Hej,

Jag är ny på forumet, dock inte som läsare.

Jag har följande, Galaxy Flex 50 och röktetekor ECO1003A, http://www.securitywarehouse.co.uk/c...oducts_id=2448

Kopplat på bas, ECO1000BREL12L, http://www.ornicom.com/images/storie...CO1000BREL.pdf
http://www.ornicom.com/12v-relay-bas...00brel12l.html

Jag har kopplat som följande,

Galaxy 0v -> bas plint 1
+12v -> plint 4
Zon 1 -> NC
0V -> C

Inget motstånd i dagsläget, vart ska det vara? 1 eller 2?
Zon 1 är inställd som Fire, inga andra inställningar?

Jag får detektorn att aktivera sig vid rök, ledlampan lyser och panelen ljuder tills jag avaktiverar med kod men dock så för jag inte till det med att detektorn resetar sig och återgår till "normal läge"

Är kopplingen rätt? Fler inställningar man bör/ska göra? Är glad amatör med nyinköpt larm som jag försöker lära mig... med blandade resultat. ;o)

Tacksam för all hjälp jag kan få,

// Martin
 
Kolla på kjell.com om dubbelbalansering av sektionen.

Du ska inte använda 0v i skåpet till matning av detektorn utan en utgång som kan släppa jord när du väljer fire reset (programmera utgången till fire reset)
 
PeterStrandberg skrev:
Kolla på kjell.com om dubbelbalansering av sektionen.

Du ska inte använda 0v i skåpet till matning av detektorn utan en utgång som kan släppa jord när du väljer fire reset (programmera utgången till fire reset)
Tack för svaret. Jag tror jag fått kläm på motstånden, får återkomma till dem senare.
Inte använda 0v, ok, men C ska väl till 0v, eller? Vilken rekommenderar du till matningen då, plint 1 på basen till vadå? Output 3 vid Bell? 1 är bell, 2 strobe och nu kanske 3 fire reset?

Skulle detta fungera bättre?
 
Jag vet inte vilka du menar med plint, jag har inte ditt kretskort framför mig. C ska till en utgång som är 0v i normalt läger och släpper den när rökdetektorn ska startas om (återställa larm).
Ja använd vilken ledig utgång som helst, programmera den till fire reset.
 
PeterStrandberg skrev:
Jag vet inte vilka du menar med plint, jag har inte ditt kretskort framför mig. C ska till en utgång som är 0v i normalt läger och släpper den när rökdetektorn ska startas om (återställa larm).
Ja använd vilken ledig utgång som helst, programmera den till fire reset.
Nu tror jag att jag fått till det. Jag har 1K ohm vid closed, 2K ohm vid open. Jag kan reseta detektorn via output på larmet men dock inte när jag slår in pin koden? Kanske går det inte i engineer mode? Jag kan däremot reseta detektorn genom att välja (32) output och sen 82=fire rst och sen on/off. Är detta rätt väg eller ska detektorn resetas även när man skriver in rätt pin kod? Om det ska fungera med bara koden, vad kan vara fel?

Utgången från larmet är satt som Fire reset, Pluse, Neg. Bör väl vara rätt, eller?

Tack för hjälpen...
 
Koden tystar/kvitterar bara larmet, du har en genväg för fire reset typ * + b eller # + b (samtidigt).

Detta för att kunna tysta larmet, vädra ut röken och sen starta om detektorerna så inte de larmar direkt igen om du har rök kvar
 
Kanon, tack för hjälpen! Finns det någon förteckning över genvägar, misstänker att det finns fler.
 
Man ställer in dem själv, har du inte installationsmanual?
A+kod larmar på, b+kod deltillkoppling tex
 
Jo, jag har en installationsmanual men inte hittat dessa genvägar. Har inte kollat så noga heller ännu då jag försöker lära mig grunderna till själva installationen, finlir och finesser får bli ett senare steg.
 
Hej igen,

Jag har stött på nya problem när jag ska försöka få larmet att ringa upp mig vid larm. Jag har idag ingen GSM modul utan hoppades att PSTN skulle fungera, vilket kanske det inte gör.... förutom till larmcentral? Jag har även en Ethernet modul, A083-00-01.

Hur går jag tillväga om jag vill ha ett sms till min mobil vid larm... går det med ovanstående moduler (PSTN/Ethernet) eller behöver jag utöka med en GSM modul?
 
Pstn kräver pstn, det funkar inte med simulerad pstn via ip-telefoni (oftast). Lika mycket som du behöver ethernet för ethernet-uppkoppling, behöver du en gsm för att skivka sms över gsm-nätet. Har du forskat i om ethernet kan skicka mail istället? Jag har ingen aning, kom bara att tänka på det
 
Jag har vanlig PSTN, ingen ip-tele men får ändå inte till det, får bara + Line Failcom 1. Tror att detta beror på att larmet behöver en handskakning som en larmcentral kan erbjuda...

Ethernet bör kunna skicka mail, men mail känns kanske inte aktuellt... tar för lång tid innan man ser det. Det finns ju en app som borde kunna skicka ett meddelande vid larm men av någon anledning så får jag inte den att fungera till min telefon , IPhone 4.

Blir nog att utöka med en gsm modul och ett m2m abonnemang.
 
Före ev handskakning måste det iaf ringa och nån svara, så programmera in ditt mobilnummer och testa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.