Har problem med en Klippo Excellent (B&S motor) som börjat läcka olja och ryka ur ljuddämparen, manualen på 3 sidor ger ju inte direkt någon information och jag som har tummen mitt i handen när det gäller motorer behöver tips på vad man ska göra.

Kan man öppna upp och rengöra nåt där?
Det började inträffa mitt under en klippning.

Jag har efter det rengjort luftrenaren och bytt oljan helt.

IMG_20141006_180802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har inte lutat gräsklipparen åt nåt håll? Gör man det rinner nämligen oljan ut i förbränningsutrymmet och sen ut genom ljuddämparen..
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Det finns ett par tänkbara skäl.

Är motorn sliten så ryker den gärna och förbrukar mycket olja.

Om luftfiltret är igensatt kan den dra i sig onormalt mycket olja genom vevhusventilationen.

Om du lutat på den kan oljan ha runnit till olämpliga platser.

Om den börjat plötsligt lutar det mest åt det sista alternativet. Kör med den ett tag så slutar den nog. Det kan ligga olja i vevhusventilationen som den suger i sig eftersom. Eller så ligger det en pöl med olja i ljuddämparen som ångar bort eftersom. Den kommer att lukta illa ett tag. Alternativet är att plocka isär motorn och torka bort oljan från de felaktiga ställena.
 
Y
Kör du på miljöbränsle?

Jag var och pratade lite med kommunverkstaden och dom sa att det är ett elände med miljöbränslet som alla kör med för det ger denna effekt med oljegråtande dämpare med mera.

Fast häromdagen sa motorintresserade Robert Aschberg på radion att det finns en bra sak med miljöbränslet och det är att ha det i tanken innan man ställer in motorn över vintern. Mer smörja som förhindrar startproblem sen till våren.
 
Vi pratar om en fyrtaktsmotor här och då är det ingen svårförbränd olja iblandad som i tvåtaktsbränslet. Det är lite olika egenskaper hos den vanliga bensinen och alkylatbensinen som gör att motorn ibland går dåligt på alkylatbensinen om den är injusterad för blyfri 95. Det kan möjligen ge svart rök och misständningar, men inte blå rök och olja ut ljuddämparen.

Det finns otaliga gräsklippare som ryker och det kan finnas många skäl till det, men man kan inte generellt säga att de ryker mer av alkylatbensin.
 
Eller som grannen min har gjort, kört en briggs och stratton på 2-taktsolja i flera år i tron om att den var en 2-taktare. Tills jag sa till honom! ;)
 
  • Gilla
bjohog
  • Laddar…
Kan dåliga kolvringar ge ett sådant här problem?
 
Dåliga kolvringar kan absolut ge ett sådant här problem. Dhanjel sade att problemet uppstod plötsligt under klippning, så just i hans fall är det mindre trolig förklaring.
 
Håller med det beror nog på dåliga kolvringar, mer att det skulle trycka ut olja någonstans, vet inte om den har någon vevhusventilation men olje flödet bordet man kunna följa om man tar isär det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.