Hej!

Nu ska även belysningen i huset automatiseras och jag kommer därför att köpa in ett gäng Fibaro Dimmrar. Sitter och funderar på hur jag egentligen vill att min belysning ska fungera i Vardagsrum, Kök och hall. Jag kommer inte att ha några rörelsedetektorer i dessa rum.

Jag funderar på om jag ska implementera någon form av "Lighting mood" som kan anta något av följande värden: Dinner, Party, Film, Neutral, Dambesök.... typ.

Tanken är att om jag är hemma, är vaken och det är mörkt så ska ljuset vara på och beroende på lite andra faktorer som jag inte tänkt igenom ännu så är alltid ett av ovanstående Lighting Mood aktivt. Alla belysningspunkter ska normalt följa aktuellt "Lighting Mood" såvida jag inte manuellt stänger av eller manuellt slår på en enskild ljuspunkt .....

Tänkte det kunde vara intressant att höra ifall någon annan funderat i liknande banor och om du vill dela med dig av hur det fungerar hemma hos dig. (Oavsett vilken teknik för hemautomation du använder).

Tack på förhand !
 
Det blir lite mastigt att lösa programmeringsmässigt. Jag har gjort det enkelt för mig, mysbelysning (fönster etc) tänds vid 6 och släcks en stund efter soluppgången. Samma lampor tänds 40 minuter innan solnedgången och släcks 22:15 kväll före vardagar och 01:00 fredag/lördag.
Naturligtvis tänds de inte om tändtid är efter släcktid.


Jag har planer för dubbelklick på lysknappen till köksbordet: 45 minuter ljus över köksbordet och radio i köket och i badrummet på morgonen och 1 timme ljus över köksbordet på kvällen.

Sen ska ljuset på muggen alltid släckas 45 minuter efter det tänts. Blir kanske inte jättepoppis när hustrun har vinterkräksjukan. Jag får försöka förklara för henne att vissa uppoffringar måste man göra.

Sen ska jag försöka fixa någon knapp i sovrummet som släcker hela huset.

Helt otroligt att man lagt tiotusentals kronor på att slippa röra lysknappen i onödan + att bli överraskad av att lyset släcks när man minst anar det.
 
Redigerat:
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
ullberg
för mig var det inte programmeringen som stoppade utan att det är lätt att göra huset "för smart" (aka. irriterande störigt) då jag inte är helt konsekvent i hur jag vill ha det givet ett antal triggers (alternativt har jag inte hittat rätt parametrar att styra på, men jag har funderat en del och tror helt enkelt jag är inkonsekvent i min vilja, så nu har jag minskat antalet parametrar).

Jag har därför gradvis minskat hur avancerad min styrning är, nu har jag bara:
* Givet upplåst (vilket betyder hemma för mig) && mörker -> tänd "hemmascenario" (ett standard för att röra sig i huset).
* Givet mörkt && innan kl. 24 && att jag låser upp -> tänd "hemmascenario"
* Givet mörkt && intervallet 00.00-02.00 && jag låser upp -> tänd "mysscenario" (dunkelt men ger tillräcklig ledbelysning)

Redan detta är på gränsen till att jag kan bli irriterad på att det gör något annat än jag vill...

/U
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Håller det enkelt och smidigt ännu. Tex om morgon, kväll och natt och rörelse och lux< 50 i kök=lampor kök på i dimrat läge samt av efter x min inaktivitet.

Detsamma gäller i tv-rum och trapphus - då för taklampa på morgon och kväll samt trapp-led natt.

Fönsterbelysningar och mindre lampor på G och kommer framförallt styras av TimeOfDay samt av efter X min, förutsatt inaktivitet.

Lite tips...


Sensorn rekommenderas om du vill att ljudet ska följa dig hemma - bekvämt också.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Tack för alla svar. Har tänkt och funderat och hittat en lösning som jag tror blir flexibel och bra.

Jag började med fundera över vilka "light moods" som kunde bli aktuella. De blev Default, Dinner, Party, Movie, Off samt Alarm. Sen gjorde jag en lista över alla enskilda belysningspunkter som jag önskar styra.

Därefter delade jag in dessa i "Belysningsgrupper". Det gjorde jag för att i flera fall så ska en grupp av belysningspunkter alltid lysa tillsammans för att jag inte har behov eller önskemål om att styra dom individuellt. Exemplevis får alla fönsterbelysningar bli en sådan belysningsgrupp. Varje belysningsgrupp tilldelades ett prefix följt av ett nummer, ex LG1, LG2 etc.

När detta var klart kom jag fram till att varje belysningsgrupp (utom den sista som ej är dimbar) ska kunna anta något av följande belysningsstyrkor: Max, High, Medium, Low respektive Off. Alla värdena skrevs in i ett kalkylark. Se bilaga. Untitled-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer ...
 
För att implementera ovanstående i min controller (Vera 3) så använder jag en PLEG. I PLEG kan man använda sig av något som heter State Variables. State Variables definieras på samma sätt som en condition i PLEG. Se PLEG Basics.pdf

Först har jag en State Variable som talar om ifall jag är vaken/sover, har semester eller är borta. Bara ett av värdena kan vara aktivt åt gången. Om jag är vaken eller sover är ju inte relevant om jag inte är hemma. För att göra det tydligare och undvika tankevurpor så heter dom "HomeAwake" respektive "HomeAsleep"

HomeState$HomeAwake pHomeState eq "HomeAwake"
HomeState$HomeAsleep pHomeState eq "HomeAsleep"
HomeState$Vacation pHomeState eq "Vacation"
HomeState$Away (pHomeState ne "HomeAwake") and (pHomeState ne "HomeAsleep") and (pHomeState ne "Vacation")


(pHomeState är en device property tillhörande en Variable Container)
När jag kommer hem och öppnar dörren sätt HomeState till "HomeAwake". När jag går och lägger mig trycker jag på en knapp och HomeState sätts till "HomeAsleep". När jag går upp på morgonen trycker jag på samma knapp så Vera kan hälsa mig godmorgon och brygga morgonkaffe med mera. När jag lämnar huset och larmar på sätts HomeState till "Away".

Jag behöver veta hur ljust det är utomhus, en ljusdetektor på norra gaveln får tjänstgöra med det.

DayLight$Dark pLightLevel < 180
DayLight$Bright pLightLevel > 499
DayLight$Shady pLightLevel >= 180 and pLightLevel <= 499


Vid larm i någon zon vill jag tända alla ljus. En condition för det (utan action)
cPanic tZ1Panic or tZ3Panic or tZ4Panic

Här följer mina light moods som jag använder. tHTPC är en trigger som visar om min Home Theater PC är påslagen (det går att pinga den). Villkoret 1==2 lär inte bli sant, åtminstone inte den närmaste tiden. Uttrycket ska bytas mot något annat så småningen som automatiskt ska känna av om det är party eller Dinner på gång.

LMood$Default HomeState$HomeAwake and !DayLight$Bright and !tHTPC and !cPanic false
LMood$Dinner HomeState$HomeAwake and !DayLight$Bright and !tHTPC and !cPanic and 1==2
LMood$Party HomeState$HomeAwake and !DayLight$Bright and !tHTPC and !cPanic and 1==2
LMood$Movie HomeState$HomeAwake and !cPanic and !DayLight$Bright and tHTPC
LMood$Alarm cPanic
LMood$Off No (!HomeState$HomeAwake or DayLight$Bright) and !cPanic


Nu kommer den trevliga biten med Light Group. Nedan visas den första ljusgruppen.

LG1$Max LMood$Alarm
LG1$High LMood$Party or LMood$Default
LG1$Medium LMood$Dinner
LG1$Low LMood$Movie
LG1$Off LMood$Off


För ovanstående är det bara att definiera lämpliga actions, dvs dimma olika nivåer på de belysningspunkter som ingår i gruppen.

Det kan vara värt att nämna att jag inte vill att ljus tänds och släcks när jag går runt i huset. LED drar inte så mycket energi. Allt ska sköta sig själv. :p
 
Jag kör med något liknande, har en variabel som talar om vilken tidszon på dygnet som gäller, håller reda på projektorn, hemma, mörker utomhus, rörelse i olika zoner och lite annat. Går att programmera hur lätt som helst, men ju fler triggers och ju fler "hänsynsvariabler" ju mera komplex lösning.

Frun är inte alltid med mig, men i det stor hela så tycker hon det är kul och spännande. Fast ibland hör man "jaha skall jag sluta läsa nu" (dvs jag har råkat ändra någon lampa som hon anser skall veta att hon läser - typ). WAF blir alltså bättre dag för dag, men ibland får jag backa - den automagiska styrningen i badrummet är för närvarande urkopplad....
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.