Hur löser jag det här?
Kommunen kräver försäkring men min byggare kan inte teckna nån. Hans försäkringsbolag säger nej eftersom vi är överens om att han jobbar på löpande räkning och jag har möjlighet att säga stopp när jag tycker att jag kan bygga klart själv.
Tacksam för input!
 
Bestäm hur många timmar du ska köpa av entreprenören. Blir det mer timmar beställer du fler timmar.
Eller sätt ett takpris.
 
Lättast är nog att fixa en bankgaranti själv på lämpligt belopp. Fråga om kommunen godkänner det, det bör de göra. Den ska täcka 10% av entreprenadkostnaden. Tar du i lite i överkant bör det gå bra.

Jag kör också på löpande räkning men jag fick med ett uppskattat pris i avtalet. Det behövde jag ändå för min produktions-kostnads-kalkyl. På detta avtal gick det bra att teckna försäkringen hos Bostadsgaranti.

Info: http://altea.se/nyheter/2014/07/fardigstallandeskydd/
 
Hemmakatten
Försök övertyga kommunen om att du inte behöver någon försäkring eftersom du inte betalar något i förskott. Det lyckades för oss.
 
Hemmakatten skrev:
Försök övertyga kommunen om att du inte behöver någon försäkring eftersom du inte betalar något i förskott. Det lyckades för oss.
Korkat argument. Har du förstått syftet med försäkringen? Att inte betala förskott är ju en förutsättning för att en färdigställandeförsäkring ska fungera. Om entreprenören går i putten eller om du har rätt att häva avtalet med entreprenören, måste du ta in någon annan som gör färdigt. Och då kan ju bygget bli dyrare än planerat, trots att man sköter betalningen på rätt sätt (dvs aldrig betalar i förskott).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.