Hej,

vår telekabel har blivit avgrävd av en firma som ska lägga ner fiber för bredband i gatan. Telia ska komma och reparera kabeln, men de kommer inte att komma ut i rappet direkt. Min plan var därför att provisoriskt laga mina trådar med en "sockerbit". Kabeln innehåller ett 30-tal trådar av olika färg. Problemet är att det finns tre trådar av varje färg. Så även om jag vet att jag ska ha en mörkblå och en ljusblå så vet jag inte vilka trådar som är mina och ej heller vilka motsvarande färgtrådar de ska kopplas ihop med.

Någon som har någon idé om hur man löser detta? Att bara testa igenom alla kombinationer kommer att bli rätt tidskrävande...
 
Hm, bor du i ett lägenhetshus?

En kabel med fler än 10 par har kardeler med 10 par i varje som ligger bandade i kabeln.

För att reda ut vilken kardel paret hör till måste kabeln avmantlas en bit. (detta kan även behövas för att få fram "frisk" kabel då den kan ha skadats mer än vad som syns vid avgrävning)

Alternativt går det att "tuta" fram, men det kräver rätt utrustning och rätt nycklar till skåp :p

Mycket jobb att skarva 30 par med sockerbit.... :)
 
Är det 30 par så kommer dom nog i rappet.
 
Jo, känns som det, om nu någon anmält avgrävningen.. :)
 
Hej,

nej, det är ett villaområde. Jag får känslan av att alla trådarna ligger tillsammans i kabeln (se bild). Själva avskalningsjobbet av trådarna behöver jag inte bry mig om, det gjorde grävskopan så bra ändå ;) Och skulle det visa sig att kabeln är skadad längre in så släpper jag det hela. då får jag vackert vänta på att Telia behagar komma.

Jag hade nog bara tänkt att skarva ihop mina egna trådar. Är det andra som är intresserade av samma sak i området så får väl de gör det på eget bevåg...

telekabel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit. Vi är flera som anmält, men Telia ser det inte som högprioriterat direkt. De uppskattningsvis 30 trådarna borde vara till ca 15 abonnemang. Men så har alla förberett för ett extra (iaf hade vi det), så det kanske bara handlar om 7-8 hushåll.
 
Redigerat:
Fixa vidarekoppling till mobilen och glöm kabeln. Om det inte gäller ADSL, förstås. Då är det givetvis panik.
 
mycke_nu skrev:
Fixa vidarekoppling till mobilen och glöm kabeln. Om det inte gäller ADSL, förstås. Då är det givetvis panik.
Telefonen bryr jag mig inte så mycket om, det är framförallt TV-n (som går via bredbandet) som jag vill ha igång.
 
Även om grävmaskinisten gjort ett försök att skala så måste du skala(avmantla) ordentligt.

Ledarna ligger tvinnade i par, och vid en sådan där avmantling så tvinnas paren ut, helt omöjligt att identifiera partillhörighet för ledarna utan att mäta då.

Sen är frågan hur du ska hitta igen ditt par också :)
Har du en tonsändare?
 
VikHe skrev:
Även om grävmaskinisten gjort ett försök att skala så måste du skala(avmantla) ordentligt.

Ledarna ligger tvinnade i par, och vid en sådan där avmantling så tvinnas paren ut, helt omöjligt att identifiera partillhörighet för ledarna utan att mäta då.

Sen är frågan hur du ska hitta igen ditt par också :)
Har du en tonsändare?
Nej, tyvärr ingen tonsändare. Jag skulle kanske kunna mäta fram med en multimeter vilka trådar som är mina genom att mäta i mitt telejack och i den avslitna kabeldel som är ansluten till detta. Då jag har vilka två kablar det är i ena kabeldelen så blir det ju betydligt färre varianter att prova med. Jag vill inte göra ytterligare åverkan på kabeln. Jag vet inte hur grinig serviceteknikern skulle bli då.
 
Den där behöver de göra ett riktigt jobb på. Och 15 pars kabel har jag aldrig sett. 10 eller 20 och troligen 20 par är detta. Vilket ger 40 tråd som ska komma rätt. Om den är avsliten behöver man mantla av minst 10 cm åt båda håll gärna kapa bort 1 meter på var sida och sedan öppna så man ser paren. Denna gamla färgmärkning är lättare att hålla koll på än den nya med en massa vita och röda. Mörk-Ljus av samma färg hänger ihop. Och sedan ligger de i varv.
Problemet att försöka få ihop just din är ju att veta vilken det är.
 
Tack för alla svar. Det kan säkert stämma att det är 40 trådar. Som sagt, det kommer att komma en servicetekniker någon gång och laga kabeln på ett förhoppningsvis bra sätt, men fram tills dess skulle jag gärna vilja göra något provisoriskt (om det går). Men har man inte specialutrustning och tillgång till teleskåpet så finns det alltså ingen genväg till att prova sig fram med olika kombinationer?
 
Det där är en äldre typ av telekabel. I nyare kablar är parens färgkombinationer annorlunda. De nya färgerna är vit, orange, blå, röd i olika kombinationer dom upprepar sig för 10 till 100 par. Vare grupp om 10 par är omlindat av ett färgat plastband som följer samma färgmärkningssystem för att särskilja de olika grupperna.
 
Den där kabeln måste man antagligen räkna fram paren på ett speciellt sätt, jag ser inget plastband som separerar paren tio-å-tio. En avsliten kabel kan ha skador två meter från avbrottet.

Paren är inte tvinnade, däremot är hela kabeln lite vriden.

Någonstans bland mina gamla jobbpapper har jag beskrivning på hur man räknar fram paren i olika typer av telekabel.

Det ser ut att bara vara en svart tråd i kabeln, den spelar en viktig roll i var man börjar räkna paren.
 
Skarva ihop dina två tåtar inne och kolla med multimetern på det pip läget. Kan ta en stund men du borde hitta just ditt par. Sen måste du ju skarva på rätt kabel från mataren annars får du ju någon annans abb ;)
 
Hej! men det är också så att om det blivit kortis på paren så stängs linan av automatiskt för att skydda den aktiva utrustningen i telestationen...

//Goerana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.