Hej alla duktiga programmerare!
Har skummat igenom de 41 sidorna av inlägg. Snabb sammanfattning verkar vara att de flesta vill ha kontroll över flödet av energiförbrukning. Jag tror att för min egen del så kommer det knappast besparas några pengar på detta systemet. Har en zipabox duo som inhandlades för knappt en vecka sedan. Har kört nexa i 10 år och har varit ganska nöjd med det. Nu när jag försöker skapa regler på de mest banala saker såsom att tänd lampa då, släck lite senare så inser jag att man börjar tända lampor på tillfällen som man annars kanske inte skulle tända dem. Men sak samma! Det är ju kul.
Min önskan vara att hitta ett system som kan kommunicera med alla enheter. Trodde att zipabox skulle vara lösningen.
Min sambo vägrar att använda de fjärrkontroller jag har idag (undantag logitech 1000). Hon släcker lampor på sladden. Vilket innebär att de inte tänds nästa dag.
Hur kommer jag förbi det?
Funderat på att klippa bort sladdkontakten ;)

Något som skulle göra min sambo glad var om kaffemaskinen kunde starta innan hon går upp. Den tar ca 2 min innan den är varm och klar att brygga kaffe.
Men frågan är då, kan man få igång en apparat som hamnar i standby?

Nästa "problem"
Sett att frågan om sonos kommit upp utan att fått svar.
Lite samma sak som kaffemaskinen, hur startar man något som ligger i standby?
Skulle även kunna styra hela hemmabion på samma app.
Har funderat ett tag på att styra lampor med hjälp av logitechs fjärr. Men ville även kunna skapa scheman/timers och det går inte via logitech.

Ett smart hem för mig skulle kunna se ut såhär:

Man vaknar av att lampor tänds och sakta blir starkare, kaffemaskinen startas, tvn går igång och rullgardinerna åker upp.

Många frågor kanske. Men jag kan väl inte vara den enda som vill uppnå dessa saker, inte bara att snåla in på energi. Det är ju såklart energibesparing som är argumentet till våra älskade kvinnor för att vi ska få fortsätta att bränna tusenlappar på våra gadgets;)
 
Är ingen duktig programmerare men är ganska klar över att du kan lösa det precis som du önskar. Det handlar bara om att lära sig systemet.

Mitt tips när det gäller frun, ja ett sätt är att ta bort kontakten. Ett annat (som jag provat) är att visa möjligheten att manövrera genom smartphonen. Gjorde underverk för mig:cool:
 
Jo det vore ju önskvärt att lära sig systemet. Och det kommer väl med tiden. Ska också nämnas att jag ännu inte börjat inhandla några z wave enheter. Ville först se om det gick att styra mina gamla nexa. Visade sig att 6 gamla vred-nexa är bara att kasta ut.
Vilken plugg skall jag använda för att kunna trigga stereon/kaffemaskinen för att vakna från standby?
 
Jag vet, det tar lite tid.
Gällande stereon, dels kan du ha en insticks enhet, dvs en som du sätter i ditt vanliga uttag och dels kan du ha en brytare som sitter i dosan innanför ditt uttag. Det finns fördelar och nackdelar med båda. Insticksenheten är enkel att installera medans brytaren kräver elektrisk kompetens då du måste installera kablar m.m.
Insticksenheten är ju ganska ful (som jag ser det) men tar å andra sidan bara upp en av platserna på uttaget. Jag har en brytare som är installerad bakom som styr hela uttaget.
Du kan också få lite fler möjligheter med en enhet bakom uttaget än med en insticksenhet.
 
Jag har installerat puckar bakom varenda väggströmbrytare av nexa, så det skall inte vara något problem.
Dock i fallet gällande hemmabion skulle jag nog välja insticksenheter för att styra dem individuellt. Tvn behöver ju inte startas om jag bara vill lyssna på musik etc.
Mina Taklampor funkar kanon. Kan tända och släcka på vanliga brytaren, dimra om man tänder/släcker/tänder fort.
Men det som är dilemmat är ju att ex min förstärkare, tv, digitalbox kommer enbart att hamna i standby. Inte startas.
 
Ja du, det med standby är värre. Där vet inte jag om någon lösning utan det blir originalfjärren.
Hade också Nexa förut men tyvärr upplevde jag att det inte fungerade helt utan problem. Missade en hel del vilket gjorde att jag bytte ut alla enheter till Z-Wave. Efter det har det varit helt utan bekymmer.
 
Hmm
Både fibaro och zipato nämner ATT man kan styra hemmabion men inte hur eller vad man kan göra. Var väl lite naiv då...:/
 
Det är nog bara en tidsfråga innan det kommer universalfjärrar med Z-Waveteknik. Logitec ligger ju långt fram så det skulle inte förvåna mig om deras kommande modeller har det. Då kommer du komma runt problemet med stand by. Dock kräver det att fjärren är riktad mot enheterna men sådan kommer lösas också med små ir-sändare. På längre sikt tror jag även att de flesta enskilda enheter kommer ha inbyggd Z-Wavestöd (men det hjälper ju inte dig i nuläget).

För visst verkar det ganska säkert att just Z-Wave är det som kommer etablera sig som standard i hemautomationssegmentet?
 
Japp, det vill jag nog också skriva under på.
Universalfjärr i all ära, idag finns det ju appar för att styra det mesta via telefonen eller paddan. Här kan man ju dels sätta på systemet via Z-wave men också styra enheterna individuellt. Kräver naturligtvis att man har enheter som stödjer detta.
 
Visst så är det ju.
Men då går det mao inte att väcka liv i några standbyenheter då?
Min stereo vaknar till liv om jag vill spela musik via AirPlay. Tänker högt här... Om AirPlay kan trigga, varför kan man då inte lösa det med z wave?
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Visst så är det ju.
Men då går det mao inte att väcka liv i några standbyenheter då?
Min stereo vaknar till liv om jag vill spela musik via AirPlay. Tänker högt här... Om AirPlay kan trigga, varför kan man då inte lösa det med z wave?
Du kan ju titta på en IR blaster, dvs en ir sändare, det finns ju ett par sånna för Zwave, bla från global cache och remotec.

Där kan du ju sätta på och styra TV, Stereo, osv. Dock vet jag inte hur stödet är i zippaboxen för det.
 
Intressant, men egentligen bör det väl inte vara Zipabox som behöver stödet utan de enheter som fjärren ska styra, ex. en insticksenhet.
 
Zxt 300 kan ju vara något.
Nu ska jag försöka hitta den i Sverige bara...
 
Jasse64 skrev:
Intressant, men egentligen bör det väl inte vara Zipabox som behöver stödet utan de enheter som fjärren ska styra, ex. en insticksenhet.
Jo om jag vill att ex tvn ska startas samtidigt som lampor tänds och rullgardiner går upp.
Vill vakna av jingeln till Nyhetsmorgon ;)
 
  • Gilla
Jasse64
  • Laddar…
Finns det ingen fysisk butik i Sthlm som säljer z wave?
Classe, Netonnet bla säljer enbart på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.