I
Igår skulle jag steka ett ägg, satte järnet med olja på plattan och högsta effektläge.
Tänkte, det brukar ta tid så jag hinner kolla lite på Bygga hus.
Tyckte inte jag var borta länge.
När jag kommer ut i köket ser jag att oljan är bränd så jag tar järnet från spisen, tur jag gjorde det snabbt för nästan direkt självantände oljan.
Hade den nästan meter höga flamman med halva metern i diameter gått upp i imkanalen, som förmodligen är smord invändigt, kunde det gått helt åt skogen.
Nu har jag lärt mig det. Från livets hårda skola får man tydligen aldrig examen.
Skrev detta för att varna andra, som liksom jag inte har en susning om att det kunde vara så farligt.
 
Använd byggahus-appen eller ta in datorn (om du har laptop) till köket så kan du ha uppsikt över spisen samtidigt. Det är lätt att fastna annars och några minuter går fort när man hittar något intressant att läsa på nätet.
 
I
hekosi skrev:
Använd byggahus-appen eller ta in datorn (om du har laptop) till köket så kan du ha uppsikt över spisen samtidigt. Det är lätt att fastna annars och några minuter går fort när man hittar något intressant att läsa på nätet.
Så är det nog, jag var nog borta längre än jag trodde.
Får kanske förse spisen med " död mans grepp ", skulle kanske gå att fixa elektronisk nuförtiden.
Men så länge jag har bilden på näthinnan kommer jag inte att göra om det.
 
ion skrev:
Så är det nog, jag var nog borta längre än jag trodde.
Får kanske förse spisen med " död mans grepp ", skulle kanske gå att fixa elektronisk nuförtiden.
Men så länge jag har bilden på näthinnan kommer jag inte att göra om det.
Det händer de flesta, men som tur är så lär man sig väldigt snabbt av sina misstag när det är tillräckligt nära en förödelse.
 
Brukar sätta äggklockan på 4minuter när stekpannan ska värmas till stektemp, då kan man pyssla med annat dom 4min det tar:)
 
jojjeblom skrev:
Brukar sätta äggklockan på 4minuter när stekpannan ska värmas till stektemp, då kan man pyssla med annat dom 4min det tar:)
Eller också passar man på att tömma diskmaskinen under tiden. :surprised:
 
I
Tömma diskmaskinen? Det är väl kvinnogöra? ( förlåt alla kvinnor, jag bara skoja ).
Jo visst finns det sätt att undvika sådana fadäser, men det tänkte man inte på innan. Men det är bra tips för de som ännu inte insupit vetskapen så som jag.
Något jag blev lite förvånad över var att olivolja kunde självantända och dessutom på det explosionsartade sättet, jag har ju bränt smör många gånger tidigare utan att fått uppleva dessa pyrotekniska effekter.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.