Ska samma "hantverkare" även ansvara för att montera ränndalen i plåt som ska dit innan pannorna så ska det bli intressant att se resultatet, speciellt där plåtarna möts uppe vid skorstenen.
 
Gör om gör rätt!

Tråkigt när det blir sådär, dokumentera noga först och när du har nog med underlag - bestrid! Se till att föra dialog eller begär bekräftelser via e-post.

Skall ut och åtgärda ett liknande jobb nu i helgen, där har de inte ens dragit pappen över nock! Helt värdelöst... särskilt när inte heller nockpannorna täcker teglet på den sidan.
 
Läckage i ränndalen är nog väldigt förekommande, då pappen i "vecket" spricker lätt
vattnet som då kommer på underlagspappen rinner till dalen under plåten och in i undertaken.
Jag tröttna på mitt läckage och la först en plåt i botten mot undertaket, pappade sedan taket och plåt uppå. Då gör det inget om pappen spricker i vecket, vattnet leds ner av "under-plåten".
Viktigt är att skorstenskragen är täcker tillräckligt över renndalsplåten, så att inte skorstens vattnet kommer in under plåten.
 
peternicklas
H-by skrev:
Till: prototypen..Är det för stor ränna tycker du? Jag tycker också att de har kunnat gå mycket längre mot rännan med pannorna
Hur långt avstånd är det mellan ströläkten? Enligt bilden ser det ut att vara mer än 60 cm.
 
Ws1 skrev:
Jag tror ärligt talat inte att en andra chans skulle hjälpa här.
Det är bara för dem att packa ihop sina grejer och dra sig vidare till nästa fuskbygge.
Och du inte en spänn ska dem ha, de ska vara glada om dem slipper bli polisanmälda för skadegörelse på ditt tak! :)
Skadegörelse kräver uppsåt eller eventuellt uppsåt. Alltså att det med flit ville förstöra taket. Eller om de förstod att de skulle förstöra taket fortsatte att förstöra taket vilket kan bli svårt att bevisa. Här verkar det mer som okunskap.

Begär att få uppgifter om och vilka av takläggarna som är legitimerade hantverkare. Det bör vara minst en hantverkare på plats som är legitimerad och som talar om hur det ska göras. Att ta dit en besiktningsman så fort som möjligt är ett mycket bra förslag. Fortsätt fota och dokumentera vad de har gjort. Sedan beror det på hur firman ställer sig till saken. De har rätt att göra om ett dåligt arbete så det är beroende på vad besiktningsmannen säger.
Är det mycket fel som beror på ren okunskap/nonchalans så skulle jag inte låta dem få ställa det tillrätta.
 
slurppe99 skrev:
Skadegörelse kräver uppsåt eller eventuellt uppsåt. Alltså att det med flit ville förstöra taket. Eller om de förstod att de skulle förstöra taket fortsatte att förstöra taket vilket kan bli svårt att bevisa. Här verkar det mer som okunskap.

Begär att få uppgifter om och vilka av takläggarna som är legitimerade hantverkare. Det bör vara minst en hantverkare på plats som är legitimerad och som talar om hur det ska göras. Att ta dit en besiktningsman så fort som möjligt är ett mycket bra förslag. Fortsätt fota och dokumentera vad de har gjort. Sedan beror det på hur firman ställer sig till saken. De har rätt att göra om ett dåligt arbete så det är beroende på vad besiktningsmannen säger.
Är det mycket fel som beror på ren okunskap/nonchalans så skulle jag inte låta dem få ställa det tillrätta.
Vad betyder legitimerad hantverkare?
Yrkesbevis?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ja tyvärr är det bara yrkesbevis medans rörisar och elektriker har certifikat. Vad du själv menar med hantverkare1 vet jag inte! Men förväntar mig att du ska ha vissa kunskaper. Vem som helst kan ju kalla sig hantverkare och förstöra hos kunder. Det är en bransch som behöver rensas på olika sätt då det förekommer för mycket okunskap och nonchalans. Fler än mig anser att en hantverkare ska vara legitimerad om det nu hjälper. Det finns många i branschen som är duktiga.

Har personligen för många exempel där hanverkare med yrkesbevis och andra hantverkare förstörde mitt hus.
När de ska lyfta ett nylagt golv och återigen flytspackla o jämt underlag inte fattar att golvet blir för kort. om man sågar upp det på båda långsidorna. Inte förstår att en vägg rör sig om man inte sätter fast reglar etc. Målare fick tapetsera om 3 gånger innan det blev bra och skyller på snickarna och vise versa. Hans kollega från annan firma gjorde det snyggt direkt och fått mera jobb samt även i vår. Slutligen häller flytspackel i toaletten och ringer en röris som jag inte vet om han fick all fakta att det behövdes slamsugas innan de gick hem. Dagen efter hade det stelnat. Firman och försäkringsbolag fick stå för nytt badrum. Men då var det med ny personal från samma firma. Vissa fick sluta då firman även hade avtal mot fb.
 
Redigerat:
Håller delvis med dig.

Tyvärr säger inte yrkesbeviset mer än att man inte sov hela gymnasiet och att man klarat att vara ca 6000 timmar på ett bygge utan att slå ihjäl sig.

Reglerna ser ut som dom gör och då blir det, tyvärr, kundens ansvar att, om det är viktigt för denna, att kontrollera yrkesbevis mm.

I övrigt så har jag yrkesbevis men spenderar nu för tiden mer tid i bilen och bakom en dator för att se till så allt fungerar för mina gubbar.
Kallar mig ändå hantverkare.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Yrkesbevisas skiljer sej mellan olika yrken också snickra behöver bar skicka in papper på sinar timmar när dom nått ca 6000 timmar. Men plåtslagare och ventilationare måste ta ett praktiskt och teoretiskt prov under två dagar när dom nått 68000 timmar.
 
hantverkare1 skrev:
Håller delvis med dig.
Reglerna ser ut som dom gör och då blir det, tyvärr, kundens ansvar att, om det är viktigt för denna, att kontrollera yrkesbevis mm. för att se till så allt fungerar för mina gubbar. Kallar mig ändå hantverkare.
Vad håller du delvis med?
Då det var en regressförsäkring orsakad av "hantverkare" hade de redan bestämt vilket bolag som skulle få jobbet då vi var på semesterresa. Kände mig ändå lugn då det var ett bolag som hade gjort avtal med mitt försäkringsbolag som de därmed rekommenderade. När jag sedan kollade upp firman hade uppdraget startat samma månad och visade då att de var lediga. firman nyanställde från 8 till 23 st på kort tid som hade olika nivåer. Att kolla upp firmor är inte så lätt och den ursprungliga besättningen hade gått rykte men valde att sluta efterhand av olika anledning.

Du som har firma bör kunna ge ts lite råd hur han ska gå vidare.
 
Redigerat:
slurppe99 skrev:
Vad håller du delvis med?
Då det var en regressförsäkring orsakad av "hantverkare" hade de redan bestämt vilket bolag som skulle få jobbet då vi var på semesterresa. Kände mig ändå lugn då det var ett bolag som hade gjort avtal med mitt försäkringsbolag som de därmed rekommenderade. När jag sedan kollade upp firman hade uppdraget startat samma månad och visade då att de var lediga. firman nyanställde från 8 till 23 st på kort tid som hade olika nivåer. Att kolla upp firmor är inte så lätt och den ursprungliga besättningen hade gått rykte men valde att sluta efterhand av olika anledning.

Du som har firma bör kunna ge ts lite råd hur han ska gå vidare.
Jag håller med om att det finns många klåpare och att det behöver styras upp.

Ja, vad ska man ge för råd till TS?
Betala inte en krona för det jobbet och bestrid ev faktura som dyker upp.
Anlita en riktig hantverkare, med eller utan yrkesbevis.
Ta referenser på denna.


Referenser är för övrigt extremt ovanligt att kunder frågar efter. 1 på 100 skulle jag tro. Vansinnigt.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Referenser är för övrigt extremt ovanligt att kunder frågar efter. 1 på 100 skulle jag tro. Vansinnigt.
Hur många frågar efter yrkesbevis eller certifikat?
 
blackadder skrev:
Hur många frågar efter yrkesbevis eller certifikat?
När det gäller VVS-företag brukar jag personligen kolla om företaget är auktoriserad för "säker vatten":
http://www.sakervatten.se/auktoriserade-foretag/sok-auktoriserat-vvs-foretag

För att finnas med måste företaget uppfylla följande villkor:

◾ansökt om att bli Aukoriserat VVS-företag
◾skrivit under en avsiktsförklaring att följa branschreglerna (medföljer ansökninghandlingen)
◾minst en person anställd som har dokumenterad kunskap i gällande normer och regler för VVS-installationer (PBL,BBR),
◾en ansvarsförsäkring
◾VVS-montörerna måste ha en yrkesutbildning eller likvärdig arbetslivserfarenhet.
◾VVS-montörer och arbetsledare utbildade i branschreglerna och som har branschlegitimation.

Det säger ju inte allt och är absolut ingen garanti för ett bra slutresultat, men det ger åtminstone en fingervisning.

Man skulle önska att det fanns något liknande för alla andra discipliner (snickare, takläggare, mark- och anläggning, osv)
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
H-by skrev:
Ska jag ta ut en besiktningsman?
Självklart!
 
blackadder skrev:
Hur många frågar efter yrkesbevis eller certifikat?
Under mina 12 år i branchen har jag aldrig blivit ombedd att visa upp yrkesbeviset.
F-skatt har kanske 2-3 personer frågat om vi har, men aldrig velat se den. Bevis på att försäkringar finns har nog aldrig kommit på tal.

Vansinne
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.