Jag är spekulant på ett nybygge av en villa norr om Stockholm. Det är ett villaområde som byggs på helentrepenad, men i praktiken så är det ju jag som först köper tomten och samtidigt beställer uppförandet av huset.

I annonsen angavs ett fast pris och under Fakta står "Pantbrev: 550.000:-".

När jag nu fått avtalet på tomten så står det i det finstilta att jag skall betala 1 095 000:- i köpeskilling + 10 700:- för pantbreven!

Varför skall jag betala för de befintliga pantbreven? Är det inte praxis att befintliga pantbrev medföljer fastigheten och skall ingå i köpeskillingen? Eller är detta vanligt vid just nyproduktion att dom tar betalt extra för befintliga pantbrev?
 
Pantbreven ingår i fastigheten dvs i köpeskillingen. Det står ju i annonsen att fastigheten är belastad med 550.000 i pantbrev, dvs det ingår i värdet.
 
Det låter onekligen som vilseledande marknadsföring. De anger ett pris, och att det finns pantbrev. Dvs. du köper tomten med tillhörande pantbrev.

Men OM de nu vill ha betalt extra för pantbreven så är det nog inte mycket att göra åt det, mer än att förhandla. Priset är inte fixerat förrän det finns ett bindande avtal.
 
Tycker de borde angett innan att man ska betala extra för pantbreven. Lite av vitsen med att pantbreven är nämnda i prospektet är ju för att se hur mycket mer pant man behöver ta ut i fastigheten och vad stämpelskatten då blir.

Ser inte heller säljarens alternativ, pantbreven är ju redan uttagna, vore ju konstigt att gå in och döda dom bara för att inte du ska kunna nyttja dom.
 
10700 är väl inte avgiften för ett pantbrev på 550000?
 
sunqan skrev:
10700 är väl inte avgiften för ett pantbrev på 550000?
Nej, avgiften borde vara 550.000 x 0,02 + 375 kr = 11.375 kr.

Men det är säkert inga "befintliga" pantbrev, utan de tas nog ut först i samband med försäljningen.
 
Sorry, skrivfel av mig. Uttagna pantbrev var angivet till 535.000:-, inte 550.000, och då stämmer summan 10.700 som 2% av dessa.
 
Jag kan inte se att det skulle finnas någon anledning att ta ut nya pantbrev vid försäljningen. Det är ju upp till mig som köpare om jag behöver pantsätta fastigheten eller inte. Vill jag köpa den cash så skall jag ju inte behöva några pantbrev.

Nä, jag är inne på samma linje som de första svaret - Snudd på vilseledande marknadsföring, men dessvärre inte mycket jag kan göra då det är avtalen som i slutändan gäller. Men OM det är är så alvarligt att det klassas som vilseledande marknadsföring så borde det ju finnas förhandlingsutrymme...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.