att lyfta huset med järnvägsräls och gjuta nya plintar.

Ergo: Ja, det är rätt mycket jobb, och tar en hel del tid.
 
Vi ska själva genomföra en liknande operation på vår altan i sommar... Vi har en altan som är gjuten i betong - ca 10 cm. Den har två rejäla sättningssprickor som tyder på att några plintar inte står på fast underlag. Jag tänkte lyfta den "hängade" delen med industridomkrafter och sedan gräva ur runt plintarna och gjuta nya fötter på stabilt underlag - förhoppningsvis finns det berg en liten bit ner.

Därefter skall vi bila upp sprickan i plattan så den blir lite större och gjuta igen den...

 
Tack för snabbt svar.

Det rör sig inte om mer än 9 plintar med gott om utrymme så att komma under och gräva är inget problem
Men det är alltså smart att bulta fast balken i plinten (för att den inte skall röra sig så mycket eller ?). Som det är nu så ligger bara balken och vilar på plinten.
 
Jag tor han bultade fast balkskon i syllen eftersom han inte var säker på att skon kom upp dikt an syllen när han gjöt fast den i plinten.

Det finns ju justerbara balkskor men dem kan man väl bara skruva på när det inte finns någon balk ivägen?


Edit: Ursäkta min okunnighet - det heter ju stolphållare:
059054_b.jpg
 
Det behövs vanligtvis inga "industridomkraftar".
Jag har använt vanliga 2-tons för att lyfta upp bjälklag. De kostar nu 69:- styck. Det är bara att handla.
Kommer inte ihåg om det var på Rusta jag såg det låga priset.
 
Har dålig erfarenhet av såna rackare för de är ostabila och att de läcker - inte från början kanske, men sen...

 
En person som jag pratade med tyckte att det till en början räckte med att bara skjuta tillbaka plintarna när man lyfte huset för att göra en kortvarig lösning på problemet, man kunde ju då även se hur lång tid det tog för dem att återigen börja luta. Detta för att se om problemet var akut eller inte. Men visst är det säkert bättre att göra en permanent lösning på problemet.
 
Visst kan man göra det enkelt för sej, men jag skulle nog hellre lägga ner tid och göra det rätt från början. Jag avskyr att göra om något, för då är all tid man lade första gången helt förgäves.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.