Tack för kommentarerna TLovskog.

Eftersom det är lite tidsbrist just med elritningen så känns det som att det primära är att placera ut alla uttag och strömställare, så får man titta på vilka som skall vara IHC-kopplade och vilka som inte skall vara det i ett senare skede.
 
Jisses vad förvirrad man blir när man läser alla inlägg. Helt klar är ju kompetensen hög, vilket gör att jag känner mig manade att sänka den intellektuella nivån lite....  ;)

Kortfattat.
Vi har köpt ett 1.5 planshus byggt 1993. Vi flyttar in i om några veckor. Det är traditionell el i kåken.

Vi skall bl a byta ut innertaken och installera in vanliga downlights lite överallt. Gissa om jag vill ha in ett ihc system...

Om jag fattar det hela rätt... Så verkar det i mitt fall vara smartast att lägga två centraler pga rördragningen som blir omfattande. Från centralerna skall det gå ut ett VP 16 rör till varje tryckknapp samt till varje "spis, kylskåp, vp, etc".

Genom att byta ut tryckknappar och installera nya elcentraler med rätt moduler för IHC samt dra 1 nytt rör till varje intelligent punkt, är IHC installationen löst?

Då jag kan lägga all kabeldragning i taken är trixet att få ner röret med styrkabeln till tryckknappen.

Om jag då utgår från en brytare med 8 knappar (worst case), måste jag då dra 8 rör med 8 styrkablar i? DET är en ansenlig massa rördragning....

Och ett VP 40 rör där samtliga kablar dras....   istället för 8 st VP 16, funkar nog inte...  ;D

Då blir det nog inte realistiskt att bryta upp innerväggarna också.....

Stämmer min uppfattning?


PS.
Sen vore det fantastiskt att få kontakt med en elektriker i Göteborg som kan hjälpa mig diskutera igenom detta samt installera det. Hör gärna av Er om någon har möjlighet. 8) ;D
 
Ni som bor i Göteborgstrakten och är nyfikna på buss, passa på att gå på elfack mässan som går 24-29 April på Svenska mässan.Där kommer de flesta leverantörer att visa "sina" system m.m.
 
Intressant.

Men det är väl en fackmässa, va? Och som konsument kan man inte gå in där väl?
 
TLovskog skrev:
Nästa hus skulle jag personligen vilja ha byggt som industrifastigheter och kontor. D.v.s med ett litet kryprum mellan innertak och "strukturellt tak". Borde ge mysiga möjligheter för efterkonstruktioner och ändringar. Tyvärr blir det ofta brutal-fult.
Eller ännu hellre dubbelgolv ;D


OLHA skrev:
Om jag då utgår från en brytare med 8 knappar (worst case), måste jag då dra 8 rör med 8 styrkablar i? DET är en ansenlig massa rördragning....
För en brytare med 8 knappar drar du en EKKX med 16 ledare, det får plats i ett 20-rör i alla fall.


Problemet med att göra om en gammal installation är nog det att man har bara ett rör till rummet, och det går ju inte så bra med svag och starkström i samma rör.
 
För en brytare med 8 knappar drar du en EKKX med 16 ledare, det får plats i ett 20-rör i alla fall.


Problemet med att göra om en gammal installation är nog det att man har bara ett rör till rummet, och det går ju inte så bra med svag och starkström i samma rör.  
Men jag lär kunna få dit mer rör då jag byter innertak. Då har jag "bara" problemet att ta mig fram till uttag och brytare. Kan jag lösa uttagen på ett intelligent sätt i centralen för att slippa dra rör även till dom? För att styra via timer, ljusrelä och av & på?
 
Uttagen beror på hur grova rör du har idag och hur många uttag som sitter i samma slinga.

I ett 16mm rör får du ha 5 1,5FK det ger möjlighet till 3 uttag med jord och nolla (de måste dock sitta på samma fas)

I ett 20mm rör får du ha 7 1,5FK det ger 5 uttag med jord och nolla (samma fas på alla uttag)

Så du kan alltså gå med 5 tändtrådar ifrån centralen till 5 uttag som sitter i samma slinga + jord och nolla (7 trådar). Har du flera uttag som ska styras av samma signal så blir det fler möjliga uttag i ett rör.
 
Yowza skrev:
En Mini-PLC (typ Mitsubishi PLC Alpha) och några reläer/kontaktorer i elcentralen kan lösa de vanligaste funktionerna man vill ha i ett hem EIB är onödigt dyrt, Lexel är omodernt.

Ungefärliga priser (grossistledet):
Mitshubishi alpha: 2000:-
Relä, 1-pol: 50:-
Relä, 3-pol: 70:-
Tidur, 2-kanaligt: 800:-
Tidrelä (frånslagsfördröjt): 300:-

Jämför gärna med vad man får för lexel.prylar för 4-5000...

Lexel Köptes av Schneider Electric för inte mer än ett år sedan, ungefär samtidigt som Schneider köpte Eljo...De har kapat åt sig en stor del av den svenska elmarknaden och sätter priser därefter. Fattas bara att de köper upp Wibe också...
Köp ett Crouzet MilleniumII för ca 1000:- så kan du skippa din Alpha, ditt tidur och tidrelät (vad du nu ska ha det till, klara inte Alpha av den funktionen?)
Du får tillgång til PID-regulator, en liten display och en massa andra förhållandevis avancerade funktioner.
 
piliz skrev:
Hittade en länk till IHC där man kan räkna ut et tungefärligt pris på allt man vill ha med i sin IHC. Min landade på 200.000 kr med instalation!!!
men då valde jag nästan allt man kunde!

[länk]

/ Fredrik
Vet inget om just ditt hus men så dyrt brukar det inte bli.

 
hej mitt namn är fredrik jag har projektarbete med ihc och det är väldigt svårt att få bra fakta om ihc systemet och grundlig information
gjärna ngn bra sida med ihc komponenter eftersom vi skall också bygga upp systemet.

gjärna vilka olika komponenter man skulle behöva till installationen.

tacksam för svar :)
 
skolarbete skrev:
hej mitt namn är fredrik jag har projektarbete med ihc och det är väldigt svårt att få bra fakta om ihc systemet och grundlig information
gjärna ngn bra sida med ihc komponenter eftersom vi skall också bygga upp systemet.

gjärna vilka olika komponenter man skulle behöva till installationen.

tacksam för svar :)
Intressant projarbete, vilken nivå ligger det på (högstadie, gymnasie eller högskola)? Kan inget själv om ämnet förutom det jag läst mig till men är mycket sugen på att göra huset intelligent medans man ändå renoverar. Gör just nu iordning badrummet och tänkte dra ett par extra tomrör för att senare kunna komplettera med ev. IHC.
Känner att IHC är lättare att greppa än EIB då man inte blandar in digitalteknik. Och ser det dessutom som en stor fördel att vilka brytare som helst duger. Inga intelligenta produkter ute i systemet.
Har dock fått uppfattningen att IHC är på tillbakagång, butiker säljer ut de produkter de haft på lager, stämmer det eller? Man är ju rädd att köpa ett system för xx kkr för att sedan inte kunna underhålla det. Speciellt då min installation kommer vara utsprid över många (läs massor) av år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.