Kan man med Telldus net känna av t ex en microbrytare? Om jag som har "doktorerat i att glömma låsa ytterdörren" kunde kolla med telefonen om microbrytaren är av eller på genom att sätta in en brytare i dörrkarmen :cool:
 
Skippa nexa och kör z-wave med en vera lite box från micasaverde. Du får större möjligheter och stabilare system
 
huggan skrev:
Nån som kör med Ansluts produkter med Telldus? Prisvärda eller skräp?
Jag har ett gäng uttagsbrytare. Anslut 3 för 99 säljs de för ibland. Jag har inget strul med Anslut alls. Alla funkar ua. Vilket jag inte kan säga om Nexas (de som jag har haft).
 
poitsu skrev:
Skippa nexa och kör z-wave med en vera lite box från micasaverde. Du får större möjligheter och stabilare system
Prisbild på z-wave?
 
Buuzzz skrev:
Prisbild på z-wave?
Kolla t.ex. www.m.nu så får du en uppfattning om prisbilden. De har ganska stort sortiment av z-wave-prylar. Jag skulle säga att Tellstick och z-wave inte spelar i samma liga. Tellstick är billigt och mer på en "hobby"-nivå. Medans z-wave kan erbjuda betydligt mer avancerade lösningar.
 
Upptäckte en kul grej med telldus live. När vi tappade internetkopplingen slocknade de lampor som är kopplade via nexa till telldus live. Märkligt samband...

/S
 
steve5432 skrev:
Upptäckte en kul grej med telldus live. När vi tappade internetkopplingen slocknade de lampor som är kopplade via nexa till telldus live. Märkligt samband...
Det låter helt otroligt. Aldrig hört något liknande och så ska det inte bete sig. Kan det möjligtvis finnas andra förklaring till detta?
 
steve5432 skrev:
Upptäckte en kul grej med telldus live. När vi tappade internetkopplingen slocknade de lampor som är kopplade via nexa till telldus live. Märkligt samband...

/S
Tror snarare du fick ett kortare strömavbrott och av den anledningen tappade internetkopplingen.
Telldus skickar inte off signal till alla dina enheter bara för att man tappar internet.
Men alla dina relän i dina nexa enheter slår av vid strömavbrott och behöver slås till manuellt.
Räcker med ett väldigt kort avbrott för att alla enheter ska slå av.
 
rodak skrev:
Tror snarare du fick ett kortare strömavbrott och av den anledningen tappade internetkopplingen.
Telldus skickar inte off signal till alla dina enheter bara för att man tappar internet.
Men alla dina relän i dina nexa enheter slår av vid strömavbrott och behöver slås till manuellt.
Räcker med ett väldigt kort avbrott för att alla enheter ska slå av.
Kan man på något sätt få nexa brytarna att automatiskt slå på efter strömavbrott eller minnas tidigare status?
 
Nilsson2 skrev:
Kan man på något sätt få nexa brytarna att automatiskt slå på efter strömavbrott eller minnas tidigare status?
Tyvärr inte.
 
  • Gilla
Nilsson2
  • Laddar…
rodak skrev:
Tyvärr inte.


Då kan jag sluta fippla. :) Finns det någon motsvarande produkt som has denna funktion?
 
Z-wave produkter tror jag minns sina lägen, men osäker.
 
  • Gilla
Nilsson2
  • Laddar…
OK. Då skall jag titta på dem. Tack så mycket.
 
Håller på nu att installera tellstick net med mina nexa mottagare.

Innan så har jag har knapp 1 till undervåning, 2 övervåning och 3 barnrum.
Nu skulle jag vilja ha en separat för varje rum. en till motorvärmare osv osv
Men då blir ju problemet som jag märkt att det bara finns 3 knappar på fjärren.
vad missar jag ? måste ju kunna ha en massa mottagare och kunna lära telldus live utan fjärr eller?

//Dalle
 
svarar på min egen fråga och skäms lite...
Missade visst "lär upp" knappen i telldus.

/D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.