hej skall bygga ett trähus undrar om det räker med 200mm isolering i vägarna och 400mm i taket? vägen ser utt på följande vis träpanel vindpapp 200mm isolering byggfolie 13mm gips? skall bygga på södra gotland 1mil från kusten
 
Jag undrar samma sak. Men vi ska bygga i mälardalen. Huset vi tittar på har 145+45 mm mineralull. Inte en aning om det räcker, ska man begära tjockare (195+45)?
 
Det går inte att generellt säga vad som är bäst. Det man ska titta på är hur mycket värme som väggen släpper ut och räkna på hur stor uppvärmningskostnaden blir per år (olika väggkonstruktioner som har lika mycket isolering kan släppa igenom olika mycket värme).
Uppvärmningskostnaden får man jämföra med kostnaden för att göra väggen tjockare/tunnare.
 
Sen beror det väl lite på vart i landet man bor. Vi bor i Halland och bygger med 145+45 mm isolering i väggarna . Hade jag bott uppe i norr hade jag helt klart valt mer isolering än så! Däremot har vi valt att lägga 50 mm lösull på vinden.
 
Bob_the_builder
marge skrev:
Däremot har vi valt att lägga 50 mm lösull på vinden.
Här snålar vi inte med värmen! ;D
 
marge skrev:
50 mm lösull på vinden.
::) ::) ::)
Waow! Så pass !!!! ;D
 
Ha ha ha !! ;D
50 cm ska det ju förstås va ju!! :p
 
Om man har ryggåstak med öppet till nock, hur mycket isolering bör man ha i tak då?
 
Räknar nog på samma som vanligt.
 
Vi har öppet till nock och har 40 cm Ekofiber sprutat i snedtaket.
 
Är ekofiber bättre isolervärde än vanlig glasfiberull?
 
Det är nog ingen större skillnad men det är tyngre och värmetrögare.
 
Ett tillägg till debatten tjocklek. Visst gör det skillnad om man går från 200 till 240 mm i vägg MEN det kanske finns bättre ställen att lägga pengarna än på redan bra isolerade väggar. T.ex är jag övertygad om att har man 200 i vägg och 300 i tak skall man först isolera mer i taket. Har 200 i vägg men inte fönster med 1.2 w/m2 ja då skall man lägga pengarna på fönstren. Sedan kan man fundera på om man istället skall lägga extra på en värmekälla, t.ex. kamin, för att minska uppvärmningskostnaderna.

Summasumarum aldrig fel att isolera men är det pengarna som styr så isolera och investera där det gör mest nytta för pengarna. Ingen ideé med väl isolerade väggar om fönstren släpper ut all värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.