Skumt. Kan det vara annan än elektrisk effekt som menas?
 
16 A bör det nog vara. För övrigt vet jag inte vad de menar med "Sugkraft 14 m3", så allt ska kanske tas med en stor nypa salt.
Det står i.o.f.s inte att den går på 230V heller ..........
 
Redigerat:
Nej, det borde varit tydliga med att det tillkommer en elektriker som ordnar ett 13 eller 16 A-schukouttag.
 
Det är ju lite märkligt att stihls elektriska blås funkar skitbra med endast 1100w. Den måste bli väldigt varm den där sk testvinnaren....... Välj en anna produkt.
 
Testet var från en Trädgårdstidning och till deras försvar så står det i en ruta att man bör kolla vad man har för säkring och om den klarar belastningen. Men hur vanligt är det egentligen att man har ett 230V -uttag säkrat med 16A? Då måste/bör man väl köra med 2.5mm2 kabel också, eller?
 
MathiasS skrev:
Det är ju lite märkligt att stihls elektriska blås funkar skitbra med endast 1100w. Den måste bli väldigt varm den där sk testvinnaren....... Välj en anna produkt.
Testet innehöll inga "proffsmaskiner" utan det var Stiga, Einhell, Gardena o.dyl. Men som sagt två var på 2400W och resten 2600-3000W.
 
Tomas J skrev:
Men hur vanligt är det egentligen att man har ett 230V -uttag säkrat med 16A? Då måste/bör man väl köra med 2.5mm2 kabel också, eller?
I de flesta fall. Dock klarar 1.5 mm2 upp till 19 A under gynnsamma förhållanden. Fast först måste man räkna på förimpedans och kortslutningsström, kabellängd och förläggningssätt samt omgivningstemperatur. Inte helt enkelt med andra ord... 😏
 
Tomas J skrev:
Testet innehöll inga "proffsmaskiner" utan det var Stiga, Einhell, Gardena o.dyl. Men som sagt två var på 2400W och resten 2600-3000W.
Ok, stihlen kostar samma pengar som blackanddeckern.
 
MathiasS skrev:
Ok, stihlen kostar samma pengar som blackanddeckern.
Ja, jag såg det. Köper för det mesta vektyg och maskiner i "proffs"-segmentet, har Husqvarna motorsåg och Stihl röjjsåg men när det gällde en lövblås så tyckte jag inte att jag behövde superkvalitet och tänkte köpa något billigare maskin, så därför hade jag inte ens kollat på Stihl då kvalitet brukar kosta pengar.
Du har altså en sådan maskin och kan rekomendera den?
 
Jag kör årligen min lilla villatomt + 2500 kvm gräs på landet. Det funkar väldigt bra. Till landet hyrde jag ett år en ryggburen variant, men vinsten med det var blygsam ( det är ändå transporten av löv på tomten som är jobbig). Här hemma kör jag även sugfunktionen på altaner och stenläggningar vilket också funkar toppen. Möjligen blir ergonomin lite konstig när man suger , speciellt med påsen som man bär i rem över axeln, men det funkar.

Blöta löv funkar också bra att blåsa även om en elektrisk maskin förstås har sina begränsningar.

Lyckas jag ta död på denna köper jag lätt en till likadan och skulle göra det även om den kostade dubbla pengen.....
 
Har kikat på stihlen ett par månader,
men skall använda den lite annorlunda, då jag har tänkt att använda för inblåsning av Pellets i förrådet.

Vad jag har sett så skall motorn på maskinen vara borstlös, vet du något om det?
men vad tror du om styrkan i maskinen, orkar den att blåsa pellets i ett rör 1,5 m ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.