Jag har letat här på forumet och googlat på ämnet uppreglad vägg och luftspalt i källare. Det är nämligen så att jag funderar på att riva ner befintliga uppreglade väggar i vår gillestuga, där man har använt träreglar och isolering direkt mot ytterväggen. Förmodligen är fuktläget inte helt okej i dessa väggar även om vi ännu inte känt någon lukt. Men...så kommer man till detta med att göra rätt. Jag läser att man bör regla med stålreglar och lämna en luftspalt mot yttervägg. Därefter kan man sätta upp gipsskivor. Det är helt okej, så långt är jag med. Sedan läser jag flera tips om att man måste ha en luftspalt mellan tak, golv och gipsvägg. Jag börjar då genast fundera på hur detta kan se ut?

Ska man ha en synlig öppning längst upp i väggen mot taket? Eller ska man sätta någon form av list? Och finns det inte en risk att det med tiden samlas extremt mycket damm bakom väggen (dvs mellan ytterväggen och gipsväggen)? Damm bör ju rimligtvis med tiden kunna utgöra en grogrund för mögel?

Är det någon som har en bild eller mer information om hur detta ska göras korrekt? Kanske t om så välförklarat att en idiot som jag förstår? :)
 
  • Gilla
str2der
  • Laddar…
Samma fundering här!
 
Kul, själv funderar jag fortfarande, snart tre år senare :)
 
Lägg ett Nivell-golv som inte går dikt an mot väggarna. Ställ plåtreglarna på golvet, isolera och montera mdf och sen gips men lämna ett par cm "luftspalt" mot taket. Dölj denna luftspalt med en taklist och montera in en fuktstyrd fläkt så klarar du dig bra. Har du dock kända fuktproblem i källaren som kommer utifrån, googla på Nivell-golv och fundera på deras lösning med fläktar etc.
 
Men jag vill inte ha något novell golv golvet ska bli klinker eller heltäck matta. Ja jag vet vissa säg nej till det. Men då får ni starta ny tråd om det. Jag vill veta hur jag ventilerar väggarna om jag sätter panel på dem. Kör med plåtregel med en trä list på för att skjuta panelen i går ej ända ner till golv. Så jag får ju inget problem med tak eller golv skenan. Men vill ju gärna få ner och upp panelen mot respektive sak. Så hur lösa. Hålad taklist räcker det? Hålad golvsockel? Hur fixa rotation på luften.behövs det?
 
Jag vet inte, Kromo. Jag skulle inte lägga heltäckningsmatta direkt på befintligt källargolv... Men OM du väljer Nivell systemet kan du lägga heltäckningsmatta på det och du får rotation på luften i både väggar och golv, problemet löst :)

Sen såg jag att jag skrev mdf i inlägget ovan, ska naturligtvis vara osb...
 
AnneFi
Johnjohn2 skrev:
Jag vet inte, Kromo. Jag skulle inte lägga heltäckningsmatta direkt på befintligt källargolv... Men OM du väljer Nivell systemet kan du lägga heltäckningsmatta på det och du får rotation på luften i både väggar och golv, problemet löst :)

Sen såg jag att jag skrev mdf i inlägget ovan, ska naturligtvis vara osb...
Varför hade du inte lagt heltäckningsmatta direkt på betongen? En matta som släpper igenom fukt är väl mycket säkrare än att bygga in golvet?
 
Med Nivell, (eller liknande märke), bygger man inte in golvet.. Det blir som en luftspalt mellan betongen och golvet, vilket är bra med tanke på fukt och fuktens "följsjukdomar". Om man absolut måste lägga något direkt på betonggolvet, välj färg eller klinkers.

Det finns ju som sagt en uppsjö olika tekniker men i problemet som kromo beskriver så skulle jag inte ha luftspalt mellan innervägg och yttervägg och sen strunta i golvet, men det är jag det :)
 
AnneFi
Men att lägga matta är väl inte sämre än att lägga en matta på klinkers?
Jag tycker klinkers med varma gosiga mattor och putsade väggar går före all form av byggnation av luftspalter mot golv och vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.