Hej, har i flera år funderat på att montera en luft/luft värmepump till fritidshuset som nu förbrukar 4000 kwh/år. Är det ekonomiskt försvarbart att montera en bra pump i låt säga 15-20000:- klassen?

Huset används sporadiskt året runt men mestadels sommartid men även någon helg i månaden vintertid, vi har elradiatorer som håller grundvärme på 10 gr vintertid samt eldar rejält i kamin vintertid när vi är där och då behövs knappt elraddarna.

Huset ligger vid Roslagskusten (norra Uppland) och är bra isolerat och runt 90 kvadrat stort med öppen planlösning.

Om en 10-15 år när det är dax för pension så flyttar vi ut på heltid har vi tänkt.
 
Eftersom att förbrukningen är så pass låg som 4000 kWh så hade jag inte köpt någon nu. Av de 4000kWh antar jag dessutom att en del går till apparater (kyl/frys,tv,belysning,infravärme osv.) och varmvatten?
 
  • Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
Joco_ skrev:
Eftersom att förbrukningen är så pass låg som 4000 kWh så hade jag inte köpt någon nu. Av de 4000kWh antar jag dessutom att en del går till apparater (kyl/frys,tv,belysning,infravärme osv.) och varmvatten?
Ja det är totalförbrukningen som är 4000kwh/år. Vettigaste kanske vänta med luft/luft eller dyl tills den dag vi flyttar ut dit på heltid.
 
jojjeblom skrev:
Ja det är totalförbrukningen som är 4000kwh/år. Vettigaste kanske vänta med luft/luft eller dyl tills den dag vi flyttar ut dit på heltid.
Det tror jag är helt rätt. Även om du lyckas halvera förbrukningen tar det 10 år innan en investering på 20 000 kr är återbetald (och då bortser jag ändå från ev räntekostnad). Det är nog tveksamt att en värmepump håller så mycket längre än så även om du köper en med bra kvalitet.

/Krille
 
  • Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
Enda anledningen skulle vara att du kan kyla huset på sommaren, men då blir det ingen besparing utan enbart bättre komfort.
 
  • Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
Bekvämlighet då, att det går fortare att värma huset vintertid? Du kan hålla högre grundtemp till samma kostnad, bättre innomhusklimat?

Köp en billigare pump nu för 7-10.000 och en ny sen när ni går i pension.
 
  • Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
Ja en billigare pump nu som får hänga med så länge den går och sedan när det blir permanentboende så får vi köpa något rejält och bra.
Sommartid kan det ju vara skönt att köra lite ac(y)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Göran.W
Positivt kan med vara att man slipper elda så mycket i kaminen och slår man till på stort med sms styrning kan det vara varmt när man kommer
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Liksom Joco_, hade inte heller jag skaffat någon. Gissar att uppvärmingskostnaden är max 2000 om året, och det är högst troligt att ni måste ha grundvärme på, på vintern för att kunna få igång värmepumpen, vilket innebär antingen element eller låta pumpen köra på cirka 11 grader som minst. Det kommer nog att kosta lika mycket, om inte mer, än vad ni har idag. Tror inte att dom billigare pumparna klarar att gå ner till typ 10 grader?

Sedan:- el-element är enkla. Funkar alltid, och inte skrymmande och fula, och väsnas inte heller.

När ni bor där för jämnan, eller iaf mer än idag, så är det självklart en helt annan sak.
 
vespaman skrev:
Liksom Joco_, hade inte heller jag skaffat någon. Gissar att uppvärmingskostnaden är max 2000 om året, och det är högst troligt att ni måste ha grundvärme på, på vintern för att kunna få igång värmepumpen, vilket innebär antingen element eller låta pumpen köra på cirka 11 grader som minst. Det kommer nog att kosta lika mycket, om inte mer, än vad ni har idag. Tror inte att dom billigare pumparna klarar att gå ner till typ 10 grader?

Sedan:- el-element är enkla. Funkar alltid, och inte skrymmande och fula, och väsnas inte heller.

När ni bor där för jämnan, eller iaf mer än idag, så är det självklart en helt annan sak.
Ja vi har ju grundvärme vintertid på ca:10 gr som elradiatorer fixar. När vi vill åka ut så ringer jag svärföräldrar som går ner och höjer värmen ett dygn innan vi kommer dit.

För att avlasta svärföräldrar så vore det ju iof smidigt med sms styrning av en ev luft/luft som då höjer värmen tills vi kommer dit. Iof finns väl sms styrning att koppla in på elraddarna oxå. Jaja vi får se vart det barkar:)
 
Alltså...ett välisolerat hus som bara står på 10 grader mestadels, det är inte så bra för huset och framförallt blir det lätt sunkig inomhusmiljö med kläder som luktar mormor...
Märkespumpar med underhållsvärme och kapacitet så det räcker och blir över finns för runt 10 000 idag och med rot- installation landar det kanske på 13-14 totalt... http://www.polarpumpen.se/luft-luft...i-electric/mitsubishi-electric-fh25-vehz-635-

installerar ni en sådan kan ni hålla huset på 18 grader hela tiden och ändå ha en minskad förbrukning gentemot nu, så nog lönar det sig.

jag har en luftluft somvärmer hela huset på ca 80 kvadrat, med en årsförbrukning på ca 5000 kwh totalt, 21 grader året om.... en enda el-radiator som jag har stoppat in i en tillbyggnad och står på 15 grader drar lika mycket ström som hela resten av huset.
 
  • Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
Oavsett om elförbrukningen är låg, så kan energiförbrukning minskas än mer med luft-luft. Säg att ni kan komma ner till 2500-3000 kWh per år, beroende på hur stor del av elen som går till tappvatten? Fördelen är väl som sagt att ni kan få ut mer fukt om ni håller uppe temperaturen något mer, precis som @Forbo påpekar.

Vi satte in en luft-luft i sommarstugan på 80m2, så den står på 16 grader året om. Stugan ligger i Småland, så det har varit ganska milda vintrar hittills, men det har fungerat perfekt. Inte särkskilt öppen planlösning, men med kakelugn så kan huset hållas riktigt varmt även såhär års om man får för sig att åka ut.

En kvalitativ luft-luftvärmepump ska ju hålla omkring 15 år, men det finns ju de som går sönder innan dess.
 
  • Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
Precis som flera av er säger så kunde vi ju hålla en högre grundtemp med lika eller lägre elförbrukning med en luft/luft.
Även komfortmässigt så blir det ju ett klart lyft, vi stirrar oss inte blinda på bara priset av en sådan maskin:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.