Hej!

Jag ska starta byggföretag i årsskiftet. Allt är i sin ordning förutom företagsnamnet.

Hur viktigt är ett namn för er konsumenter? De flesta kunder jag har idag är ju på rekommendationer.

Tänkte om jag kunde få lite hjälp med namn då jag har fastnat.


Här är några exempel på vad jag själv hade tyckt var okej.

Mitt namn är Emil Jönsson och bor i Lomma Strandstad, tänkte det kan vara bra att veta om man vill ge tips på namn.

Emson Bygg & Montage AB

Strandstaden Bygg & Montage AB

Lomma Bygg & Montage AB

Svensk Byggstandard AB

E.M Bygg & Montage AB

Tacksam för hjälp. Jag önskar er en trevlig kväll!
 
  • Gilla
Rampage2216
  • Laddar…
Tycker de låter seriösa allihopa förutom
Svensk byggstandard den förknippar jag med någon form av myndighet eller något liknande.
 
  • Gilla
Charley1968 och 1 till
  • Laddar…
Emil Jönsson bygg AB?
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Namnet bör ju ge en spontan känsla av vad du sysslar med eller vad som är din konkurrensfördel, samt vara så skalbart att du kan anställa folk eller vidga verksamheten utan att behöva byta namn. Se också till att domännamnet är ledigt så att du kan ha en hemsida och en snygg mailadress.

Företagsnamnet bör också vara så pass unikt att folk inte blandar ihop det med någon annan verksamhet.

Lomma Bygg & Installation eller Lomma Byggteknik hade jag valt, då kan du utveckla verksamheten till att inkludera elektriker och rörmokeri också.

typ http://www.lommabyggteknik.se/ och emil@lommabyggteknik.se
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil Mena
  • Laddar…
Nu när du säger det, så håller jag fullständigt med dig! Vill ha ett riktigt seriöst namn, men det är mycket svårt. Ska ju vara lätt att komma ihåg för kunderna också.
 
Emil Jonssons Bygg och Montage AB eller Zebra Bygg -Hälften svart-hälften vitt
 
  • Gilla
Charley1968 och 6 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Emil Jonssons Bygg och Montage AB eller Zebra Bygg -Hälften svart-hälften vitt
Hahaha, den har jag aldrig hört förr! :D
 
KOMRIF AB

kontantutanmomsrättnerifickan 😄
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
D09
Namnet ska vara lätt att uppfatta på t ex telefon

Jobbade på ett ställe där man alltid fick upprepa namnet, riktigt frustrerande så jag gjorde min egna förkortning och funkade fint :)

Jag gillar de tvåstaviga som sätter sig direkt på minnet

T ex

Nasa bygg
Assa bygg

AFA... Nä, inte AFA ;)

Att ha initialerna på en mindre firma visar på lite mer seriositet.

En firma eller dotterbolag som heter t ex Quatran kan man ju undra lite över, speciellt om det är aktiebolag.
 
Jönsson-Ligan AB
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Emil Jönsson bra byggare
Och förkortas då
EJ bra byggare
 
  • Gilla
Charley1968 och 3 till
  • Laddar…
S
Svartepetter Bygg AB
Byggfällan AB
Sista pris Bygg
Kåkfarare Bygg AB
MC Devils Bygg och inkasso AB :D
 
  • Gilla
hevi och 2 till
  • Laddar…
Du får extra pluspoäng om du väljer ett firmanamn som inte byter innebörd om man läser det på engelska eller särskriver det. Såg ett exempel på det sista idag, en firma som helt bytte inriktning om man läste lite tokigt.
 
  • Gilla
Emil Mena och 1 till
  • Laddar…
Lomma Bygg och Montage låter väl fint?

E.M. är inte bra, det finns många företag med den förkortningen, bland annat EM EuropaMöbler, risk för sammanblandning.
Emson låter konstigt, svårare att i framtiden sälja något med personnamn också, om det skulle gå så bra att du hinner gå i pension.
 
  • Gilla
Emil Mena
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Lomma Bygg och Montage låter väl fint?

E.M. är inte bra, det finns många företag med den förkortningen, bland annat EM EuropaMöbler, risk för sammanblandning.
Emson låter konstigt, svårare att i framtiden sälja något med personnamn också, om det skulle gå så bra att du hinner gå i pension.
Är bara bekymrad över att namnet blir för lokalt, ringer kunder från Malmö och Lund ett företag som heter Lomma bygg & montage?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.