Hej, bor i lägenhet och har problem med ett element som susar.
Är problemet för högt eller för lågt tryck?
 
Låter som att dom behöver luftas! Alternativt är pumpen uppställd på maxflöde, blir likadant hos mig om jag ställer min pump på max, då hörs det i alla elementen.
 
Men var försiktig - min syster luftade element i sin lägenhet - men
kunde inte få på en av skruvarna igen :) - resultatet blev att allt
"tryckvatten" pumpades ut i hennes lägenhet (högst upp) och sedan
såsmåningom började rinna ner till grannarna under - några trodde
tex att ngt stort akvarium gått sönder :) ... .
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hmm, det tar lite tid att pumpa så mycket vatten ur så litet hål, måste ha hållt på ett tag? ;)
 
Jag har luftat, men får prova igen. Får man bäst resultat om man stänger termostaten innan man luftar? Jah har totalt 6st element i lägenheten, men bara ett som låter! Pumpen sitter en bra bit bort, och då borde det även låta i de andra elementen? Luftnippeln är ny, så det skall nog vara lugnt.
 
palbin skrev:
Men var försiktig - min syster luftade element i sin lägenhet - men
kunde inte få på en av skruvarna igen :) - resultatet blev att allt
"tryckvatten" pumpades ut i hennes lägenhet (högst upp) och sedan
såsmåningom började rinna ner till grannarna under - några trodde
tex att ngt stort akvarium gått sönder :) ... .
Hmmm, ja det det är inte meningen att man skall skruva av luftskruven helt och hållet. Man skall bara öppna ett halvt varv eller möjligen 1 varv men hela tiden skall skruven sitta fast så man snabbt kan stänga.
Detta bör påpekas nu i hösttider då förmodligen många kommer att lufta sina element. ;)
 
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
cullberg skrev:
Jag har luftat, men får prova igen. Får man bäst resultat om man stänger termostaten innan man luftar? Jah har totalt 6st element i lägenheten, men bara ett som låter! Pumpen sitter en bra bit bort, och då borde det även låta i de andra elementen? Luftnippeln är ny, så det skall nog vara lugnt.
Om en radiator susar så är det för att tryckfallet är för högt och flödet för litet över ventilen. Det kan vara en design/drift-miss, men kan också bero på att ventilen blivit gammal och igensatt. Att lufta lär inte hjälpa (oluftade radiatorer låter "porlande", inte tjutande/vinande).

Så börja med att motionera ventilen. Skruva av termostaten och tryck in stiftet rakt in (håll exv. ett skifnyckelskaft på platten över det), släpp ut och upprepa tills stiftet löper fritt och lätt. Om det inte hjälper så är nästa steg nog att byta ventil, dvs med ventilhus och allt. Då måste man stänga systemet och tappa vattnet (i din slinga iaf) så det är inte något du kan göra som hyresgäst/bostadsrättsinnehavare. (Eller stänga av radiatorn och leva utan, eller vädra mycket så man behöver mer värme i det rummet... :))

Beroende på hur tryck/flödes-situationen ser ut så behöver det inte vara så att de andra radiatorerna tjuter. Det är ju när man behöver lite värme ur en stor radiator och tryck och vattentemp är ogynnsamma som det blir litet flöde över högt tryck, dvs risk för tjut.
 
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
Som servicetekniker så har jag lärt mIg att vi uppfattat saker och ting olika vi människor, en del skulle säga susande, men i självafallet kan det porla i mina öron, därför gav jag svar på två eventuella lösningar! :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tog loss termostaten idag och motionerade piggen innanför, men den löpte väldigt fint. Finns det något att justera på ventilen? Vrider jag termostaten till Max så blir det något tystare, men låter mycket ändå. På mellanläge låter det som mest.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova med att strypa eller öppna lite på utloppsventilen (sitter under sex-kant mutter)
 
roland53 skrev:
Prova med att strypa eller öppna lite på utloppsventilen (sitter under sex-kant mutter)
Den är öppen fullt, jag får stänga den nästan helt för att få bort ljudet.
 
cullberg skrev:
Den är öppen fullt, jag får stänga den nästan helt för att få bort ljudet.
Ja, stäng den då så blir du av med ljudet :D.

Om inte radiatorn ger tillräckligt med värme så öppna bara lite, lite åt gången tills du är nöjd. ;)
 
roland53 skrev:
Ja, stäng den då så blir du av med ljudet :D.

Om inte radiatorn ger tillräckligt med värme så öppna bara lite, lite åt gången tills du är nöjd. ;)
Jag behöver ha mycket värme! Det är ett ganska stort element och öppen planlösning.
 
cullberg skrev:
Tog loss termostaten idag och motionerade piggen innanför, men den löpte väldigt fint. Finns det något att justera på ventilen? Vrider jag termostaten till Max så blir det något tystare, men låter mycket ändå. På mellanläge låter det som mest.
Tja, då har huset ett högflödessystem och då är det nog bara att lära sig att leva med ljudet. När termostaten är öppen så stryper ventilen så lite som möjligt, och tystare blir det inte när radiatorn ger värme. Vill du ha det tystare så får du stänga av det... Då låter det minst. :)

Du kan ha en strypning i andra ändan av radiatorn (alltså på returen). Och om du stryper där och den strypningen inte tjuter så kan du pröva det. Dvs stryper du på returen så blir tryckfallet lägre över termostatventilen och ljudet där minskar. Men det är ingen garanti att det blir bättre. Nya termostatventiler brukar låta mindre, men då måste den som sagt bytas och radiatorn tömmas.

P.S. Roland hade redan skrivit om utloppsventilen. Missade det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard Sjöstrand
  • Laddar…
cullberg skrev:
Jag behöver ha mycket värme! Det är ett ganska stort element och öppen planlösning.
Jaha, men om du inte provar så vet du inte var ventilen ska stå för rätt balans bra värme/minsta oljud.

Radiatorn kan ge bra med värme även om flödet är strypt allra helst om radiatorn är stor. Den kan möjligen vara överdimensionerad. (Du är väl inte beroende enbart av den radiator som har oljud :x)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.