AC68U är inte så jättemycket bättre än AC66U. Visst är den lite snabbare, men den är också lite dyrare. Har man inte gigbit-krav på WAN-sidan eller tänker köra en massa extra tjänster på routern så räcker nog en AC66U rätt långt. AC66U är ju lite mer "mogen" också. Men å andra sidan är prisskillnaden bara några hundralappar.
 
Chaly
Jo, lutar lite åt 68:an... Snabbare processor är väl sällan fel. Har tänkt ställa den i mitt bredbandsskåp som jag helst har stängd dörr på... Någon som fått värmebekymmer med asusroutrarna?
 
Är bredbandsskåpet helt i plåt?
Då är det risk ett hela skåpet blir "Fares bur", alltså stopper mer eller mindre alla radiosignaler (däribland WLAN/wi-fi).
 
Tobas skrev:
Det skulle kunna bero på att pfsense är baserat på freebsd/x86 och raspberry pi är en arm-plattform. =)
Å andra sidan så finns det bra Linux-stöd på raspberryn (hur det är med BSD vet jag inte på rak arm), så något liknande som pdsense skall inte vara omöjligt. Särskilt inte om man inte är rädd för att kavla upp ärmarna.
 
Chaly
Demmpa skrev:
Är bredbandsskåpet helt i plåt?
Då är det risk ett hela skåpet blir "Fares bur", alltså stopper mer eller mindre alla radiosignaler (däribland WLAN/wi-fi).
Just av den anledningen som jag vart tvungen att snickra ihop ett eget skåp av mdf. Kunde inte hitta något lämpligt bredbandsskåp som inte var i plåt... Besynnerligt.
 
trattalask
lars_stefan_axelsson skrev:
Å andra sidan så finns det bra Linux-stöd på raspberryn (hur det är med BSD vet jag inte på rak arm), så något liknande som pdsense skall inte vara omöjligt. Särskilt inte om man inte är rädd för att kavla upp ärmarna.
Jo, Linuxstödet är mycket bra. Så det är bara att fixa de interface som behövs och gå lös med iptables... Om man nu är lagd på det hållet. ;)
Men man tappar väl lite av poängen med pfsense då.

Har för mig att Free- och NetBSD funkar men OpenBSD inte funkar på hallonpajen.
 
A
Apple Airport Extreme, snabb och enkel, bara fungerar. Har själv haft i flera åt utan något strul. Kört live streaming hemmifrån utan strul.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Hej

Jag har haft en del olika routers linksys, dlink i olika versioner. Den jag nu kör med är Linksys WRT 1900ac, den fungerar mycket bra. Dn är den enda hitills som har täckning i hela mitt hus. Tdigare har jag haft dead spots och även testat med wifi förlängare, men detta behövs inte längre.
 
Det här är ju egentligen en gammal tråd men eftersom du har lyft den så fortsätter jag här.

Mitt behov:
WLAN: Inget (har separata accesspunkter så enda kravet är att det ska gå att stänga av WLAN)
LAN: 1 Gb/s (gärna 4 portar men 1 räcker då jag även har separata switchar)
WAN: Minst 200 Mbps
Port forwardering: Ja
Samtidiga förbindelser (NAT): Tillräcklig många för att klara måttlig nedladdning med BitTorrent.
DHCP server: Ja
Stabilitet: Ja
Format: Liggande, gärna utan en massa antennspröt och i vart fall inte bakom (djupet kritiskt)

Min gamla nuvarande konsument Netgear klarar inte kraven då WAN prestandan är under 100Mbps men framförallt därför att den kräver omstart några gånger i veckan. I övrigt saknar den faktiskt ingenting.

Jag lutar själv mot en Linksys därför att jag inbillar mig att den skulle ha snäppet bättre kvalitet (läs ej kräva omstarter) än andra och därför att den fortfarande ligger i konsumentprisklass (under tusenlappen). Om jag ska välja en ASUS som väldigt många rekommenderar i den här tråden så skulle jag vilja förstå vad det är för mervärde jag får. Är den t.ex. mer stabil? Har den (till skillnad från Linksys) specificerad WAN prestanda?

Jag är visserligen kunnig på både programmering och nätverk och kör både Linux server och Raspberry men routern är inte min passion - den ska fungera utan att jag letar programvara och surfar i en massa fora. Passionen ligger på annat håll. Så det där med att flasha om passar inte mig.

Tips som uppnår mina krav men inte så mycket utöver det att det fördyrar mottages tacksamt :)

Pen
 
Hej

Linksys har gigabit WAN port så där är det lugnt, stabiliteten är bra tycker jag. nån gång kan det hända man får starta om den, men inte som det du beskriver med din exsisterande router. Den kan placeras stående eller på en vägg och har 4 antenner på sidorna som man vinklar till önskat läge.
 
ASUS tror jag inte du kan placera liggande, den får nog för dålig kylning då (men med WiFi avstängt så blir den kanske inte lika varm).

Men på min RT-AC66U kan man i alla fall skruva loss antennerna.

De specar prestanda WAN-LAN (det är gigabitportar på bägge sidor), dock är specen beroende på acceleration som är inkompatibel med en del funktioner.

Fördelen med ASUS är att de kör med öppen mjukvara. Du behöver inte hålla på och pilla en massa, kör man med Asuswrt-Merlin så kan man enkelt påverka konfigurationen genom enkla textfiler.

Här är ett par länkar om de mest intressanta finesserna:
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki/User-scripts
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki/Custom-config-files

Dessa finns alltså inte i Asus originalmjukvara.

Sen bygger Asus mjukvara på TomatoUSB, så den har redan från början inbyggt stöd för optware/entware (som man lägger på en USB-sticka inkopplad i routern).

Det är alltså inte direkt en massa pillande på systemnivå och installera 4711 olika hemkompilerade program utan det handlar mer om ett flexiblare system. Du kan t.ex. köra Asterisk eller transmission direkt på routern.

Just Merlins version är "så lite pillad på som möjligt", så man behöver inte leta efter annat. Det är inte svårare att installera den än att uppdatera ASUS egen mjukvara. Snarare tvärtom.
 
Pen skrev:
Mitt behov:
WLAN: Inget (har separata accesspunkter så enda kravet är att det ska gå att stänga av WLAN)
LAN: 1 Gb/s (gärna 4 portar men 1 räcker då jag även har separata switchar)
WAN: Minst 200 Mbps
Port forwardering: Ja
Samtidiga förbindelser (NAT): Tillräcklig många för att klara måttlig nedladdning med BitTorrent.
DHCP server: Ja
Stabilitet: Ja
Format: Liggande, gärna utan en massa antennspröt och i vart fall inte bakom (djupet kritiskt)
Jag har haft bra tur med TP-link, men jag har inga specar eller mätningar som skulle hjälpa dig. Själv har jag löst motsvarande kravspec med att integrera brandväggen i den Linux-server som ändå står på hela tiden mha ett extra nätverkskort, dvs inte genom en "lös" burk.

Visst, det medför lite mer konfigurering än vad du efterfrågar, men det är ju en grej man gör en gång. Fördelen är att det är trivialt att möta alla dina andra prestandakrav, men en stor nackdel är att det bara är "gratis" om man redan kör en server hela tiden, så gör man inte det, så blir det en dyrare lösning. Så det är bara tänkt som ett tips om du redan kör det.

Jag hittade den här sammanställningen på firewallprestanda, men jag vet inget om hur de mätt, eller om det är rättvisande siffror i övrigt. Det är iaf något att utgå ifrån.
 
@lars_stefan_axelsson
Jo, det är faktiskt så att jag redan har en mycket kompetent Linux server som står på 24/7. Och visst har det varit mycket frestande att göra precis som du säger och slippa köpa-grisen-i-säcken-burkar. Men jag har en princip att vitala delar av min Internet-infrastruktur ska vara enkel och kunna restaureras eller ersättas inom 24 timmar - helst av någon annan familjemedlem än jag själv. Min Linux server är snarare ett mycket komplext system som jag dessutom pillar i ett par gånger i månaden - skulle det haverera så skulle det i värsta fall ta någon månad att få till en ny fungerande miljö och investeringen i ny hårdvara i 10 - 15 000 kr klassen gör jag inte i en hast. Så där är alltså haken. Visst skulle jag kunna köra genom Linux och samtidigt ha en ful-router stående beredd som enkelt kan kopplas in vid behov men nu tycker jag ju att en vanlig enkel konsument-router faktiskt har det jag behöver rent funktionellt - bara den kunde bli stabil och klara prestandan.

Pen

PS:
Nu ska jag i ärlighetens namn tillägga att jag inte är riktigt konsekvent då jag betraktar mail som en vital del i infrastrukturen och dessvärre har en egen mailserver på Linuxburken. Jag tycker det är föråldrat och är beredd att lägga mig i händerna på Google. Problemet är att de tar betalt (per månad) för att låta mig redirekta min emailaddress från min privata domän till google.com. Resten av familjen har migrerat efter påtryckning från mig men jag själv tycker att det är väldigt besvärligt att byta mailadress. Och helst vill jag förstås äga min mailadress och inte binda den till någon tjänsteleverantör men som sagt - tjänsteleverantören vill förstås binda in mig så jag förstår att de tar betalt för redirekt.
 
Redigerat:
@Nerre
Jo, även ASUS är frestande att prova och du fick mig att överväga det på nytt. Men mervärdet i funktionalitet är ju inte så stort för mig eftersom jag föredrar att lägga alla extra (icke-vitatla) funktioner på Linux servern som ändå står på 24/7. Transmission demonen (som är mycket användbar) kör t.ex.på den. Asterisk som du nämner är väl kanske det enda undantaget som inte enkelt låter sig läggas på en server innanför en NAT-burk - STUN, ICE, SIP-ALG och allt annat till trots. Men för tillfället är jag inte inne på att skaffa mig Asterisk.

Mervärdet skulle komma först om jag kunde stänga ner 24/7 servern helt men det är inte rimligt. Eller om ASUS skulle vara ett stabilare alternativ än t.ex. en hyfsad Linksys som trots allt är lite billigare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.