Y
Köpte mig en husqvarna åkgräsklippare som behöver några nya delar, hittar dock inget id vilket lär göra det besvärligt att fåtag på rätt delar. Tror ägaren sa det var en 1995 årsmodell.

Någon som känner igen bordet och vet vad den kallas?
DSC_0044.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som Bio-Clip 1030, gamla versionen med synkade knivar.
Kolla här om grundutseendet stämmer:
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI1998_AAaa/HUSI1998_AAaa_I9800022_.pdf

Bio-aggregatet var inte standard, så det ligger sist i sprängskissen. Ganska ovanligt med Pro-Flexmodeller hos privatpersoner dock. Skulle kunna vara Bio 103 eller 112 till äldre Rider 16 med, men det går inte att säga utan bild på hela maskinen.

Borde dock vara nyare än 95. Kolla på stolpen där sätet sitter, bör finnas en svart nitad plåt med lite nummer på.

Kolla motornumret med, sista sifferserien av modell, typ och kod är tillverkningsinfo. Motorn är ofta tillverkad året innan klipparen.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Den har gått åt något företag så att den är härligt sliten.
14hk v-twin motor. Sprängskissen på bio-clip bordet stämmer mot verkligheten. (tack!)

Finns det bara hela knivar, eller har dom gjort någon modell likt stigas där dom sätter lösa korta skär ute i spetsarna, så inte remhjul och annat blir skrot om man körpå något?

Hittade svarta brickan vid sätet: Rider 1200 - 2171586

DSC_0045.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, då skulle jag tro att det är en Rider 1200 från -92, men att klippaggregatet är utbytt senare mot ett bioclipdäck. Fanns inte bio innan 96-98 nån gång, men enligt serienumret är det en 92:a vecka 17 och de levererades med 120 cm bakutkastaggregat. Kan vara bra att veta om du behöver remmar :) Att det är ljusare orange färg på klipparen är aggregatet tyder också på det, solblekning är ganska vanligt.

Bara fasta knivar. Stigas lösning är skräp den med, en jäkla djungel med knivspetsar med ersättningar i flera steg.

Bio-clipaggregaten med synkroniserade knivar är i första hand gjorda för att klippa snyggt (Husqvarna o Stiga då), de är inte speciellt robusta tyvärr. Skulle tro att det är en övertro hos konstruktörerna på hur kunden sköter sin gräsmatta och maskin som är problemet, för klipper man vanligt gräs håller de jättebra. Vill man klippa pinnar och skräp finns det utmärkta maskiner för det, men prisläget är lite annorlunda.

Dagens combiaggregat har inte riktigt samma problem då knivarna inte kan slå ihop, men det hindrar inte att folk tycker det är dåligt att de inte håller för att klippa gatsten och stubbar med. Men jag är inte bitter ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Enligt en inristning i kåpan (som företag brukar göra) så nämns 92 också.

Stigas lösning är mycket riktigt känslig också, men där kör jag utan brytskruvarna så knivspetsarna är lösa och bara viker in och ut sig för stunden och man kan fortsätta klippa istället för få stop och behöva justera skivor och remmar.
- har kört så i några år nu och är "nöjd" med det.

I framtiden blir det en (toro)maskin vars knivar inte kan krocka, men tills dess får jag rusta dom jag har. :)
Var i två butiker nu men ingen hade delar hemma så blir att beställa.

Tusen tack för informationen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.