Har en grabb som funderar på att byta uppvärmningssystem i ett hus ute på landet strax utanför Hälsingborg. Vad är det smartaste ? idag sitter en gammal oljepanna där, Bergvärme jordvärme eller luft vatten? Vintern är ju ofta inte så hård o lång där på dessa breddgrader. Mycket tacksam för råd och egna erfarenheter. Mvh.:D
 
Finns där plats för jordvärme och vad är det för jord? har någon granne bergvärme?
 
Det behövs mycket mera information för att kunna ge vettiga svar:

Vilket år är huset byggt?
Hur många m2 skall värmas upp?
Var i landet ligger huset? Hälsingborg
Vad har huset för ventilation? (Självdrag, mekanisk, mekanisk med återvinning/FTX)
Vad har huset för värmekälla nu? (tex olja, ved, pellets, el) olja
Vad har huset värmesystem nu? (Vattenburet, luftburet, direktverkande el)
Hur stor förbrukning för uppvärmning har huset idag?
Hur stor förbrukning av varmvatten har huset idag?
Hur många bor i huset?

Jag prioriterar: (Ordna med viktigast först)

Låg investeringskostnad
Låg driftskostnad
Miljö
Lite handhavande
Hög komfort
Värdeökning
 
Vad är det för panna? Kanske kan slänga in en pelletsbrännare sparar han ju en hel del slantar på det.
 
Hej pelle 242

Här kommer någr förtydliganden.

Huset är byggt 1934 år.
ca : 130 m2 skall värmas.
Ursäkta mitt stavfel! Helsingborg ska så klart stavas med eeeeeee
Huset har naturligtvis självdrag,
Och som jag nämt i frågan , så värms det idag med oljepanna, med elkassett.
Och systemet är såklart vattenburet. (förekommer det något annat med olja?)
Vilken förbrukning det är idag kan jag ej svara på.
Fortsåttningsvis ska två vuxna bo där, sedan vet man inte vad som händer, med barn osv.
 
I teorin skulle det kunna vara luftburen värme med oljepanna men det är inte vanligt.

Baserat på husets ålder och att det är en oljepanna antar jag att radiatorerna är av högtemperatur typ, dvs gjorda för att vattnet som cirkuleras har en hög framledningstemperatur. Då är värmepumpar mindre effektiva.

Begreppet självdragsventilation är lite vilseledande, för att ventilationen skall fungera bra måste skorstenen hållas varm dvs något måste eldas.

Av dess två skäl är det ganska självklart att, som tidigare föreslagits, fundera på en pelletsbrännare. Jämför med olja blir kostnaden ca en tredjedel och investeringen ganska liten, Självklart beror det på om pannan är lämplig för pelletskonvertering men om du postar bilder på pannan och typskyltar kan säkert någon svara på det och rekommendera en lämplig pelletsbrännare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.