Jag har byggt till en grovkällare mot befintlig källare. Tillbyggd källare har gjuten bottenplatta och vägg av leca. Ovanpå den skall jag bygga en uteplats. Först som ett däck, men med tiden kan det bli inbyggnad.

För att få tätt ned till grovkällaren tänkte jag gjuta ett valv.

Tanken är dessutom att uteplatsen skall bli lite större än källaren, dvs ett överhäng på ca 1,4 m på långsidan. Källaren har måtten 3,5 x 4 m och överhänget blir 1,4 x 4 m. Totalyta på uteplatsen är tänkt att bli ca 5 x 4 m.

För valvet ska underarmering göras medan överarmering gäller för överhäng  om jag fattad det hela.

• Vilka dimensioner ska jag ha på armering?
• Fungerar det med matta med förstärkning av stänger, eller måste jag göra en egen armeringskonstruktion?
• Hur gör jag med under- och överarmeringen, över hela eller med en övergång?

Själva gjutningen tänkte jag göra genom att bygga ett golv med plyfa, eller liknade, med stamp inunder. På den läger jag cellplast för isolering och därefter armering. Troligen skickar jag med en slang för golvvärme om det blir inbyggnad senare.

• Har jag rätt tankar för tillvägagångssättet?
• Erfarenheter av liknade jobb?

Ser fram mot en solig sommar på ett nytt soldäck…    :cool:

/Per
 
Ok, låter som att jag skall gjuta plintar för att få beständighet.

Fungerar det då med kraftig kantarmering, eller skall jag ha en balk mellan plintarna under själva "plattan"?
Idé om avstånd mellan plintarna?
Räcker det med att ha dem i ytterkant, dvs 1,5 m mellan väggen och till plintarna?
 
Tror att jag greppar det hela, bara att ta hem järn och börja...

Visserligen upplever jag din beskrivning 90 grader fel utifrån min tanke, se bifogad bild.

Tack för hjälpen!
 
  • Ritning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.