Har haft 2 nyexaminerade elkillar som kikat på denna kronbrytare (elko 5).
Den sitter i min hall och skall styra hallbelysning på ena knappen och utebelysning på andra knappen.

Men jag får inte det att fungera alls. Det som ställer till det för mig är att det sitter 4 kablar, i teorin borde det vara bara 3?

Dessutom är det el i 2 av kablarna, en vit och en av de blå... WP_20141008_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Någon som på rak arm vet vad som är galet?
 
Är det trappbrytare till ena lampan? Jag chansar på vit fas, brun tändtråd och två blåa till trappkoppling.
 
Det är ingen lampa som tänds och släcks på 2 olika ställen. Men det kanske är tänkt så vid dragningen?

Skall jag köpa mig en trappbrytare och testa (trots att det inte är fler brytare till dessa lampor i huset)?
 
Kan du öppna några fler dosor och kolla hur det är kopplat där?

Jag tycker också att det låter som om man på något sätt förberett en trappkoppling eller kronkoppling till halllampan men sedan lämnat det halvinkopplat. Oavsett vad så bör det fixas till. Den kabel som inte används kan ni koppla loss och isolera i båda ändar.
 
Det märkliga är att om jag "struntar" i att koppla in en av strömkablarna så fungerar det ändock inte.
Visst borde det räcka med en strömkabel och 2 tändkablar - en till varje lampa?

Får väl gå upp till dosan vid taket och kika...
 
rockin_john skrev:
Får väl gå upp till dosan vid taket och kika...
(y)

Nog med gissningar här. De två blå är inte bra, luktar kreativ lösning. Så det kan vara väl värt att kolla upp detta i kopplingsdosor och lamputtag.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.