R
Jag har min säng under ett fönster. Så här års, när det regnar, orsakar droppet från balkongen ovan något slags resonans som fortplantar sig via en gammal (30-tals) ventilationstrumma och stör mig när jag sover.

Jag tänkte lägga något "mjukt" på de aktuella blecken. Finns det något färdigt material för detta ändamål? Eller har ni några förslag på lämpligt material? Hur fäster jag detta? Bor i bostadsrättsförening så i princip får jag väl inte göra något åt fasaden men det är så bagatellartat så det struntar jag. Däremot är det väl bra om jag minimerar åverkan.
 
spontant kommer jag på tvättsvampar för bil. köp en 10pack på biltema för några tior o limma dit dem. går ju att ta bort vid senare tillfälle
 
Gummiduk som man använder till tak?
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
meckis skrev:
spontant kommer jag på tvättsvampar för bil. köp en 10pack på biltema för några tior o limma dit dem. går ju att ta bort vid senare tillfälle
Misstänkter att bostadsrättsföreningen inte är så nöjd om det plötsligt sitter 5 cm tjocka gula tvättsvampar på ett fönsterbleck.

2-3 mm tjock gummiduk skulle jag rekommendera. Finns som packningsmaterial på t.ex. Mekonomen, men rätt dyrt. Biltema hade i alla fall tidigare en gummimatta som nog också skulle kunna användas.

Hade en släkting som hade samma problem och han fixade fönsterbleck gjorda av 3 mm plåt. Då blev det tyst, men det kräver att man bor i villa.
 
Av de två nämnda principerna ovan är tvättsvampen faktiskt den bästa lösningen. Den yta som regnvattnet landar på behöver vara så pass mjuk att den tillåts arbeta i materialets dynamiska område samt att det frikopplas från blecket för att undvika resonans i detsamma.

Skumplasten i tvättsvampen har en öppen cellstruktur som ger dessa egenskaper. Däremot har materialet dålig åldersbeständighet. Ett mer lämpligt material för ändamålet är spunnen polyester (dacron) som tål väder och vind bra. Fåglarna gillar det inte heller. Materialet är svårt att få tag på i handeln men samma material används i större luftfilter inom ventilation bl.a.

För att frikoppla materialet från blecket samt att undvika att materialet blir mättat av vatten kan du limma på några smala stavar (så glest som möjligt) av samma material på undersidan, så att det blir en luftspalt mellan blecket och polyestern.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakim Lindeblom och 1 till
  • Laddar…
En remsa av nålfiltmatta har jag sett på flera ställen, använd ju gärna som badrumsmatta (heltäckning) i UK.
 
R
Innan jag postade frågan hade jag själv funderat på gummiduk, typ 3 mm och relativt mjuk tycker jag borde vara idealt. Jag var ute på Kuntze och tittade efter detta men all gummiduk de hade var nästan lika hård som plast. Någon som har förslag på var man hittar mjuk gummiduk? Skulle dessutom gärna ha det på golvet i en "garderob" som antihalkmaterial så man kan ställa paraplyer, racketar etc utan att de halkar omkring.
 
Korvgubbe
Neopren kanske fungerar? Mjukt, tål vatten och går att köpa på löpmeter.

Edit: Eller köp en begagnad våtdräkt på Blocket och slakta.
 
Jag har haft precis samma problem. Efter mycket funderande gjorde jag det som blev enklast. Eftersom det redan fanns en gammal grön fuskgräsmatta med gumminubbar på balkongen som skulle slängas. Ni vet säkert vad jag menar, den går ju att köpa i rullar på varenda butik idag.

Jag klippte till remsor av denna som fästes på fönsterblecket med några krafiga men små kämmor från Clas Ohlsson. Det ser väldigt fult ut från utsidan (om nu någon märker det) men min nattsömn är viktigare. Dessutom kan de plockas bort utan åverkan på fasaden. Resultatet: ljudet har minskat och framförallt blivit mycket mycket dovare. Orsaken att inte allt ljud försvann är att hela fönster är av aluminium och jag får det intrycket att det inte bara är själva fönsterblecket som skapar ljud utan hela fönstret. Nu går det dock att sova och det är det viktigaste.

En annan lösning som jag misstänker kan lösa problemet bättre är att fästa en turfmatta som slår sönder dropparna och är mer väderbeständig. Inget är dock säkert förrän det har testats :)
 
Redigerat:
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.