Hej!
Vi har ett ganska stort område intill tomtgränsen där det växer björnlokor , hur blir man av med dessa?
Dom är giftiga har jag hört, men vad i blomman är det som är farligt,är det bladen eller blomman?
Stämmer det att kommunen har skyldighet att se till att sådana blommor tas bort?

 
Hej!

Är det björnlokor eller jättelokor?

/ama
 
Tack för alla svar! Efter att ha fått min tomtgräns ordentligt utsatt visade det sig att björnlokorna inte längre är mina utan ligger utanför tomtgränsen!!! :D
 
De sprider sig ju rätt bra så du kanske ska ta tag i problemet innan det blir större..?

För några år sedan läste jag om en man som hade startat ett korståg mot björnlokor. Vad jag minns så brände han ner dem.
 
I Nacka t.ex. var det korståg mot jättelokorna före midsommar - man behövde vara ringa till kommunen och berättade var de fanns och så åkte de och sprutade. Bekämpningsmedel kanske är modellen? Jag tror iallafall att du till varje pris bör undvika att komma i direktkontakt med eländet för att undvika problem.
 
Jag har meddelat kommunen om att det finns ett stort bestånd på ängen nedanför vår tomt, men först sa dom att det inte var deras mark utan privat, men att dom skulle skicka ut en gubbe och kolla i alla fall. Jag tänker inte brottas med dom frivilligt!! När det gäller fröspridning, så får jag ta den matchen nästa vår, om dom kommer upp i gräsmattan, det stod i expressen att upprepad klippning med gräsklippare skulle ta död på dom efter ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.