Jag vet minst 2st som fått kompressorn utbytt och jag själv har fått fläkten utbytt. P.g.a. av oljud.
En duktig servicetekniker hör om det låter mer än "normalt".
 
cullberg skrev:
Jag vet minst 2st som fått kompressorn utbytt och jag själv har fått fläkten utbytt. P.g.a. av oljud.
En duktig servicetekniker hör om det låter mer än "normalt".

Problemet är väl vad som är "normal" ljudnivå enligt Electrolux än vad våran tidigare Electrolux frys som var helt tyst.
 
A
cullberg skrev:
Jag vet minst 2st som fått kompressorn utbytt och jag själv har fått fläkten utbytt. P.g.a. av oljud.
En duktig servicetekniker hör om det låter mer än "normalt".
Har man ingen kalibrerad normal, kan man heller inte hävda någonting, dvs inget annat än -godtycke-

Vad var det för skåp du fick fläkten bytt i?
 
M
Finns det någon kyl eller frys som inte låter? upplever samma problem med vår LG. Fläkten susar men det är kompressorn som för det mesta livet och skapar oregelbundna ljud.. mycket irriterande! :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
 
Micke64 skrev:
Finns det någon kyl eller frys som inte låter? upplever samma problem med vår LG. Fläkten susar men det är kompressorn som för det mesta livet och skapar oregelbundna ljud.. mycket irriterande! :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
Jag har 3 olika frysar som jag kan jämföra med. Alla tre är "äldre" och ingen av dessa har detta oljud som den sprillans nya Electrolux har. Värt att notera är att den trasiga frysen är "föregångare" till den nya frysen.

Ringde även en bekant som har köpt ny kyl/frys av märket Miele. Deras kyl/frys är tyst. Inget störande ljud.
 
Varit i kontakt med butiken idag. Enligt säljaren så skall det inte vara som vi beskrev problemen. Kontaktade Electrolux och förklarade problemen. Det kunde enligt de vara 3 fel. Rören på baksidan som skulle justeras, fläkten för defrost eller att fylla ny gas i kylsystemet. Frågade särskilt om kostnaden för serviceteknikern oavsett om det är fel eller om det är "normalt ljud" så skulle besöket gå på garantin.

Så nästa steg är att invänta servicetekniker och se vad utlåtandet blir.
 
electroluxaren skrev:
Har man ingen kalibrerad normal, kan man heller inte hävda någonting, dvs inget annat än -godtycke-

Vad var det för skåp du fick fläkten bytt i?
Det var EUF2945AOX
 
A
Jamen det är ju den nya modellen, här ju många förenklingar gjorda, bla fläkten eller rättare sagt kåpan.
Den är ju betydligt känsligare för monteringsfel.
 
Jag har oxå fått en ny Electrolux kyl/frys i min lägenhet i Gbg som låter
alldeles för mkt - vissa extravaganta vibrationer som ibland uppstår kan
termineras ( :) ) genom att flytta om diverse lite - men den allmänna ljud-
nivån är klart för hög från början även i bästa fall ... .

Samsung-skåpet jag har i huset på landet är rena drömmen därvid jämfört
... dessutom ett tvåkompressorskåp så bättre ... och frysen går ner till -32.

Jag har även två nya Electrolux-spisar som jag är halvmissnöjd med - fort-
sättningen kommer jag handla Bosch eller Samsung (gärna tysktillverkkade
ditto då om möjligt ...).

MVH
 
Micke64 skrev:
Finns det någon kyl eller frys som inte låter?
Jag har kyl och frys från Electrolux. Prylarna är runt tre-fyra år gamla. De är i princip helt tysta. Ett visst surrande/vinande/väsande kan höras ibland om man är nära, men inget som man normalt tänker på trots att det är en ganska öppen planlösning.

Så ja, det finns tysta kyl/frys och jag tycker man kan kräva att de ska vara tysta.
 
palbin skrev:
Jag har oxå fått en ny Electrolux kyl/frys i min lägenhet i Gbg som låter
alldeles för mkt - vissa extravaganta vibrationer som ibland uppstår kan
termineras ( :) ) genom att flytta om diverse lite - men den allmänna ljud-
nivån är klart för hög från början även i bästa fall ... .

Samsung-skåpet jag har i huset på landet är rena drömmen därvid jämfört
... dessutom ett tvåkompressorskåp så bättre ... och frysen går ner till -32.

Jag har även två nya Electrolux-spisar som jag är halvmissnöjd med - fort-
sättningen kommer jag handla Bosch eller Samsung (gärna tysktillverkkade
ditto då om möjligt ...).

MVH
SIEMENS menade jag - inte Samsung - börjar iofs på S båda så det är väl
ungefär samma grejs :) ... .
 
A
Tänkte väl det.
Det är en rätt så stor skillnad i konstruktion och kvalitet mellan S o S
 
Uppdatering.


Serviceteknikern från Electrolux sade rätt omgående att såhär skall nya Electrolux låta! Det är magnetfläkten i frysen som låter. I kylen så är det kompressorn som ger ett tinnitusljud pga att den är för "liten".

Åter till inköpsstället där en ny säljare säger att dessa skall inte låta ngt. De i sin tur tar kontakt med Electrolux och frågar om kyl/frys skall låta. Enligt Electrolux så skall kul/frys låta.


Electrolux tillverkar sina skåp med undermåliga komponenter som resulterar i att skåpen för oljud. Detta är helt "normalt" enligt Electrolux. Allt i strävan efter energiklass A+ och A++.


Electrolux gör ingen som helst "reklam" för sina produkter att de skall föra ett oljud i butikerna, vilket är helt "normalt" enligt Electrolux.
Utan denna otrevliga överraskning får man när man har betalt en rejäl summa, fraktat med skåpen och sedan baxat in de i huset. DÅ kommer den otrevliga överraskningen att samma märken som man har haft tidigare, som var tyst, för ett oljud.


Att Electrolux har mage att säga att detta oljud är "normalt" är helt obegripligt! Men så är det väl när man mosar ut produkter utan att testa produkterna däe kunden får stå för "testet" och eventuellt så åtgärda Electrolux dessa problem på framtida skåp men nuvarande kund får ha dessa design/fabrikationsfel.


Jag skulle avråda alla som går i tankar om att köpa Electrolux kyl/frys pga av detta!

Köp ngt annat märke och hoppas det är tyst.

För enligt Electrolux så är detta oljud helt "normalt".




Nu skall vi överväga om vi skall lämna tillbaka dessa för att jaga ny kyl/frys som inte har ett oljud som Electrolux har. Eller att vi får "leva" med detta oljud för att andra tillverkare är inne på samma spår som Electrolux med undermåliga komponenter och jakten på A+ och A++.

Så har Ni tips på tyst kyl/frys så kom gärna med de.
 
Energieffektivitet är väl det som säljer nuförtiden, det gäller inte bara vitvaror.
Bilar får ofta mindre ljudisolering och bullrar mer, men dom säljer på lägre bränsleförbrukning.
Ledlampor med betydligt sämre ljus än tex. halogen säljer jättebra för att dom drar mindre.
 
A
jag tycker att Ni nu reklamerar produkten direkt till Electrolux på Kungsholmen i Stockholm.

Electrolux har inga egna servicetekniker på fältet.
det är ett franchise system där ett företag betalar royalty till Electrolux och då får använda namnet.
I stort sätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.