Hej alla byggare!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att bygga fritidshus precut. A-hus har ett fint fritidshus som heter Björkudden (60 kvm + loft) och som levereras som precut. A-hus påstår att de flesta som köper precut väljer att snickra ihop huset själva, men jag undrar om det inte är nästan lika mycket jobb med det som att bygga lösvirke?

Skärgårdsbon
 
Hej Skärgårdsbon!

Jag tycker också att Björkudden är ett mycket mycket fint hus med bra planlösning och vi hade planer på att bygga ett också. Vi har dock upptäckt att fritidshus är mycket dyrare att bygga per kvm samt att du inte alls får samma standard som en villa. En säljare sa rent ut till oss att de tjänar mycket mer pengar på att sälja fritidshus. Så nu blir det en villa för vår del istället. Ja, det här var ju inte svar på din fråga men kanske något att fundera på ändå.
 
Hej Lill!

Så här ligger det till för våran del:

Vi bor permanent på en ö vars huvudsaklige bebyggelse består av fritidshus. Vi, som alla andra på ön, får bygga hus på max 60 kvm (plus 10 procent) samt ha en komplementsbyggnad på 30 kvm (plus 10 procent). Nu står ett litet hus, ca 40 kvm på tomten som vi delvis "riva" och samtidigt bygga ett nytt hus för familjen som består av två vuxna och två barn. Frågan är då bara om vi ska bygga arkitektritat och lösvirke eller om vi ska köpa en paktelösning?? Eftersom vi begränsas av 60 kvm-regeln har jag gett upp att titta på villor och plöjer istället genom katalog efter katalog med fritidshus. Vad byggde ni för hus till slut?

Mvh

Skärgårdsbon
 
Så här är det för oss...vi har inte byggt än :-/. Men funderar/velar mellan stort eller litet hus beroende på om vi ska flytta dit eller inte. Ska vi bygga "smått" blir det nog Eksjöhus kvadraten. Vår tomt har massor av restriktioner avseende takvinkel våningsplan mm. Vi har dock ingen brådska (bor i hus nu) utan det här får "värka" fram.

Anade nästan att ni hade tomt med maxbyggyta..det komplicerar ju genast...
 
>:(
Jag hade också dessa begränsningar och velade lite hit och dit. Ritade sedan huset och kollade vilka "block-hus"-fabrikanter som kunde fixa detta.

Det blev Sverige Stugan - som många här på forumet vet - som INTE klarade av detta särskilt bra.

Det gäller alltså att noga tänka igenom sitt val och kanske istället höja isoleringsstandard och flytta väggar i ett fritidshus av typmodell.

För det blir inte bara dyrare att bygga ett fritidshus som Lill säger - det blir också mycket dyrare att bygga smått!

Fast ibland kanske det är värt det ändå!
:)
 
Har du tittat på Värsåsvillans fritidshus? De har några finfina sådana tycker jag. Kolla exempelvis Fagerhult och Lofthusserien. Fagerhult har ju förhöjt väggliv som ökar ytan och det kan säkert minskas ned något i storlek för att hålla måttet.
 
Hej!

Vårt bygge försvåras ytterliggare av att grusvägarna på vår ö inte klarar av tung trafik. Att transportera färdiga moduler till tomten kan i princip bara göras med helikopter, och det blir dyrt! Så som jag ser det är det bara precut eller lösvirke som är aktuellt för oss. Pratade med A-hus igen igår och känner idag att det allt mer lutar åt lösvirke. Det blir helt enkelt för många kompromisser med ett kataloghus. Som tur är har vi en god vän som är arkitekt och som kan hjälpa oss att rita drömhuset.

PS! Fantastiskt forum det här!
 
:D
Det låter som om ni är på rätt väg!
Och att bygga i lösvirke blir säkert inte dyrare i slutänden, speciellt inte om man kan fixa lite själv också. Då hinner man klura lite på bra lösningar.

Titta bl.a. in på J ureits hemsida
http://hem.passagen.se/jerikos

så får ni många bra tips där också

Helena ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.