Jag ska bygga attefallshus (Gäststuga/förråd till en början) och har fått ritningarna godkända för byggstart,
Nu håller jag på och gör finputsningar, samt har börjat göra konstruktionsritningar.
I princip allt materiel ligger hemma på gården och väntar.

situationsplan förråd utan namn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga Planritning till forum.pdfVisa bilaga fasadritning till forum.pdf

Tar gärna emot synpunkter på planritning, fasadritning och situationsplan.

Det är framförallt fönster och dörrar jag har dribblat fram och tillbaks med. Har försökt fått tag på material billigt, därav blir de inte samma sorts/storlek på fönstren. Men jag har i den mån de går lägga fönstren i samma höjd i överkant, samt att inte blanda fönster i samma fasad.

Ser det bra ut?
Synpunkter på planlösningen?

tack på förhand!
Jonas
 
Spännande att se att någon äntligen börjar komma till skott att förverkliga Attefallsplaner..

Hur har du tänkt lösa uppvärmning? Ventilation?

Hur högt blir det i tak i kök och badrum?
 
Den ska till en början bara användas som gäststuga, ja rent av förråd innan kåken är utbyggt.
Kommer ha eluppvärda element...ha några grader på vintern. Åsså ha en gjutjärnskamin med mindre täljstenar i som jag kan tända när någon ska sova där. Borde gå fort att få värme med en sådan. Hoppas på att de inte ska bli så dyrt att ha eluppvärmning annars. Har ju bergvärme i kåken, men det är som situationsplanen visar rätt långt till huset ca 30 m från bergvärmepumpen. Hade fundering på att dra från den, men känns som det skulle bli väldigt dyrt med kulvert osv. Sedan så skulle de bli lång väg innan varmvattnet från pumpen hamnar i attefallshuset. Plus att jag hade tänkt ha plintar och träbjälklag, känns som jag skulle ha gjutit platta om jag skulle dra in bergvärmen...

Ventilationen tänkte jag mig självdrag, en ventil i vardera gavelspets.

Takhöjden har jag haft ganska mycket funderingar på också, vet inte vilken som är minimihöjden på loftet för att kunna ha en säng/madrasser på golvet å sova där?

Om jag har 2 m i takhöjd i kök och badrum har jag räknat på att få ut cirka 140 cm på loftet i mitten, hoppas de räcker. Räknar med att kunna

Hade lite problem med fönstren också, skulle vilja ha dem lite högre egentligen, men pga takhöjden på 2 m i ena delen har jag fått sätta överkant fönster på 2 m. Altandörren jag fått tag på begangnad var dock 2.1 m, men tycker de ser ok ut iaf..

Även klurat på den där balken som håller loftet samt bär taket i mitten. Tror jag löste bärringen på den genom att förlänga väggen som delar badrum och kök. På så vis behövs de nog inget mer än en grövre regel..
/Jonas
 
Fasaderna ser mycket fina ut!

Planritningen får väl bli vad den blir.
Men vad fyller limträbalken för funktion egentligen?

Aha, det skall vara ett sovloft.
Personligen är jag emot sådana lösningar.
Blir besvärligt för äldre människor, som behöver gå upp mitt i natten :p
och sådana som har svårt för stegar.

Går det inte att lösa med en bäddsoffa i stället?
 
Har byggnadsnämnden haft några skrivningar gällande byggnadskraven, anpassningar och så?
 
Fast planritningen blir ju rätt viktig för att få plats med badrum och köksutrustning.
Räcker 80 cm som utrymme att röra sig framför köksskåp mm? Borde det göra, annars går det ju att minska ner badrummet lite.
Tanken är att sålänge byggnaden är bara gäststuga kommer nog inte loftet användas till annat än förvaring, kommer ha säng eller bäddsoffa i allrummet som du säger. Men vill förbereda för en liten lägenhet/tonårsboende. Ärver ungarna farsan blir klättringen inget problem ;)

Limträbalken kommer inte behövas nu räknar jag med. Jag kommer ha en avlastning på takåsarna på balken som håller upp sovloftet. Byggnaden blir 7 m lång och tänkte inte ha annat än 50x200 som takåsar, då blir 7 m på tok för långt. Men skarvar jag takåsarna ovan mittväggen blir inte spännviden längre än knappt 4 meter, vilket dom bör klara av. I senaste ändringen låter jag väggen melllan badrum och kök gå hela vägen fram till "balken", vilket innebär att spännvidden inte blir mer än 2 m, då måste det räcka att köra en vanlig regel 50x200 istället för limträ?

Byggnadsnämnden hade inga synpunkter samt att jag fick lovet på ca 1 vecka :)
Har däremot gjort smärre ändringar som tex höjt byggnaden från 3.9 till 4 m, samt flytta lite fönster. Hoppas jag bara kan berätta/skicvka in dessa ändringar utan att de ska bli en process igen?

För att spara utrymme i allrummet hade jag en tanke att flytta bak kaminen en bit under sovloftet, Det ska ju vara 500 mm luft/icke brännbart material runt kaminen, blir förstås varmare ovan än runt om. Men tror kaminen är knappt 1 m hög. Om då loftet är på 2 m höjd, skulle det vara möjligt att placera kaminen där under en bit? Samt är det en lämplig lösning om man tar hänsyn till värmespridningen...
 
80 cm framför traditionella köksskåp är ju i minsta laget, men kan man jobba med alternativa lösningar till luckor så kanske det går. Jag tänkte lite på takhöjden i köket även när det gällde avståndet mellan golv- och väggskåp.
Detta och så mycket annat har ju BBR synpunkter och krav på. Finns det inget skrivet i bygglovet gällande att BBR ska följas, eller vilka riktlinjer som ska följas?

Gällande kaminen så måste den väl godkännas av skorstensfejarmästaren? Då deras krav/önskemål kan vara väldigt olika/växlande (jag drar mig för att skriva subjektiva) så kolla med honom gällande just detta.
 
Kanske provar bredda lite, genom att ha mindre badrum. annars får jag väl använda skjutluckor eller nått som du säger. Lite trångt får man nog räkna med i en etta också :)
Också tänkt på det där med takhöjden och överskåp, tror underskåpen brukar sitta på ca 140 i underkant. Dem minsta skåpen är väl 70 hög på typ ikea. Så på 2 meters takhöjd får dem inte plats. Får antingen bygga några egna hyllor/skåp eller försöka hitta lägre skåp. Finns säkert typ 500 luckor som har något annat syfte som man kan använda.

Jag har angett gäststuga i bygglovet och inte komplementbostad. Den ska således inte användas som permanent boende, tror de inte är lika noga med BBR då. Sen om jag i framtiden ska använda det som permanentboende, vilket inte är troligt, men om så lär jag inte tala om det för någon iaf...

Kaminen är rätt att jag behöver ha skorstensfejarmästaren som ska godkänna mm. Så ska höra med byns sotare vad som gäller...
/jonas
 
Du klarar dig utan överskåp, och det blir mycket luftigare utan.
I en så liten "lägenhet" räcker det med porslin, muggar och glas för fyra personer,
och det får lätt plats i en låda i underskåpet.

Bra idé att krympa badrummet lite, 3,7 kvm verkar fånigt stort i ett så litet hus.
Jag har en "extratoa" med dusch och handfat och den är knappt 2,8 kvm.
Den använder jag oftast och den känns aldrig trång.
 
Är området detaljplanerat?

Visst går mycket att lösa på liten yta.
Jag är mer nyfiken på hur kommunerna tänkt reglera och hantera avvikelser i BBR för Attefallshus..
Här verkar det ju mer som att man har lämnat bygglov för en gäststuga.
 
Ska prova rita med mindre badrum...

Området är detaljplanerat, dessutom väldigt "snäv" detaljplan i övrigt...
Japp, är mer en gäststuga som bygglovet gäller för...
 
2m i takhöjd låter väldigt lite i mitt tycke.
 
Har kollat med sotarn och det går att ställa in kaminen under loftet en bit om. Inget brännbart material runt kaminen får bli över 85 grader varmt. Men blir det de får jag köpa en speciell skiva som ska vara 5 cm tjock och icke brännbar.
Med den skivan kan jag ställa kaminen 10 cm från väggen (5 cm från vanliga väggen plus 5 cm skiva).

Om vädret blir bättre ska jag börja bygga till helgen. Har en som ska hjälpa mig...
Så börjar bli lite bråttom att få alla lösningar/ritningar klara.
Har precis gjort ritning på grund/bjälklaget, se bildVisa bilaga bjälklag med plintar3.pdf
Vad tror ni blir det för lite plintar, 3,5 m är väl i längsta laget.
Även om största tyngden från taket kommer att ligga på gavlarna och under mellanväggen...
/jonas
 
Känner mig tvungen att hålla 2 m för att få någon takhöjd på loftet, kommer bli lågt ändå.

Har gjort en ny planlösning nu där jag gör köksdelen lite större och byter plats på kamin och stege.
Har provat mig fram med placeringen av kaminen. Att placera den nämre än 500 mm från vägg går men blir dyrt om jag måste köpa flera brandskyddsskivor. Med den placering jag har nu klarar jag mig med brandskydd bakom kaminen.
Stegen upp räknar jag med att vara flyttbar, dvs den ställer jag lite åt sidan när skorstensfejaren komme roch gör sin besiktning...
Visa bilaga Planritning till forum möbler klar.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.